Ervaringen met roest aan het schuifdak en RVS uitlaten

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Ervaringen met roest aan het schuifdak en RVS uitlaten

Berichtdoor Martijn » 07 feb 2006, 17:37

Hallo mede 604 liefhebbers,

Mijn 604 GTI staat al een tijdje in de garage. Hij rijd prima, ziet er op wat plekjes na goed uit maar is niet perfect. Ik overweeg om de auto deze zomer volledig aan te (laten) pakken zodat de auto haar grandeur weer terug krijgt!

Het carrosseriewerk waar ik het meest tegenop zie is het vervangen van het schuifdak, De bak is slecht ( heb een nieuwe liggen, incl . nieuwe plaat en dito rubber) maar ook het dak zelf heeft kleine roestblaasjes links voor . Wie heeft hier ervaring mee, krijgt een plaatwerker dit weer strak zonder plamuuR? En wie heeft er een idee waar ik een nieuwe dakhemel vandaan kan toveren?

Tweede vraag betreft de RVS uitlaten die via de franse 604 club te koop worden aangeboden. Wie o wie heeft er ervaring mee? Ik overweeg zo'n ding aan te schaffen maar voor 980 Euro wil ik toch wel even weten waar ik aan begin!
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Jeetje » 07 feb 2006, 20:27

980 euro??????

Neem eens met EPS contact op!

Waarschijnlijk (veel) goedkoper en super kwaliteit...

zie ook: www.uitlaten.com
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Demontage schuifdak & RVS uitlaat 604

Berichtdoor Paull en Paulla » 08 feb 2006, 01:06

Beste Martijn,

Voor demontage schuifdak moet je eerst de binnenbekleding van de schuifplaat en de sierstrip met beleid demonteren. Als dat gelukt is, zie je 4 zwarte stukjes plakband. Als je die doordrukt of verwijdert, zie je 4 x 2 M6 boutjes (kopje 10 mm); die moet je los schroeven, evenals de voorste twee schuifplaatgeleiders in het zwarte schuifdakframe. Dat is zo gebeurd. Raak de boutjes NIET kwijt, want als je per ongeluk iets te lange boutjes gebruikt, kun je dat goed zien in je schuifdakplaat.

In het garagehandboek Peugeot 6 :lol: 4 staat exact beschreven hoe zonder schade de schuifplaat eenvoudig te verwijderen is. Als je ook het frame wilt verwijderen, zul je de voor- en achterruit moeten demonteren. Bij voorkeur in een verwarmde garage, of op een warme dag.... Zo is de kans het kleinst, dat de ruiten "overlijden", want zoals je weet neemt de viscositeit van glas alleen maar af door de jaren. Nu kun je ook kijken of de lijst van de voorruit roestschade heeft, bijvoorbeeld rond de ontwateringsgaatjes. Let ook op dat het water niet binnenlangs afwatert (door corrosie).

Het hemeltje is herbruikbaar, weet ik uit ervaring, als je de tijd neemt de geplakte randen bij voorruit en deurstijlen (bovenin) los te halen. Misschien een idee om een föhn te gebruiken, zodat de lijm zacht wordt. Bij de achterruit zit het hemeltje in een karton/hardboard met plastic drukkertjes in het stalen dakframe. Ook drukkertjes harden uit, probeer ze heel te houden.

Nu kun je bij het schuifdakframe en ook die zitten met een paar M6 of 7 boutjes zichtbaar vast aan de zijkanten van het frame en eentje aan de voorkant bij het raam. Dat zou ik met twee man doen, want op een moment kom je twee handen te kort, om èn het los te halen èn het te verwijderen èn door de "voorruit" weg te halen. Dit is het makkelijke deel van de klus. Geschat 2-3 uurtjes werk.

Je kunt nu duidelijk zien wat de conditie is van het frame waar de schuifdakbak tegenaan gedrukt is geweest (daar zit een rubber tussen die waarschijnlijk platgedrukt is geweest door corrosie). Bekijk ook de felsrand aandachtig. Als je plekjes op de huidplaat ziet (rond het schuifdak), kan dit goed komen doordat het frame roest en de huidplaat opdrukt en misschien ook doordrukt. Voor een plaatwerker "pas de problème" :wink: . Plamuur dient uitsluitend om strak te maken, niet om roest en of gaten te maskeren, dat zou toch zonde van je werk zijn.

Misschien heb je hier wat aan.

Voor wat betreft RVS uitlaat voor een 6 :lol: 4, kan ik je uit eerste hand vertellen, dat dat goed bevalt. Het geluid is prachtig en de maten zijn een getrouw kopie van het origineel. Zitten op onze winter 6 :lol: 4 gemonteerd.

Gemiste kans vind ik, dat ook de pijpen in de pot geschoven worden, in plaats van flensen in de pakking. Dat zou zo handig zijn als je van auto wisselt..... Als je nieuwsgierig bent naar het geluid, hoor je dat vast nog wel eens.

Overigens roesten ze op de lasnaden. Dit is een Engels grapje, want zoals je zelf wel zult weten, zit de fabrikant in Engeland. Daar bestelt de Club6 :lol: 4 Internationaal ze. Misschien neem je er wel een paar op voorraad voor PCN-clubleden :?:

Vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor wouters » 08 feb 2006, 21:48

je bent bijna verplicht de roestvrijstalen exemplaren aan te schaffen , mij lukt het niet zomaar om gewone uitlaatpotten aan te schaffen misschien iemand een idee?
wouters
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 05 aug 2005, 16:32
Woonplaats: oosterhout

RVS uitlaten

Berichtdoor Paull en Paulla » 08 feb 2006, 23:34

De PCN heeft een onderdelen magazijn, je zou het daar kunnen proberen. En wellicht kan de PCN behulpzaam zijn bij een RVS bestelling.

Vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor wouters » 10 feb 2006, 13:24

ik heb ze toch gvonden gelukkig en ik weet nog een set achterdempers voor een 604 ti te koop
wouters
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 05 aug 2005, 16:32
Woonplaats: oosterhout


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten