Inmiddels staat de teller op 3155km dus de hoogste tijd voor een kleine update in de 308 story.
De grote sprong in kilometerstand is te verklaren in het feit dat de 308 en zijn eigenaren de afgelopen week hebben verbracht in het altijd pittoreske Zwitserland.
Een lange reis is altijd een goede graadmeter in het dagelijkse gebruik van een automobiel.
Met name het comfort en de plezierige hoge kruissnelheden springen in het oog. Maar ook het aanboord hebben van een aantal plezier verhogende opties komen daarmee aan het licht.
Cruise-control
Natuurlijk is een CC geen heel erg opzienbarende voorziening meer tegenwoordig, maar werking en gebruiksgemak lopen nog weleens uit een. Zo is er ook een verschil op te merken met de cruiscontrol in de 308 en eerdere generaties (307 806). Met name het oppikken van snelheden in de memory stand gebeurt vloeiender en de ergonomische bediening achter het stuur zijn zonder meer verbeterd.
Ook het feit dat je met dezelfde bedieningssateliet de snelheidsbegrenzer kunt bedienen is nieuw.
Al na korte tijd raak je vertrouwd met de keuze mogelijkheden en kun je gemakkelijk deze voorziening op de tast ('blind') bedienen.
Regensensor
Op mijn 307 is de regensensor een bron van ergernis geweest. Deze is in de 6 jaar dat ik de auto in mijn bezit heb gehad in totaal 3 keer vervangen. Het echte euvel; het op hol slaan op onverwachte momenten is daarbij nooit verholpen. Dit resulteerde in ruitenwissers die bij 3 spetjes op de hoogste snelheid voor je snuffertje heen en weer begonnen te jakkeren, zelfs bij een zeer gering tempo. Daarnaast ook te lang doorging in interval terwijl de ruit al droog was waardoor er ongewenste strepen konden ontstaan.
Even afkloppen maar tot op heden heb ik geen onvolkomenheden in de werking van de regensensor kunnen ontdekken. Zodra deze zich wel voor gaan doen kom ik hier op terug. Het wisgedrag is mooi geleidelijk en geruisloos. Bovendien geen onnodige wisbewegingen bij een droge ruit.
Aanrader
De 308 is voorzien van verschillende af-fabriek radio's in mijn geval de RT4, waarbij de mogelijkheid bestaat een I-pod aan te sluiten.
Voor vertrek heb ik de dealer de kabels uit laten zoeken die nodig zijn om de I-pod te bedienen. Dit had nog wel wat voeten in aarde maar uiteindelijk is het goed gekomen.
Het resultaat mag er absoluut zijn; tot 4GB muziek (afhankelijk van de Ipod zelfs meet tot wel 8 of 16GB!) over je boxen en radio, van geweldige klank en met veel mogelijkheden.
Slot
Is er dan nog helemaal niks negatiefs te melden over de 308??? Ohja wel hoor! De middenarmsteun is een miskleun van de buitencategorie.
De 307 had 2 prachtige middenarmsteunen aan de stoel gemonteerd, opklapbaar en in sommige gevallen zoals bij de XSI in leer uitgevoerd.
Exact de goede hoogte en bevestigingshoek.
Dan de 308; deze heeft een klein 20 X 20 cm plateau tussen de voorstoelen die tevens dient als deksel van een opbergvakje.
In totaliteit is dit deel nog een maximale 4 a 5 cm naar voren te schuiven maar daar houdt het mee op. Aangezien deze niet meer aan de stoel gekoppeld zit houdt je effectief maar enkele centimeters over om je arm (en dan allen een stukje elleboog) op te laten rusten.
Daar houdt de droevigheid niet mee op want ook de hoogt klopt van geen kanten waardoor de bestuurder altijd een beetje scheeft zit om op de armsteun te rusten.
Absoluut een gemiste kans, vermoedelijk bedacht door een stagiair op de peugeot ontwerp afdeling. De teleurstelling is er niet minder om.
Binnenkort meer ervaringen en belevenissen met de 308!
gr,
AJ