Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.
Geplaatst: 20 feb 2021, 21:05
Mooie baksteun!!
Hoe gaat de snelheidsmeterkabel passen?
Hoe gaat de snelheidsmeterkabel passen?
het forum voor liefhebbers van (klassieke) Peugeots
https://peugeotforum.nl/phpBB/
Walle69 schreef:Mooie baksteun!!
Hoe gaat de snelheidsmeterkabel passen?
Frank.04 schreef:Het is inderdaad een beetje een fabeltje dat minder toeren bij een bepaalde snelheid ook betekent dat het verbruik lager is.
Het vermogen dat immers opgebracht moet worden voor het overwinnen van lucht- en rolweerstand blijft namelijk hetzelfde!
Op zich loopt een motor het meest efficiënt bij maximum koppel, maar alleen wanneer dit koppel ook nodig is!
Bij 120 km/u heb je misschien maar 50 PK nodig om dit vol te houden en maakt het niet zoveel uit bij welk toerental dit geleverd wordt.
Ik heb inmiddels veel ervaring met Peugeots met vier- en vijfbakken en bijvoorbeeld een viercilinder injectie wordt zelfs onzuiniger bij ombouw naar vijfbak, tenzij je ook het diff en beetje korter (=sneller) maakt.
Bij een zescilinder blijft het verbruik hetzelfde, maar heb je wel een fijner toerental op kruissnelheid.
De 4HP22 heeft een overdrive karakter ten opzichte van de 3HP22 en de GM bak, dus het toerental zal dalen, fijn!
marcel p schreef:Hallo Risky,
Goed bezig zo.
Echter zal de snelheidsmeter op het dashboard geen goede snelheden aangeven,daar de indeling van de wijzerplaat van een 505 anders is.
Heb zelf een 4hp22 met cardan in mijn 504 gebouwd,maar de snelheid klopte niet.
Dashboard van de 505 erbij gepakt en het tellermechaniek hiervan in 504 dashboard geknutseld. Had het geluk dat de snelheids aanduidingen op beide tellerplaten redelijk overeenkwamen. Dus tellerplaat van de 504 laten zitten.
Heb nu beneden de 100 dat ie 10km/h teveel aangeeft en boven de 100 steeds iets meer te weinig aangeeft.
Als je het weet is daar goed mee te leven.
Je zou er eens een dashboard van een 505 moeten bijpakken om te zien wat voor jou de beste oplossing is. Verder is het nog een puzzel om de schakelstanden precies goed te krijgen op de console. Je hebt sowieso de pook met de plaat van de 505 nodig en een hoop geduld en fantasie om dat allemaal goed te krijgen.
Mijn auto rijd super met de 4 bak,maar het verbruik is niet echt gedaald.
Heb de 505 motor grotendeels gereviseerd en zal deze tzt ook nog in de 504 bouwen. De injectiemotor eruit en dan op termijn lpg erin.
Rijd best nog wat kilometers in de 504 en dat is op benzine zo langzamerhand niet leuk meer.
Succes met je ombouw.
Marcel.
risky schreef:Grote paniek de motor viel uit de motor takel [...]
Mockenrue schreef:risky schreef:Grote paniek de motor viel uit de motor takel [...]
"Holy cow, Batman"
Walle69 schreef:Cool!
Wordt nog krap met de accu... je moet ook nog een plaatsje vinden voor de drie gele relais, misschien op het linker binnenspatbord vooraan bij de accu? De kabelboom is ook nog best dik en vergt nogal wat plaats achter het blok. Je gebruikt zeker de 604 uitlaatspruitstukken?
Ook de inlaat past net langs de parafaan zie ik. Wat een gepriegel om je afwateringsbuis er op te krijgen...
Waar ga je de computers huisvesten? Heb je al een gat in schutbord waar die brede stekker doorheen kan?
Jammer dat je SB-pomp, startmotor en dynamo moet monteren nu het blok er al in ligt.
Ben super benieuwd naar het vervolg, spannend! En vooral de eerste rit met die totaal anders klinkende motor. Je herkent je 604 waarschijnlijk niet meer.
Wat ga je met je luchtfilter doen? Een buis met een K&N open luchtfilter?
In mijn 504 ga ik proberen een luchtfilterhuis van een 504 diesel te monteren die rechts vóór naast de motor zit.
Keep up the good work
pick~up schreef:Tjonge buur het is jammer dat je maar 100 mag rijden met je opgevoerde 604
Ziet er goed uit een mooi dat de motor en bak goed terecht zijn gekomen.
risky schreef:Haha, maar ik zit wel heel snel op die 100 straks