Sleutelen aan een 604

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Sleutelen aan een 604

Berichtdoor Pininfarina504 » 22 maart 2006, 09:59

Ik juich het toe dat de Peugeot 604 wat meer in het voetlicht geplaatst wordt, want persoonlijk vind ik het wel een heel bijzondere en imposante uitvoering en verschijning een model wat destijds toch een beetje op de Amerikaanse markt geënt was, qua vormgeving geheel afwijkend van eerdere (Pinafinri) ontwerpen .Aan de andere kant verbaas ik me soms wel steeds meer over de kwaliteit van de gebruikte materialen en technieken.
Vorige week heb ik b.v. in het kader van gratis service(eerder via het bedrijf verkocht) een 604 waarvan de dashboard verlichting stuk was geopereerd, weliswaar een heerlijk rijdende Z-Fr auto en echt keihard, echter wat je allemaal achter het dashboard(meterpaneel) tegenkomt, daar schrik je toch wel een beetje van.
Een behoorlijke wirwar van draden, een dashboard met geëtste printbanen op een losliggend folie, stekkerverbinding die bij het minste of geringste afbreken, zowel op het dashboard zelf, als ook op de stekkerverbindingen an sich.
De dashboard verlichting is aan de onderzijde van het kunststof dashboard gemonteerd, betreft een strook met 2 geleide strips(+ en -), daartussen geklemd een viertal lampjes, welke ik tot op heden nergens heb kunnen vinden. Eén geleider strip was losgeraakt in de aangrenzende bedrading terecht gekomen en had zodoende sluiting veroorzaakt.
Ik heb uiteindelijk alles weer werkend gekregen, was echter zo blij als een kind, dat ik alles weer netjes werkend in elkaar had weten te steken.
Eerder heb ik ook al een keer het hele dashboard moeten demonteren, vanwege ruitenwissers die je wel in maar niet meer uit kon schakelen, bleek uiteindelijk in een stop relais te zitten, helemaal bovenin het dashboard gemonteerd. Dit betekende echter wel dat je enkele uren aan het slopen en schroeven was om bij de relais te kunnen geraken.
Wat dat aangaat prefereer ik toch meer de technische eenvoud, robuustheid en degelijkheid van de 404 en 504 series.
.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 22 maart 2006, 17:09, in totaal 3 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

604

Berichtdoor Don Pedro » 22 maart 2006, 13:18

Zoals zoveel luxe Italianen en Fransen van die tijd was het afwerken en logisch plaatsen van elektronica geen gemeengoed.

Maar sinds ik Maserati rij, verbaas ik me echt nergens meer over. Iedereen met een BiTurbo zal hele verjaardagen kunnen vullen, met de term zekeringkast. Man man wat een drama is dat. Aan de andere kant zijn the self healing powers van zo een Maser buiten proporties. Wat vandaag allemaal niet doet, kan jaren daarna gewoon zonder enige vorm van wroeging gewoon werken.

Off Topic Wim:

Doe je nog op kleine informele schaal aan reparaties??
Don Pedro
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 22 jan 2006, 21:16
Woonplaats: Nieuw Vossemeer

Re: Sleutelen aan een 604

Berichtdoor Paull en Paulla » 22 maart 2006, 19:13

Wim van Boekel schreef: was echter zo blij als een kind, dat ik alles weer netjes werkend in elkaar had weten te steken.
.


Beste Wim,

De gebruiksaanwijzing van een Peugeot 6 :lol: 4 laat zich lezen gelijk de gebruiksaanwijzing van een vrouw: als je haar leert kennen is er best mee om te gaan. :D

Na ruim 22 jaar rijden met en werken aan de 6 :lol: 4, in alle varianten op de diesel na, ken ik haar van binnen en van buiten. Schroom niet te vragen als je iets wilt weten over de 6 :lol: 4 techniek.

Dat doen er meer, zelfs via de pb.

Met vriendelijke groet,
Paull

PS:
Het zwarte kastje wat je tegen kwam, is de interval voor de ruitenwisser. En daarvoor hoeft het dashboard niet uit elkaar.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: Sleutelen aan een 604

Berichtdoor Pininfarina504 » 23 maart 2006, 11:00

Paull schreef:
Wim van Boekel schreef: was echter zo blij als een kind, dat ik alles weer netjes werkend in elkaar had weten te steken.
.


Beste Wim,

De gebruiksaanwijzing van een Peugeot 6 :lol: 4 laat zich lezen gelijk de gebruiksaanwijzing van een vrouw: als je haar leert kennen is er best mee om te gaan. :D

Na ruim 22 jaar rijden met en werken aan de 6 :lol: 4, in alle varianten op de diesel na, ken ik haar van binnen en van buiten. Schroom niet te vragen als je iets wilt weten over de 6 :lol: 4 techniek.

Dat doen er meer, zelfs via de pb.

Met vriendelijke groet,
Paull

PS:
Het zwarte kastje wat je tegen kwam, is de interval voor de ruitenwisser. En daarvoor hoeft het dashboard niet uit elkaar.


Bedankt voor de geste en het advies Paull, zal volgende keer je raad ter harte nemen.
Ik zou ook best dagelijks met een 604 kunnen rijden, echter als je zelf twee linkse handen hebt, heb je absoluut een handicap, er zijn relatief weinig garagisten/specialisten die aan een 604 willen sleutelen.
Ik weet niet of je het verhaal kent van de Citröen monteurs die vroeger naar het toilet vluchten als er een DS aan kwam rijden voor reparatie(s),
Zal ook mijn vrouw bijpraten, houd ik het zelfs al langer mee vol als 25 jaar.
Gr,
Wim
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

604 gesleutel...

Berichtdoor Paull en Paulla » 23 maart 2006, 21:35

Beste Wim,

Zelfs autorijden is lastig met twee linkerhanden :mrgreen: , fietsen met twee linkerhanden lijkt mij niet te doen.

Het verhaal van de Citroënmonteurs ken ik. Het zelfde gold indertijd ook voor 6 :lol: 4, deels door gebrek aan kennis en ervaring, anderzijds door slechte bereikbaarheid van de techniek.

Tot zaterdag!
Vriendelijke groet,
Paull

PS: Er zijn meer Peugeot 6 :lol: 4 specialisten op dit forum actief, je kunt ook altijd informatie aan medeforumlid Martijn vragen.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: 604 gesleutel...

Berichtdoor Pininfarina504 » 23 maart 2006, 23:48

Paull schreef:Beste Wim,

Zelfs autorijden is lastig met twee linkerhanden :mrgreen: , fietsen met twee linkerhanden lijkt mij niet te doen.

Het verhaal van de Citroënmonteurs ken ik. Het zelfde gold indertijd ook voor 6 :lol: 4, deels door gebrek aan kennis en ervaring, anderzijds door slechte bereikbaarheid van de techniek.

Tot zaterdag!
Vriendelijke groet,
Paull

PS: Er zijn meer Peugeot 6 :lol: 4 specialisten op dit forum actief, je kunt ook altijd informatie aan medeforumlid Martijn vragen.

Weet ik, door de bank genomen kom ik er wel uit en anders heb ik wel feedback.
Gr,
Wim
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

APK keuring winter 604

Berichtdoor Paull en Paulla » 28 maart 2006, 20:13

Onze winter 6 :lol: 4 is vandaag weer APK goedgekeurd. :P :P
... Na enig huisvlijt: lager gewisseld, rondom schijven gewisseld, en
remolie gespoeld, kniegewricht van de automaathandel vervangen,
voorscherm en twee dorpelplaten vervangen en en passant koudstart
gerepareerd.

We kunnen weer een jaartje vooruit!!

Met vriendelijke groet,
Paull


PS:
Ik breng al meer dan 20 jaar 6 :lol: 4's voor de keuring; nog nooit een
auto afgekeurd en ook dit jaar wéér geen steekproef :wink:
Je vraagt je af waarom je eigenlijk je wagen moet meebrengen :mrgreen: :mrgreen:
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: APK keuring winter 604

Berichtdoor Martijn » 29 maart 2006, 19:49

Paull schreef:voorscherm en twee dorpelplaten vervangen :


Ja dat zijn nu typisch 604 punten, maar daar volgt toch geen APK afkeur uit (zolang er geen scherpe delen aan zitten). Wel steeds lastiger te verkrijgen, ik heb laatst mn laatste dorpelplaten gemonteerd.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: APK keuring winter 604

Berichtdoor Paull en Paulla » 30 maart 2006, 22:58

Martijn schreef:Ja dat zijn nu typisch 604 punten....
.....ik heb laatst mn laatste dorpelplaten gemonteerd.


Beste Martijn,

Ik heb er schik in om in een roestvrije en nette 6 :lol: 4 te rijden en dan moet je wel eens wat wisselen. In dit geval een schermpje en twee dorpelplaatjes.

Overigens, bij de Franse 6 :lol: 4 club gooien ze dorpelplaten, veerpoten, draagarmen, rubbers en dergelijke gewoon weg! Want "gaan niet stuk". :shock: :shock: Hebben jullie dat in de PCN op voorraad voor de leden :?:

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: APK keuring winter 604

Berichtdoor Martijn » 31 maart 2006, 07:16

Paull schreef:Overigens, bij de Franse 6 :lol: 4 club gooien ze dorpelplaten, veerpoten, draagarmen, rubbers en dergelijke gewoon weg! Want "gaan niet stuk". :shock: :shock: Hebben jullie dat in de PCN op voorraad voor de leden :?:

Met vriendelijke groet,
Paull


Draagarmen en veerpoten (nog) wel, allemaal eigen import uit Frankrijk. Dorpelplaten helaas al lang niet meer, en ik zoek al tijden naar een voorruitrubber ....
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Bert » 31 maart 2006, 16:09

aan een 604 sleutelen heeft mij nooit tegengestaan, in tegendeel, dat was altijd net weer iets anders dan een 404 of 504. Neem maar het vervangen van de contactpunten + het bijbehorende afstellen, daar kwamen zelfs andere garage's mee naar ons toe omdat ze het niet in orde konden krijgen.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Kleppen stellen Peugeot 604

Berichtdoor Paull en Paulla » 04 apr 2006, 21:35

Het is altijd weer een feest :P als de PRV motor een
klepstelbeurtje krijgt. Als gewoonte stel ik de kleppen iedere 40.000 km.
Zèlfs motoren die op gas lopen!

Het meeste werk is eigenlijk nog het verwijderen van de klepdeksels.
Zo'n klus duurt ongeveer een middag (als er niks tegenzit). :P :P

Wat is de motor van een LPG - PRV - V6 met "ruim" 4 ton op de teller nog brandschoon:

Afbeelding

Afbeelding

Een echte liefhebber houdt zijn auto goed bij, en doet aan preventief
onderhoud.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Edzo » 04 apr 2006, 22:13

Zie ik hier verwantschap met de XV- XW-en XY blokjes uit de 205??

Dat zijn de 'oude' 205-blokjes, ook uit de Samba en 104 bekend.
Ik heb laatst ook kleppen gesteld bij de cabrio, maar het lijkt verdacht veel op elkaar. (behalve het aantal cyl. op rij natuurlijk)
Wie weet hier iets van? ben wel nieuwsgierig.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Tuimelaars 604

Berichtdoor Paull en Paulla » 05 apr 2006, 22:30

Beste Edzo,

Tuimelaars zijn hetzelfde van een 2 :D 5 en 6 :lol: 4.
Latere versies 2 :D 5 kregen aluminium tuimelaars met een harde slijtlaag.
Verder weet ik nix van 2 :D 5 af. :oops:

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Edzo » 05 apr 2006, 23:25

@ Paull: als het je/jullie interesseert, hier is een link naar de haynes van de 205 in PDF formaat. de pagina's 28-30 (adobe-telling) geven een paar fotootjes van de kleppentrein van een XV-XW- of XY motor.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Paull en Paulla » 06 apr 2006, 23:45

[quote="Dturbo] hier is een link naar de haynes van de 205 in PDF formaat. de pagina's 28-30 (adobe-telling) geven een paar fotootjes van de kleppentrein van een XV-XW- of XY motor. [/quote]

Beste Edzo,

De link is weggevallen... :?

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Edzo » 06 apr 2006, 23:55

weggevallen?? waarschijnlijk gewoon vergeten.... :shock:

hier issie dan:
http://home.hccnet.nl/e.a.kwint/Info/HaynesPeugeot205ServiceAndRepairManual.pdf

:wink:
groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Paull en Paulla » 09 apr 2006, 20:45

Beste Edzo,

Welbedankt voor het plaatsen van de link.

Ik heb het bekeken en zie wel veel overeenkomsten met de eerste serie qua motormechaniek van de 2 :D 5.
Overigens passen ook de stuurkogels van 2 :D 5 op 6 :lol: 4.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Warmstartprobleem 604 = drukverlies

Berichtdoor Paull en Paulla » 21 mei 2006, 13:14

Afgelopen zaterdag heb ik de benzinepomp accumulator en filter onder de winter 6 :lol: 4 vandaan gehaald. Het terugslagklepje van de pomp sluit niet goed af door vervuiling.

Omdat ik meer wilde doen op deze zaterdag, heb ik er een andere benzinepomp ondergezet en gelijk filter vervangen (dat moet trouwens iedere 15.000 km). :!:
Gelijk getest en: alles functioneert weer. :P

Volgende zaterdag ga ik proberen de vervuilde pomp te reinigen (heb ik eens eerder gedaan). Als dat lukt hebben we weer een prima pomp voor reserve.

Nu ik toch lekker bezig was, heb ik ook de kleppen gesteld van de wintersjees. Dat is tenslotte niet zoveel werk. Voor een benzine gestookte motor, met 275.000 km op de teller, is de motor nog verrassend schoon.

Ik heb ook gelijk motorolie (vol syntheet) en oliefilter gewisseld. Dat behoort iedere 5000 km te gebeuren.

Hier wat foto's van de werkzaamheden:

Afbeelding

Hoofd benzine-opvoer-pomp met accumulator en filter.


Afbeelding

Schoon hè! :shock:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor PUG(z)OT » 21 mei 2006, 13:24

kunnen je rubber dichtingen dan tegen het gebruik van vol synthetische olie?

heb ooit een oude mercedes gehad, en deze gooide al zijn vol synthetische olie naar buiten via de carter ventilatie...
PUG(z)OT
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 15 feb 2006, 19:29
Woonplaats: lummen (belgie)

Warmstart en aanverwante zaken

Berichtdoor Paull en Paulla » 21 mei 2006, 13:50

PUG(z)OT schreef:kunnen je rubber dichtingen dan tegen het gebruik van vol synthetische olie?


Sinds 1991 tank ik altijd volsynthetische olie 5W40 en dat bevalt bijzonder goed. Veel minder last van sludge.
De olie verbrandt minder snel bij hoge belasting en heeft een beter smerende werking.

Alle keerringen (in de 6 :lol: 4) zijn geschikt gebleken. En voor de prijs hoef je het niet meer te laten.

Mvg,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Mark » 26 aug 2010, 13:53

Leuke topic, die wel een schopje omhoog verdient. ook maar gelijk 'sticky' gemaakt.

Grappig trouwens: stuurkogels hetzelfde als 205, lees ik net. Heb ik toch al een beetje 604 in huis :mrgreen:.
Laatst bijgewerkt door Mark op 26 aug 2010, 14:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Remco504coupe » 26 aug 2010, 14:31

Mark schreef:Leuke topic, die wel een schopje omhoog verdient.


Inderdaad, goed gedaan, ik kende het nog niet :oops:
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Paull en Paulla » 26 aug 2010, 21:11

Mark schreef:Leuke topic, die wel een schopje omhoog verdient.
Grappig trouwens: stuurkogels hetzelfde als 205, lees ik net. Heb ik toch al een beetje 604 in huis :mrgreen:.


Leuk topic. Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Veerpotenrenovatie

Berichtdoor Paull en Paulla » 26 okt 2010, 20:38

Nu de belangstelling voor Peugeot 6 :lol: 4 weer wat aantrekt, lijkt het mij
leuk jullie deelgenoot te maken van mijn project veerpotenrenovatie van
onze donkerblauwe TI 1979.

Na 585.000 km werd de voortrein een beetje rammelig/rommelig.
Vandaar mijn besluit om na 30 jaar de veerpoten te demonteren, te
stralen en opnieuw te verven en te voorzien van nieuwe fusée-revisie
setjes en de schokdempers opnieuw te vullen en te voorzien van nieuwe
oliekeerringen. De originele schokdempers zijn demontabele
schokdempers en prima geschikt voor hergebruik. Voor de stabilisatie zijn
nog steeds de rubbers en schotels te koop bij de dealer en deze heb ik
dan ook gelijk vernieuwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kies er voor om dit topic te gebruiken i.p.v. het andere 6 :lol: 4 topic
(wat heb je nu weer gedaan), omdat Mark van dit topic een sticky heeft
gemaakt en al wat langer loopt.

Van een proefrit is nog niet gekomen, omdat de klus nog net niet
geklaard is.

Binnenkort meer (in dit theater :wink: ).

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Volgende

Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten