PRV V6 "Douvrin V6"
Geplaatst: 02 sep 2009, 23:04
sinds 1974 kennen we de fantastische V6 motor, ook wel PRV V6 genoemd omdat het een project was van Peugeot, Renault en Volvo.
Daarvoor werd een nieuwe fabriek gebouwd in Douvrin, vandaar de bijnaam Douvrin V6.
De motor deed bij Peugeot als eerste dienst in de 504 coupé en cabriolet V6, en sinds 1975 in de 604 V6 SL.
Bij Renault in de R 30, de Alpine A 310, en bijvoorbeeld in de GMC De Lorean, de sportcoupé met RVS carrosserie.
.
Deze V6 heeft een zéér kenmerkende loop en geluid, een soort onregelmatigheid die je hoort..
Dat wordt veroorzaakt door de blokhoek van 90 graden in combinatie met de stand van de kruktappen op de krukas, 120 graden.
Zo ontstaat een "onregelmatige" loop, er heerst even in tijd geen arbeidsslag nadat 2 cylinders arbeidsslag hadden, dan weer 2, daarna is het weer effe stil, dan de laatste 2.
Dat had ook gevolgen voor de ontsteking, vooral de klassieke verdeler moest 2 contactpuntsets hebben, en die stuurden 2 bobines aan.
De verdelerkap en de rotor hebben dus ook een 'afwijking': de rotor heeft een extra koperbaan bovenop om de 2e bobine toegang te geven.
Vreemd, dat er éérst een electronische ontsteking van Schlumberger was in de 504 c / c , waarmee er o.a. met 1 bobine kon worden volstaan,
en er een jaar later voor een klassieke ontsteking met dubbele puntjes en 2 bobines werd gekozen....
Deze constructie geldt voor de motoren:
ZM 2664 cc ( carburateur, 504 c /c V6 en 604 V6 SL )
ZMJ 2664 cc ( K-jetronic injectie, 504 c /c en 604 TI en STI )
ZNJ 2849 cc ( K-jetronic injectie, 604 STI A69 en 604 GTI )
Pas bij de komst van de 505 V6 ( ZN3J 2849 cc ) werd de krukas gewijzigd en de kruktappen verplaatst om een rustiger, evenwichtiger loop van de motor te bereiken.
in onderstaand plaatje zien jullie het nader verklaard.
.
.
___
__________ZM 2664 cc____________________ZMJ 2664cc___________
grt, Harrie
Daarvoor werd een nieuwe fabriek gebouwd in Douvrin, vandaar de bijnaam Douvrin V6.
De motor deed bij Peugeot als eerste dienst in de 504 coupé en cabriolet V6, en sinds 1975 in de 604 V6 SL.
Bij Renault in de R 30, de Alpine A 310, en bijvoorbeeld in de GMC De Lorean, de sportcoupé met RVS carrosserie.
.
Deze V6 heeft een zéér kenmerkende loop en geluid, een soort onregelmatigheid die je hoort..
Dat wordt veroorzaakt door de blokhoek van 90 graden in combinatie met de stand van de kruktappen op de krukas, 120 graden.
Zo ontstaat een "onregelmatige" loop, er heerst even in tijd geen arbeidsslag nadat 2 cylinders arbeidsslag hadden, dan weer 2, daarna is het weer effe stil, dan de laatste 2.
Dat had ook gevolgen voor de ontsteking, vooral de klassieke verdeler moest 2 contactpuntsets hebben, en die stuurden 2 bobines aan.
De verdelerkap en de rotor hebben dus ook een 'afwijking': de rotor heeft een extra koperbaan bovenop om de 2e bobine toegang te geven.
Vreemd, dat er éérst een electronische ontsteking van Schlumberger was in de 504 c / c , waarmee er o.a. met 1 bobine kon worden volstaan,
en er een jaar later voor een klassieke ontsteking met dubbele puntjes en 2 bobines werd gekozen....
Deze constructie geldt voor de motoren:
ZM 2664 cc ( carburateur, 504 c /c V6 en 604 V6 SL )
ZMJ 2664 cc ( K-jetronic injectie, 504 c /c en 604 TI en STI )
ZNJ 2849 cc ( K-jetronic injectie, 604 STI A69 en 604 GTI )
Pas bij de komst van de 505 V6 ( ZN3J 2849 cc ) werd de krukas gewijzigd en de kruktappen verplaatst om een rustiger, evenwichtiger loop van de motor te bereiken.
in onderstaand plaatje zien jullie het nader verklaard.
.
.
___
__________ZM 2664 cc____________________ZMJ 2664cc___________
grt, Harrie