risky schreef:Ja dat is normaal dat terug zakken in toerental alleen de mijne begint dan wat onregelmatig te lopen.
nou las ik ergens dat deze motoren niet glad lopen omdat het eigenlijk een v8 hoorde te zijn ??
Een Daf jan die bijft stil staan bij stationare in drive die kruipt niet.
die vertrekt pas met gasgeven door zijn fantatsche cvt
Deze heeft ook gewoon een koppeling maar deze word met vacum bediend.
Deze staat nog op mijn verlanglijstje een daf 55
mvg
een daf heeft geen gewone koppeling die ook zeker niet door vacuum word bedient !. wel bij een volvo trouwens. een daf heeft een echte centifugaal koppeling. door een hoger toerental gaan deze segmenten meer naar buiten.
een volvo heeft dus wel een kopplingsplaat. deze word nog een stukje geregeld door een vacuumpot. ze kunnen hier volgens mij de hoeveelheid slip mee regelen. in de drukgroep zitten ook centrifugaal gewichten die de koppeling meer of minder bedient.
een daf heeft geen koppelomvormer en dus geen slip als ie stationeer loopt. dus motortoerental word niet beinvloed.
wel had daf een vacuum regeling op variomaat zitten voor de variomaat te regelen. daf had ja een kop voor bergversnelling.
een daf kon je in alle standen starten, dus voorruit, vrij en achterruit. bij een volvo hadden ze dit veranderd, die kon je alleen nog maar in de N (vrij) starten. de latere modellen hadden er ook nog eens een P-stand bij gekregen. de volvo hadden p-r-n-d stand of r-n-d stand(zonder p). eigenlijk zoals we bij alle automaten zo een beetje gewend zijn. de daf voor pook naar voren de voorruitrijstand en pook naar achteren de achterrij stand. daar tussenin lag ergens een vrij. als je iets te hard/snel was ging de de vrij stand zo weer voorbij.
de daf 55 coupe versies zijn eigenlijk wel de mooiste daf's die gemaakt zijn. maar de prijzen hiervan vallen wel tegen voor een mooie moet ik zeggen.
oh ja. autorijden heb ik een daf geleerd, toen was ik 5 jaar trouwens
, de eerste schakel waar ik in heb gereden was een 304 cabriolet, was toen 6 jaar.