Benzinesoort V6TI, 1979

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Paull en Paulla » 04 sep 2006, 22:18

pietro schreef:Hoi ,

Ik heb een vraagje, mijn TI heeft afgelopen week een keer
ge-backfired op LPG. Zeer vervelend.
Nu loopt hij op benzine niet meer stationair. Ik vermoed
dat het de idle afstelling is van de spinnekop.

Maar wil graag de kleppen eerst stellen. Nu heb ik 2 vraagjes:
1) wat is de speling die ik moet hanteren
2) wie er is bereid eventueel te helpen hierbij

Bedankt!
Pietro


Beste Pietro,

Het is niet de afstemming van je spinnekop waardoor de auto niet meer stationair loopt op benzine; de luchtmeetschijf is krom. Daardoor is je luchtbrandstofverhouding verstoord en loopt de motor te arm, want teveel lucht door kromme schijf.
Kortom je hoeft niets af te stellen, maar wel je luchtmeetschijf wisselen.

Is je luchtfilterhuis nog wel heel?
De inlaatklepspeling is 0,1 mm en de uitlaatklepspeling is 0,25 mm.

Het lijkt mij handig om iemand in de buurt van Eindhoven bereid te vinden die je zou willen helpen. Mocht het niet lukken, wil ik je daar wel bij
helpen, op een later tijdstip.

Aan een luchtmeetschijf kan ik je eventueel wel helpen.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor pietro » 05 sep 2006, 18:26

Hoi Paull,

Juist, dat is duidelijk. Ik wil vanavond eea eens los maken.
Bedankt voor je klepspeling. Ondertussen had ik het ook al gevonden.
Van Wim weet ik dat ik er 0.05 bij op moet tellen.

De meetschijf zal ik eens goed bekijken.
Desnoods haal ik 'm er even uit om verdere schade te beperken.
(Ja, dan moet ik wel op tijd LPG tanken anders...) :(

gr, Peter
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor pietro » 09 sep 2006, 11:06

Nou, ik heb de kleppen gesteld, het was nog een hele klus.
Ik heb alle kleppen ruimer moeten zetten, maar er was geen die
geen speling had.

De luchtweger was inderdaad krom, maar die heb recht kunnen zetten.

Nu loopt hij weer uitstekend, ook op benzine.

Ik heb nog wel een vraagje: als de verdelerkap wil controleren,
moet dan de hele spinnekop verwijderd worden ?
Het lijkt onmogenlijk om de kap te verwijderen

Alvast bedankt!
Pietro
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Paull en Paulla » 10 sep 2006, 22:23

pietro schreef: Ik heb alle kleppen ruimer moeten zetten, maar er was
geen die geen speling had.

Ik heb nog wel een vraagje: als de verdelerkap wil controleren,
moet dan de hele spinnekop verwijderd worden ?
Het lijkt onmogenlijk om de kap te verwijderen


Beste Pietro,

Slim dat je de kleppen gesteld hebt. Zoals je gemerkt hebt: te strakke
kleppen hoor je niet. Maar, je loopt wel risico dat ze daardoor verbranden.

Voor wat betreft de onsteking:
Als je de luchtweger/luchthuis plus de brandstofverdeler (zie foto)
losmaakt en optilt met bijvoorbeeld een stukje hout, heb je precies
genoeg ruimte om de verdeelkap los te halen van het verdeelhuis.

Het kan handig zijn om de rechter 3 sproeiers nr. 4,5 & 6 uit de kop te
halen of de drie banjo-boutjes op de brandstofverdeler. Net wat je
makkelijker vindt. Als dit niet makkelijk lukt, kun je 'm in zijn geheel
verwijderen. Het lijkt meer werk dan het is.

Afbeelding

Het is fijn sleutelen aan een PRV motor. :D
Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor pietro » 03 okt 2006, 17:46

Hoi Paull,

Dat is een interessante foto !
Bedankt voor je tip, ik ga het vanavond proberen.

Maar kun jij misschien iets meer vertellen over de stelschroeven
op het inlaatstuk ? Met name de 3 stelschroeven en de
voorgaande schroef. het gaat volgens mij over het stationair gedeelte
en ik denk CO, maar zomaar schroeven heb ik toch wat afgeleerd
door de jaren.

alvast bedankt wederom!
Pietro
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Paull en Paulla » 04 okt 2006, 21:56

pietro schreef: kun jij misschien iets meer vertellen over de
stelschroeven op het inlaatstuk ? Met name de 3 stelschroeven en de
voorgaande schroef.


Beste Pietro,

Als je de motorkap opendoet, met je knieën tegen de bumper staat, zijn
de voorste twee schroeven de balansschroeven voor het CO afstellen.
Normaal gesproken zijn die vanaf helemaal ingedraaid 4 slagen open
gedraaid. De schroef erboven is de stationaire toerenafstelling bij warme
motor.

Rechts naast de 3 bovengenoemde schroeven, zit op de gashevel een
stelschroef voor het stationaire toerental bij koude motor.
De CO stelschroef (afblijven :mrgreen: ) zit tussen de luchtweger en de
brandstofverdeler, als het goed is afgedicht door een M4 schroef.
Deze afdichting is belangrijk om valse lucht te voorkomen, omdat die het
mengsel beïnvloedt.

Mvg,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor pietro » 09 okt 2006, 13:30

Hoi Paull,

Je bent de eerste die me iets kunt vertellen over de schroeven !
Maar ik ben er nog niet helemaal uit... :roll:

Daarom heb ik ff je foto gepakt voor de duidelijkheid.
Klopt het dat je schrijft:

Afbeelding



1, 2, 3 voor afstellen CO (vast + 4 slagen uit)
6: stationair warme motor
5: stationair koude motor
4: ?
7: ?
8: CO stelschroef, afgedekt. (afblijven)

Klopt dit ? En wat zijn 4 en 7 dan ?

Bedankt!
Pietro

[/img]
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Paull en Paulla » 10 okt 2006, 22:19

Beste Pietro,

Het is als volgt:

1 + 2 = afstelling CO balancering tussen linker en rechter cilinderbank (vast + 4 slagen uit = beginsituatie)
3 = stationair warm toerental (950 rpm)
4 = afdichtdop
5 = stationair koud toerental (1100 rpm)
6 = voor bypass airco uitvoering (alleen bij fabrieksgemonteerde airco installatie)
7 = afdichtdop voor meting vacuum
8 = CO stelschroef afgedekt (afblijven)

Bedenk wel, als je een afstelling verandert, dat je deze mogelijk ook ontregelt :!:

Mocht je er toch aan draaien, onthou dan het aantal halve of hele slagen die je in- of uitgedraaid hebt.

Veel succes.

Met vriendelijke groet,
Paull

PS:
CO afregeling zou ik uitsluitend met behulp van een uitlaatgastester veranderen.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Vorige

Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten