revisie remkrachtverdeler

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor marcel180 » 19 maart 2015, 18:53

Heeft iemand tips voor de revisie/gangbaar maken van de remkrachtverdeler?
Dus de manier van aanpak, eventuele tips ter voorkoming van vernieling?
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor Remco504coupe » 19 maart 2015, 20:03

Eerst buitenkant schoonmaken.
Bovenkant zit een soort deksel die je open kunt draaien, dan kun je voorzichtig de zuiger er uit duwen.
Eventueel eerst wat weken met kruipolie, hoewel ik denk dat als dat nodig is de cilinderwand al te ver heen is.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor Pininfarina504 » 20 maart 2015, 10:43

Eerst zorgen dat je een revisiesetje hebt, de rest is peanuts.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor Frank.04 » 20 maart 2015, 18:15

Nog even een duit in het zakje van mij.

De initiële reden van jouw revisie is het niet kunnen ontluchten van je systeem, heb ik dat goed begrepen?

Mijn advies is om eerst nog even te kijken of revisie wel nodig is.

Heb je geen lekkage en is de remkrachtbegrenzer nog beweegbaar, laat hem dan lekker zitten.

Je bespaart je een hoop gedoe, kans op dolgedraaide wartels en afgebroken leidingen en...misschien los je het probleem niet op!

Mijn ervaring is dat het vaker voorkomt dat ontluchten niet of nauwelijks lukt. Er ontstaat dan al gauw de verdenking dat er slechte componenten zijn, maar dat hoeft niet!

Een remdrukbegrenzer kan het lastig maken een systeem te ontluchten, ook wanneer deze an sich goed werkt.

Een verklaring heb ik ook niet zo direct, wel ben ik dit meermaals in de praktijk tegengekomen.

Maar wat dan te doen met het niet-remmende systeem?

Wat bij mij altijd heeft gewerkt: doorzetten en nog eens doorzetten.

Blijf ontluchten tot je een ons weegt, de aanhouder wint!

Let wel, dat is dus geen oplossing als er werkelijk componenten stuk zijn, maar zal in veel gevallen toch resultaat geven.

Hopelijk kan je wat met deze informatie!

Succes,

Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor marcel180 » 21 maart 2015, 01:29

Dat is een goede tip.
Maar hoe test ik de beweegbaarheid? is dat een kwestie van demontage en dan zien of het cylindertje heen en weer wil?, ik neem tenminste aan dat er een cylindertje is zoals ook een remklauw.
In gemonteerde toestand lijkt het geheel onbeweegbaar.
De remleidingen willen wel los waarschijnlijk, sowieso de slang wel want die heb ik al vervangen.
Schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad.
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor Frank.04 » 21 maart 2015, 02:12

Aan de onderkant steekt een stukje metaal uit, dat moet je eenvoudig kunnen bewegen (uittrekken) als je dit met een tang vastpakt.

Bij een goed werkende begrenzer komt dit deel naar buiten bij drukopbouw (remmen), maar jij hebt (nog) geen drukopbouw.

Bij de APK wordt gecontroleerd of de plunjer beweegt bij remmen, de plunjer komt dan naar buiten (naar onder) totdat deze aanloopt tegen de beweegbare hevel die met de carrosserie verbonden is; hoe verder de auto inveert (ofwel: beladen is), des te groter de slag.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor Pininfarina504 » 25 maart 2015, 00:16

Is de afstelling van je begrenzer wel goed ingesteld, m.a.w staat hij niet te strak, als de afstelschroef te ver naar binnen staat, kun je je systeem niet optimaal ontluchten, vanwege de ontstane blokkade, in de remdrukbegrenzer.
Verder als je zuiger beweegt en de onderzijde niet nat is van remolie, zoals Frank eerder ook al memoreerde, lekker laten zitten.
Je kunt ook proberen de lucht uit het systeem te verwijderen door remvloeistof onder druk te injecteren, kan met een grote spuitfles en slang of met een speciaal expansievat, welke je op druk zet m.b.v. een compressor, ik heb er wel een mag je lenen gebruik het nooit. Wel even tijdelijk het dekseltje van het bijvul reservoir draaien, anders kan de remvloeistof nergens naar toe stromen.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor marcel180 » 01 apr 2015, 18:04

De zaak zit muurvast, ik ga proberen met perslucht de cylinder eruit te persen
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor 604Symphony » 02 apr 2015, 19:03

Er zit een borg veertje voor. deze zul je wel gezien hebben.Geduld en gewoon een paar dagen in een roest oplosser laten weken. en dan met veel gevoel met een klein hamertje naar binnen tikken. zo kun je het gedeelte wat dan vrij komt schoonmaken.en gaat het zuigertje makkelijker naar buiten.
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor marcel180 » 04 apr 2015, 18:40

Ik zal er met veel geduld mee aan de slag gaan.
Nieuw is het nergens meer te krijgen.
Wat nog een mogelijkheid is is om te proberen nieuwe rubbertjes van een ander type auto te plaatsen, misschien is er iets met dezelfde maat.
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor 604peugeot » 05 apr 2015, 12:40

hoi marcel.
andreti heeft nog wel een remdrukbegrenser voor jou denk ik,en mischien nog wel meer voor je.
ik ben zelf bezig met een peugeot 604 gti aan het restaureren van bj 1983 brons kleur
604peugeot
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 08 jan 2011, 22:29
Woonplaats: grave

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor Pininfarina504 » 06 apr 2015, 18:12

Probeer de zuiger een beetje naar binnen te tikken met een kunststof hamer, of te liften met een grote schroevendraaier..
Daarna flink inspuiten met kruipolie en het uiteinde van de zuiger vastklemmen met de bankschroef, daarna kijken of je de begenzer kunt verdraaien.
Succes toegewenst.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: revisie remkrachtverdeler

Berichtdoor marcel180 » 07 apr 2015, 17:45

Ik zal mijn best doen, dank voor de aanwijzingen.
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten