Beste Martijn,
Voor demontage schuifdak moet je eerst de binnenbekleding van de schuifplaat en de sierstrip met beleid demonteren. Als dat gelukt is, zie je 4 zwarte stukjes plakband. Als je die doordrukt of verwijdert, zie je 4 x 2 M6 boutjes (kopje 10 mm); die moet je los schroeven, evenals de voorste twee schuifplaatgeleiders in het zwarte schuifdakframe. Dat is zo gebeurd. Raak de boutjes NIET kwijt, want als je per ongeluk iets te lange boutjes gebruikt, kun je dat goed zien in je schuifdakplaat.
In het garagehandboek Peugeot 6
4 staat exact beschreven hoe zonder schade de schuifplaat eenvoudig te verwijderen is. Als je ook het frame wilt verwijderen, zul je de voor- en achterruit moeten demonteren. Bij voorkeur in een verwarmde garage, of op een warme dag.... Zo is de kans het kleinst, dat de ruiten "overlijden", want zoals je weet neemt de viscositeit van glas alleen maar af door de jaren. Nu kun je ook kijken of de lijst van de voorruit roestschade heeft, bijvoorbeeld rond de ontwateringsgaatjes. Let ook op dat het water niet binnenlangs afwatert (door corrosie).
Het hemeltje is herbruikbaar, weet ik uit ervaring, als je de tijd neemt de geplakte randen bij voorruit en deurstijlen (bovenin) los te halen. Misschien een idee om een föhn te gebruiken, zodat de lijm zacht wordt. Bij de achterruit zit het hemeltje in een karton/hardboard met plastic drukkertjes in het stalen dakframe. Ook drukkertjes harden uit, probeer ze heel te houden.
Nu kun je bij het schuifdakframe en ook die zitten met een paar M6 of 7 boutjes zichtbaar vast aan de zijkanten van het frame en eentje aan de voorkant bij het raam. Dat zou ik met twee man doen, want op een moment kom je twee handen te kort, om èn het los te halen èn het te verwijderen èn door de "voorruit" weg te halen. Dit is het makkelijke deel van de klus. Geschat 2-3 uurtjes werk.
Je kunt nu duidelijk zien wat de conditie is van het frame waar de schuifdakbak tegenaan gedrukt is geweest (daar zit een rubber tussen die waarschijnlijk platgedrukt is geweest door corrosie). Bekijk ook de felsrand aandachtig. Als je plekjes op de huidplaat ziet (rond het schuifdak), kan dit goed komen doordat het frame roest en de huidplaat opdrukt en misschien ook doordrukt. Voor een plaatwerker "pas de problème"
. Plamuur dient uitsluitend om strak te maken, niet om roest en of gaten te maskeren, dat zou toch zonde van je werk zijn.
Misschien heb je hier wat aan.
Voor wat betreft RVS uitlaat voor een 6
4, kan ik je uit eerste hand vertellen, dat dat goed bevalt. Het geluid is prachtig en de maten zijn een getrouw kopie van het origineel. Zitten op onze winter 6
4 gemonteerd.
Gemiste kans vind ik, dat ook de pijpen in de pot geschoven worden, in plaats van flensen in de pakking. Dat zou zo handig zijn als je van auto wisselt..... Als je nieuwsgierig bent naar het geluid, hoor je dat vast nog wel eens.
Overigens roesten ze op de lasnaden. Dit is een Engels grapje, want zoals je zelf wel zult weten, zit de fabrikant in Engeland. Daar bestelt de Club6
4 Internationaal ze. Misschien neem je er wel een paar op voorraad voor PCN-clubleden
Vriendelijke groet,
Paull