Benzinesoort V6TI, 1979

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Benzinesoort V6TI, 1979

Berichtdoor Walle69 » 02 feb 2006, 21:48

Beste lezer.
Heb een V6TI van 1979 en ben benieuwd wat daar voor benzine in mag zonder schadelijke gevolgen voor klepzittingen en kleppen. Wie kan mij een goed antwoord hierop geven :?:
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Berichtdoor JT » 02 feb 2006, 21:58

Je onderschrift maakte me nieuwsgierig. De eerste is een makie, de PRV in je V6 Peugeot.
Die tweede blijkt een "opgeboorde" versie te zijn van dezelfde motor? Alleen gebruikt bij de Volvo 260 en 760?

Benzine: met zo'n mooie auto geen risico nemen: gewoon 98 en loodvervanger erbij, is mijn meniing. Maar kijk maar eens op dir forum onder het kopje motor/smeermiddelen/enz, de meningen zijn verdeeld.
http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=531
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Walle69 » 02 feb 2006, 22:33

2849 is de motor die in de604 GTI ligt: Repère F modeljaar 1984 (productie na de zomervakantie 1983)
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Berichtdoor JT » 02 feb 2006, 22:55

Ow...
Ik dacht al.
En ik zag in de andere topic je uitleg....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Martijn » 04 feb 2006, 10:42

Walle69 schreef:2849 is de motor die in de604 GTI ligt: Repère F modeljaar 1984 (productie na de zomervakantie 1983)


Ook in de 505 V6 maar dan met beter benzineinjectiesysteem en verzette kruktappen voor rustiger loop.

Ik zelf gooi altijd 95 loodvrij in mn GTI en mn TI, gaat prima. Hoeft geen loodvervanger in, zelfs de V6 SL heeft al geharde klepzittingen.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

PRV V6 (alle soorten)

Berichtdoor Paull en Paulla » 05 feb 2006, 00:07

Hallo Walter,

Leuk je hier virtueel te treffen!
De PRV V6-en zijn allemaal uit aluminium opgetrokken en dien ten gevolge hebben ze allemaal geharde klepzetels. Daarom kun je loodvrij tanken, alleen de GTI versie heeft een hogere compressie en voelt zich daarom beter bij euro 98. Het kan overigens geen kwaad toch euro 95 te tanken in de GTI versie, alleen is er een hogere kans op detonatie (of te wel kloppend geluid als je een keer flink "weg wilt stappen").

Fijne avond,
Paull (en Paulla)

PS: wat zijn je velgen mooi opgeknapt!! We sturen ook een PBtje....
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

PRV V6 kleppen stellen

Berichtdoor Paull en Paulla » 05 feb 2006, 23:10

Beste Walter,

Kleppen stellen bij een PRV motor, zoals in jouw 504 coupé is goed te doen. Het is een paar uurtjes werk, dat wel en het scheelt als je geen airco pomp hebt op de rechter klepdeksel.

Het is handig als je vast de linker en rechterklepdekselpakking voorhanden hebt. Het ligt eraan of je aluminium klepdeksels of blikken klepdeksels hebt, want pakkingen zijn òf van kurk, òf van rubber, òf van geperst papier. Iedere 40.000 km is het slim om de klepspeling te controleren en als nodig te stellen. Overigens zijn de klepzetels zèlfs geschikt om zonder modificatie op lpg te kunnen rijden. Als liefhebbers rijden wij 's winters op benzine en 's zomers (als niet echte) liefhebbers op lpg.......

Als je er prijs op stelt dat ik je daarbij behulpzaam ben, kom je van de zomer een keertje langs.

Vriendelijke groeten,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: PRV V6 kleppen stellen

Berichtdoor Walle69 » 06 feb 2006, 18:22

Paull schreef:Beste Walter,

Kleppen stellen bij een PRV motor, zoals in jouw 504 coupé is goed te doen. Het is een paar uurtjes werk, dat wel en het scheelt als je geen airco pomp hebt op de rechter klepdeksel.

Het is handig als je vast de linker en rechterklepdekselpakking voorhanden hebt. Het ligt eraan of je aluminium klepdeksels of blikken klepdeksels hebt, want pakkingen zijn òf van kurk, òf van rubber, òf van geperst papier. Iedere 40.000 km is het slim om de klepspeling te controleren en als nodig te stellen. Overigens zijn de klepzetels zèlfs geschikt om zonder modificatie op lpg te kunnen rijden. Als liefhebbers rijden wij 's winters op benzine en 's zomers (als niet echte) liefhebbers op lpg.......

Als je er prijs op stelt dat ik je daarbij behulpzaam ben, kom je van de zomer een keertje langs.

Vriendelijke groeten,
Paull


Beste Paull

Bedankt voor de tip en je genereuze aanbod met hulp bij te staan! Erg verleiderlijk en ik zal tzt wel even kontakt met je op nemen. Op mijn motor zitten aluminium klepdeksels, wat hoort daar voor pakking bij? Eenvoudig te verkrijgen? Ik zie soms van die setjes motorpakkingen te koop met alles erin (ook koppakkingen bijv.)voor 70-100 euro is dat werkelijk de prijs voor zoiets?

groet

Walter

PS Trouwens staat de produktie datum van de motor op de linker cylinderbank?
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: PRV V6 kleppen stellen

Berichtdoor Martijn » 06 feb 2006, 18:31

Paull schreef:Beste Walter,

Als je er prijs op stelt dat ik je daarbij behulpzaam ben, kom je van de zomer een keertje langs.

Vriendelijke groeten,
Paull


Geldt dat ook voor andere leden? Mijn TI tikt soms ook een beetje... :D
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: PRV V6 kleppen stellen

Berichtdoor Paull en Paulla » 06 feb 2006, 22:35

Walle69 schreef:
Paull schreef:Op mijn motor zitten aluminium klepdeksels, wat hoort daar voor pakking bij? Eenvoudig te verkrijgen? Ik zie soms van die setjes motorpakkingen te koop met alles erin (ook koppakkingen bijv.)voor 70-100 euro is dat werkelijk de prijs voor zoiets?

PS Trouwens staat de produktie datum van de motor op de linker cylinderbank?


Beste Walter,

Om je vragen te beantwoorden:
Bij aluminium deksels horen feitelijk papieren pakkingen, die zijn een stuk voordeliger (als je ze kunt vinden), maar voor 70-100 euro vind je een koppakkingset voor 1 cilinderbank. Soms vind je nog complete pakkingen voor beide cilinderbanken met nog heel veel meer pakkingen (bijvoorbeeld voor distributiedeksel, voor krukaskeringen en veel meer).

De produktiedatum van de cilinderbanken staat op iedere kop geperst aan de uitlaatzijde.

Bijzonder:
Ik heb een SL motor uit 79 met de grote cilinderinhoud :!: Dus met 2849 cc, terwijl de grote PRV motor eigenlijk alleen in de GTI gevoerd is (door Peugeot). Geinig hè. :wink:
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: PRV V6 kleppen stellen

Berichtdoor Walle69 » 07 feb 2006, 17:11

Paull schreef:
Walle69 schreef:
Paull schreef:Op mijn motor zitten aluminium klepdeksels, wat hoort daar voor pakking bij? Eenvoudig te verkrijgen? Ik zie soms van die setjes motorpakkingen te koop met alles erin (ook koppakkingen bijv.)voor 70-100 euro is dat werkelijk de prijs voor zoiets?

PS Trouwens staat de produktie datum van de motor op de linker cylinderbank?


Beste Walter,

Om je vragen te beantwoorden:
Bij aluminium deksels horen feitelijk papieren pakkingen, die zijn een stuk voordeliger (als je ze kunt vinden), maar voor 70-100 euro vind je een koppakkingset voor 1 cilinderbank. Soms vind je nog complete pakkingen voor beide cilinderbanken met nog heel veel meer pakkingen (bijvoorbeeld voor distributiedeksel, voor krukaskeringen en veel meer).

De produktiedatum van de cilinderbanken staat op iedere kop geperst aan de uitlaatzijde.

Bijzonder:
Ik heb een SL motor uit 79 met de grote cilinderinhoud :!: Dus met 2849 cc, terwijl de grote PRV motor eigenlijk alleen in de GTI gevoerd is (door Peugeot). Geinig hè. :wink:


Hoi Paull

bedankt voor je uitvoerige antwoord!

Wat betreft de SL

Is dat misschien de ZN motor (AB1 (5-bak) of AB3 (GM automaat)) voor de amerikaanse markt alleen geleverd in 78 en 79? Je ziet ook ik heb "La 604 de mon père" ISBN 2-7268-8525-X.

Leuk zulke speciale versies. Dit doet mij onwillekeurig denken aan het verhaal van een kennis die bij citroen werkte en soms de raarste uitrustingscombinaties afgeleverd kreeg af fabriek :lol: . Bijvoorbeeld een AX met één getinte zijruit, of een visa met een dashboarddeel in totaal verkeerde kleur :roll: . Weet overigens niet of er ooit een CX met 2CV motor per ongeluk is afgeleverd: met de franse slag zullen we maar zeggen! Met deFranse slag is overigens even ergerlijk als charmant... misschien is dit een topic voor ergens anders op het forum :wink:
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

TI tikt soms een beetje

Berichtdoor Paull en Paulla » 09 feb 2006, 22:30

Martijn schreef:Geldt dat ook voor andere leden? Mijn TI tikt soms ook een beetje... :D


Interessante vraag, Martijn. Zeker voor iemand die in het epicentrum van de Peugeot Club Nederland zit en bovendien medewerker van de importeur Peugeot is.

Misschien kun je iets meer details geven over km stand, wanneer voor het laatst olie is gewisseld, zag je iets bijzonders aan de olie (kleur, sludge)? Het is wel apart dat-ie soms een beetje :?: tikt. Is dat bij koude olie of bij warme (rond 80 graden) olie? En wanneer is de laatste klepstelbeurt geweest, hoeveel km's geleden?

Bij gebrek aan onderhoud kunnen tuimelaars of nokkenassen beschadigen doordat de sproeigaatjes in de tuimelaars dichtslibben. Mocht dat het geval zijn, zijn de tuimelaars en/of tuimelassen te wisselen zonder kopdemontage (gewoon op de motor in de auto).

Zoals je merkt heb ik even de tijd genomen om over dit probleem na te denken. Ingewikkeld kan het niet zijn, zo'n type storing/klacht is met succes te verhelpen. Hoe nauwkeuriger je het probleem omschrijft, hoe preciezer het antwoord.

Zoals je in je schuifdak/rvs-topic hebt kunnen lezen, probeer ik iedereen zo gedetailleerd mogelijk te helpen (of heb je het nog niet gelezen?)

Trouwens, is dat die 78-er die een tijdje achter een Peugeotgarage buiten gestaan heeft?

Ik zie je reactie wel tegemoet.
Vriendelijke groet,
Paull

PS:
Zelfs PRV motoren met 5 ton of meer op de teller, kunnen nog magnifique lopen. :P
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: TI tikt soms een beetje

Berichtdoor Martijn » 10 feb 2006, 09:59

Paull schreef:Misschien kun je iets meer details geven over km stand, wanneer voor het laatst olie is gewisseld, zag je iets bijzonders aan de olie (kleur, sludge)? Het is wel apart dat-ie soms een beetje :?: tikt. Is dat bij koude olie of bij warme (rond 80 graden) olie? En wanneer is de laatste klepstelbeurt geweest, hoeveel km's geleden?



Hallo Paul,

Bij mij gaat er ieder jaar nieuwe olie en koelvloeistof in, terwijl ik er meestal maar 500 kilometer per jaar mee rijd.... Toen ik nog dagelijks 604 reed had ik een GTI die meer dan 3 ton had gedraaid en die nooit open was geweest. Briljant ding, alleen helaas zo rot als een mispel ('k heb alleen het blok nog!).
De 604 TI heeft ook geen sludge, ik heb de carterpan er al onderuit gehad en ook in het olievulkanaal zit geen rommel. Toch tikt ie soms een beetje, vooral bij koude motor. Qua onderhoud is dit wel een goed verzorgde auto, hij was eerst van een kinderarts uit Parijs, en is toen ie 8 jaar oud was verkocht aan een architect. Deze man heeft een vermogen aan de auto uitgegeven want hij reed hem tot ik hem kocht als zakelijke auto. Alleen voor lange ritten, want hij had ook een Golf VR6 voor in en rond Parijs.En nog een mercedes 300 uit 1955 met 21000 km...en een 504 coupe maar ik dwaal af. de man was zo'n pietje precies dat ie zelfs alle interieurdeeltjes waar het chroomlaagje wat versleten was heeft laten vervangen. Onderhoud > een dik pak facturen, maar kleppen stellen staat nergens vermeld....
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: TI tikt soms een beetje

Berichtdoor Mockenrue » 11 feb 2006, 03:15

Martijn schreef:En nog een mercedes 300 uit 1955 met 21000 km...


Dwalen inderdaad af, maar een 300 SL ?
Gullwing of Roadster ?
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: TI tikt soms een beetje

Berichtdoor Martijn » 11 feb 2006, 09:07

Mockenrue schreef:
Martijn schreef:En nog een mercedes 300 uit 1955 met 21000 km...


Dwalen inderdaad af, maar een 300 SL ?
Gullwing of Roadster ?


Nee een 300 d (geen diesel) Adenauer. Schijnen er nog maar 11 van te zijn in Europa, en zelfs de auto die in het Mercedesmuseum in Stuttgart staat heeft meer kilometers! Het ding was echt groot en nog alsof ie gewoon net uit de fabriek kwam!
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Kleppen stellen PRV V6

Berichtdoor Paull en Paulla » 13 feb 2006, 22:25

Hallo Martijn,

Goed dat je de karterpan verwijderd hebt, dan weet je in ieder geval of er veel sludge en vuil in ligt. En of de aanzuigzeef niet (bijna) verstopt is.

Maar 3 ton op de teller en niets bekend over kleppen stellen :oops: ...... kan geen kwaad om dat toch maar te doen!

Een beetje tikken is niet erg, maar te strakke kleppen hoor je niet en dat is wel erg.

Fijne avond,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: Kleppen stellen PRV V6

Berichtdoor Martijn » 13 feb 2006, 22:39

Paull schreef:Hallo Martijn,

Goed dat je de karterpan verwijderd hebt, dan weet je in ieder geval of er veel sludge en vuil in ligt. En of de aanzuigzeef niet (bijna) verstopt is.

Maar 3 ton op de teller en niets bekend over kleppen stellen :oops: ...... kan geen kwaad om dat toch maar te doen!

Een beetje tikken is niet erg, maar te strakke kleppen hoor je niet en dat is wel erg.

Fijne avond,
Paull


Hallo Paul,

Deze TI heeft geen 3 ton op de teller gelukkig, dat was mn GTI. Deze TI heeft er nog "maar" 195000 op staan. Maar ik zal in ieder geval deze zomer de kleppen laten stellen.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Kleppen stellen

Berichtdoor Paull en Paulla » 13 feb 2006, 23:25

Hallo Martijn,

Doe jezelf een plezier en spoel ook de remolie door. Remolie kost haast niets, maar je kunt enorme schade oplopen als de olie te oud wordt; remolie is hygroscopisch en daar kunnen de remcilinders en remleidingen niet tegen.


Vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: Kleppen stellen

Berichtdoor Martijn » 13 feb 2006, 23:43

Paull schreef:Hallo Martijn,

Doe jezelf een plezier en spoel ook de remolie door. Remolie kost haast niets, maar je kunt enorme schade oplopen als de olie te oud wordt; remolie is hygroscopisch en daar kunnen de remcilinders en remleidingen niet tegen.


Vriendelijke groet,
Paull


Hai Paul,

Bedankt voor de tip ! Hij gaat binnenkort naar Lunteren om gespoten te worden, dan kunnen ze meteen even de remolie doen.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Lunteren

Berichtdoor Paull en Paulla » 13 feb 2006, 23:48

zeker bij Bart .. :?: ..
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: Lunteren

Berichtdoor Martijn » 16 feb 2006, 09:41

Paull schreef:zeker bij Bart .. :?: ..


Nee naar de Peugeot dealer Van der Werf. Die hebben nog aandacht voor je oude Peugeot en ze hebben een werkelijk geweldige spuiterij!
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: PRV V6 kleppen stellen

Berichtdoor Paull en Paulla » 22 jun 2006, 19:20

Martijn schreef: Mijn TI tikt soms ook een beetje...


Beste Martijn,

Vandaag bedacht ik me dat het tikken bij koude motor ook wel een klikkend geluid kan zijn en dat kan veroorzaakt worden door een lek uitlaatspruitstukpakking. Aan de frequentie van het klikken kun je horen of het tussen kop en spruitstuk is, of tussen spruitstuk en eerste pijp.

Wellicht heb je wat aan deze informatie.

Met vriendelijke groet,
Paull

PS:
SPruitstukpakkingen zijn nog te koop voor 6 :lol: 4, 505 V6 en 605.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: PRV V6 kleppen stellen

Berichtdoor Walle69 » 25 aug 2006, 21:41

Van een lekkende spruitstukpakking had onze V6 ook last, inmiddels is dat verholpen. Het geluid lijkt binnenin de auto op dat van tikkende kleppen.

Trouwens: de kleppen zijn inmiddels gesteld en dat loopt toch mooi en zacht nu! Zelfs het verbruik is erop achteruit (...) gegaan!! :lol: Van 1 op 10 naar 1 op 11 op de lange afstand.

Zie bijgaande foto van een middagje sleutelen met hulp, kennis en bijstand van Paull. Bedankt voor je hulp.

Afbeelding[quote][/quote]
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: PRV V6 kleppen stellen

Berichtdoor Paull en Paulla » 31 aug 2006, 20:03

Beste Walle,

Ik heb je met plezier geholpen. Het is een genoegen om met leergierige mensen te werken.

Veel 5 :wink: 4 rijplezier toegewenst.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor pietro » 04 sep 2006, 11:21

Hoi ,

Ik heb een vraagje, mijn TI heeft afgelopen week een keer
ge-backfired op LPG. Zeer vervelend.
Nu loopt hij op benzine niet meer stationair. Ik vermoed
dat het de idle afstelling is van de spinnekop.

Maar wil graag de kleppen eerst stellen. Nu heb ik 2 vraagjes:
1) wat is de speling die ik moet hanteren
2) wie er is bereid eventueel te helpen hierbij

Bedankt!
Pietro
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Volgende

Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten