Pagina 1 van 1

automaat vervangen 604

BerichtGeplaatst: 15 dec 2010, 20:22
door Boonie
ik heb een td met een 3 traps automaat, daar ik mijn 604 dagelijks gebruik (woon/werk 70 km), wil ik er een andere automaat inzetten (4 of 5 traps) zodat het verbruik iets minder wordt.
Wie heeft hier ervaring mee?

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 00:47
door Harrie
beste 'Boonie', 604 benzine-versies hebben een GM-automaat,
jouw 604 Dturbo gelukkig zo'n fijne ZF 3HP22
In 604 Dturbo en GTDT is alleen die 3-versnellings ZF automaat geleverd, nooit een 4-bak.
505 GTI had vanaf Model 1986 een ZF4HP22, een 4-versnellings-automaat.
Of je er echt iets mee opschiet, is maar de vraag ! :roll:
Het aantal versnellingen is niet bepalend, maar de overbrenging in de hoogste versnelling.
Aangezien de 505 GTI als sportieve voiture in de markt werd gezet, kan het dus zo zijn ,
dat de 4e versnelling van de ZF 4HP22 niiet veel verschilt van de 3e versnelling in de 3HP22 qua overbrengingsverhouding.
Daarbij komt de vraag of een 4HP22 uit een 505 GTI passend te maken is in een 604 Dturbo, waarschijnlijk moet minimaal het koppelingshuis overgezet worden.
Die cijfertjes boven tafel halen wordt even zoekwerk.
En: een 5-bak-automaat bestaat niet voor achterwiel-aangedreven Peugeot's.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 10:58
door wowo
Harrie schreef:En: een 5-bak-automaat bestaat niet voor achterwiel-aangedreven Peugeot's.
grt, Harrie


Toch voelde de 4-bak met overdrive (of hoe dat ook heet bij die bak) uit m'n ex-505 GTD aan als een 5-bak.
Bij 90 zakte het toerental waardoor je bij 130 slechts 3000 toeren draaide, ideaal.
Ik verfoei de 4-bak van m'n huidige Mercedes, vanaf 80 schreeuwt die al om een 5.
Ik heb overigens geen idee of deze bak passend is op 604.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 11:17
door Martijn
Harrie schreef:beste 'Boonie', 604 benzine-versies hebben een GM-automaat,
grt, Harrie


Weet je dat zeker? Onder mijn 604GTI hangt gewoon een 3HP22, mijn TI automaat heeft wel een GM

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 11:41
door Brownie
Het lijkt mij logisch dat ze in een bepaald bouwjaar zijn overgestapt van een GM naar ZF. 505 Phase 2 hebben allemaal zo´n 4-bak, of eigenlijk 5 bak zoals wowo zegt (volgens mij heet dat een bak met "lock-up"). Misschien is het nog het makkelijkst om een motor + bak uit een 505 GTDT over te zetten in de 604. Dat is al eens gedaan en levert ook nog een redelijk sprong in het vermogen op.

(Ben stiekem ook wel een beetje jaloers, had zelf ook graag een 604 diesel met automaat gehad.)

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 19:57
door joospeugeot
\

Re: automaat vervangen

BerichtGeplaatst: 04 jun 2011, 17:47
door Rick de Kikker
Beste mensen,
Begrijp ik goed uit het bovenstaande dat de SL dus een GM bak heeft?

Kunnen er bij deze automaat door opslag door de jaren heen bepaalde mankementen onststaan of is deze na olieverversing zonder problemen weer ergens in te bouwen?
Geldt hetzelfde voor de motor?

Wat zou een gangbare prijs zijn voor deze delen, wellicht met heel veel andere onderdelen?
Alvast bedankt.

Re: automaat vervangen

BerichtGeplaatst: 20 jul 2011, 23:45
door Harrie
Rick de Kikker schreef:Beste mensen,
Begrijp ik goed uit het bovenstaande dat de SL dus een GM bak heeft?

Kunnen er bij deze automaat door opslag door de jaren heen bepaalde mankementen onststaan of is deze na olieverversing zonder problemen weer ergens in te bouwen?
Geldt hetzelfde voor de motor?

Wat zou een gangbare prijs zijn voor deze delen, wellicht met heel veel andere onderdelen?
Alvast bedankt.

een SL ? Ja, is GM
een Automaatbak is een gesloten geheel, ATF ( Automatic Transmission Fluid ) is een super-olie,
dus dei bak blijf tin opslag wel goed. zit de koppelomvormer en nog aan, en is die afdichting afgedekt / dichtgemaakt?
grt, Harrie

Re: automaat vervangen

BerichtGeplaatst: 21 jul 2011, 07:38
door Martijn
Rick de Kikker schreef:Beste mensen,
Begrijp ik goed uit het bovenstaande dat de SL dus een GM bak heeft?

Kunnen er bij deze automaat door opslag door de jaren heen bepaalde mankementen onststaan of is deze na olieverversing zonder problemen weer ergens in te bouwen?
Geldt hetzelfde voor de motor?

Wat zou een gangbare prijs zijn voor deze delen, wellicht met heel veel andere onderdelen?
Alvast bedankt.


Na lange stilstand kan je de filterzeef in de bak maar beter ook vervangen en dan meteen de rembanden even stellen. Nieuwe ATF erin en rijden maar ! Onderdelen nog te koop bij Autrans in Lunteren. Is trouwens ook een prima adres voor revisie.

Re: automaat vervangen 604

BerichtGeplaatst: 15 aug 2011, 12:34
door KEES404
Heren,

De 4HP 22 is een 4 bak met lock up en zit in de latere versies van de 505 GTDTE.

Is wel 120 mm langer dan de 3 HP 22

Dus assen inkorten.

Het differentieel van de 3 HP 33 is c.a.1:3 en die van de 4 HP c.a.1:4.2.

Komt door de 4e versnelling van de 4 Hp die een fikse overdrive heeft t.o.v. de 3 HP in de 3e.

De lock up (voelt als 5e versnelling) heft de slip van de koppelomvormer op op mechanische wijze en dan is het slipver;ies bi 90 km en hoger dus uitgeschakeld.

Ik ben nu bezig een Peug 404 Familiale uit te voeren meteen 2.5 liter diesel en de 4 traps automaat.

Passen doet het niet maar dat wordt opgelost

Succes