Trois-cent-huit

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Trois-cent-huit

Berichtdoor 307204XSI » 22 jan 2008, 23:07

'T is natuurlijk niet klassiek, maar ik ben wel van plan de komende maanden wat ervaringen op te tekenen over de 308.

Natuurlijk kunnen er met mij forum-vrienden zijn die toch geintresseerd zijn hoe dat nou bevalt zo'n 308 als dagelijkse kameraad, wat de voor- en nadelen zijn, en eventuele tegenvallertjes zoals ook de 307 gekend heeft in de aanloopfase. :shock:

Het voorwerp van onderzoek is een 308XT, met de 1.6 VTI motorisering. (120pk). Meeruitrusting; metaallak (bleu Tauranga, CD Wisselaar, en afwijkend lichtmetaal schoeisel.

In ieder geval kan ik melden dat de eerste 1100km, uiterst probleemloos en aangenaam zijn verlopen. De 308 is een absolute allemans vriend, die makkelijk in de omgang is en waar je helemaal niet lang aan hoeft te wennen. Alles zit op de plek waar je het verwacht. Als referentie-kader neem ik dan voor het gemak maar even de 307, ten eerste omdat het daar de opvolger van is en ten tweede omdat het het vervoermiddel is waar ik de afgelopen 6 jaar (140k) gebruik van heb gemaakt.

Afbeelding

Op ergonomisch vlak en de afwerking van het interieur is de grootste stap gemaakt zoals ook al in de schrijvende pers naar voren is gekomen. Daarnaast is mijn persoonlijke mening dat de 308 stoel comfortabeler is dan de 307 zetel (beide met lendensteun dus daar kan het niet aan liggen), maar een ieder zal dit op eigen wijze ervaren. Ik zelf ben slechts 1.70 en bourgondisch postuur :mrgreen: , iemand van 2.09 met glas- in- lood-heupies, denkt daar misschien heel anders over.

Tot zover dit eerste gedeelte, bedenk dat het niet in mijn bedoeling ligt een lofrede voor deze auto te gaan vormen, maar een zo objectief mogelijke impressie, waar mogelijk een ander iets aan heeft.

gr,
AJ
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor 504ronnie » 22 jan 2008, 23:13

Succes ermee AJ graag volg ik je verhaal over deze jeugdige telg van Peugeot
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor 307204XSI » 22 jan 2008, 23:19

Dankje Ronnie, in ieder geval erg leuk dat jij de eerste geintresseerde bent om het meerdelige feuilleton te gaan volgen :lol: :lol:

gr,
AJ
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor MarcelB » 22 jan 2008, 23:34

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen, AJ :wink:

gr. Marcel
Afbeelding

De Modelauto eXpert

Peugeot 508 SW Executive 1.6THP 2011
+ Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 2014 (Lesauto)
Avatar gebruiker
MarcelB
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 03 mei 2004, 22:04
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Harrie » 23 jan 2008, 00:33

hoi A.J. ook ik zal je ervaringen met interesse volgen!
Mooie voiture, die, zoals het een Peugeot betaamd, comfortabel is en veel rijplezier bezorgd.
Stoelen is idd een persoonlijke ervaring, ik vind de stoelen in onze 406 al wat hard en de "anti-submarining" bekleding verhelpt niet dat ik langzaam onderuit zak op lange ritten.... de 306 XT hiervoor had SUPER-stoelen, mét verstelbare lendesteun, zeer prettig, na een lange rit stap je zo uit, fit!
Die auto rijdt altijd nog, ik zag 'm vorige week bij mijn dealer staan.
Mocht wel eens gewassen worden.. :cry: Een eerdere eigenaar was er véél zuiniger op! :D
Het superdeluxe VH dak met donkerblauwe velours hemelbekleding, dat ik er destijds ingebouwd heb, zit er nog perfect in! :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Gilletti » 23 jan 2008, 01:20

Nou AJ, kom op met die andere foto's! :wink:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Trois-cent-huit

Berichtdoor pEus » 23 jan 2008, 09:15

307204XSI schreef:'T is natuurlijk niet klassiek, maar ik ben wel van plan de komende maanden wat ervaringen op te tekenen over de 308.


Leuk initiatief hoor :!:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor 307204XSI » 23 jan 2008, 19:46

Hardstikke leuk jongens al jullie hardverwarmende belangstelling. Ik zal stinkend mn best doen om er een leuk verhaal van te maken, waarin telkens andere aspecten aan bod zullen komen.

Voor de foto's nog heel even geduld Henk; want die moeten natuurlijk HEEEL MOOI worden. Zodra het weer een beetje meespeelt gaan we fraaie plaatjes schieten!

Oude Liefde;
Aller eerst iets anders; 'k was vanmiddag nog even bij de dealer en daar stond 'slik' te glimmen mijn oude trouwe 307. Mijn steun en toeverlaat de afgelopen zes jaar die mij 139000 hele kilometers door dik en dun heeft gesteund. Tja dan gaat er toch wel weer even iets door je heen. Hij glom als een drol in de maneschijn, het interieur was spic&span. Gelukkig kreeg ik een complimentje dat mijn poetsfanatisme met Meguiars niet voor niks geweest was. Wat zag die er schitterend uit! Ook de pas gespoten motorkap door Ome Chris was een lust voor het oog, geen spetje steenslag op het hele front te bekennen.
Ik weet zeker dat de 40-HX-PG binnenkort een geweldige baas gaat krijgen.

Gelukkig ben ik inmiddels zo aan de 08 gewend dat ik daar ook weer fluitend instapte en wegreed. Moest alleen maar een onderdeeltje op pikken hoor, niks alarmerends. Tegen alle mensen bij de dealer gezegd dat ik ze enorm zal gaan missen omdat ik ze de komende 30.000km niet zal terug zien. ""Alvast prettige pasen, fijne kerstdagen en een geweldig uiteinde"", dat soort werk.
Gelukkig kennen ze me daar een beetje en weten dat ik Peugeot-junk ben van het allerergste soort. En je weet hoe het gaat met junks die blijven terugkomen...... :lol: :lol: :mrgreen:

Genoeg gein voor deze keer.
Binnenkort wat bevindingen over de diverse opties.

gr,
AJ
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Koffiemolen » 23 jan 2008, 20:13

Leuk item, volg ik ook met belangstelling. We (mijn vriendin meer dan ik) rijden nu dagelijks in een km-vreter, een 307 2.0 hdi uit 2001. Het is een donkerblauwe ex-landmacht auto (onberispelijk!) die we (en dat is bijzonder voor een ex-zakelijke diesel) met 115.000 km kochten. Sindsdien nog geen enkel probleem gehad, ondanks alle alarmerende verhalen. We rijden er dik 35.000 km per jaar mee. Goedkoop in de exploitatie, met een gemiddelde van 1 op 20 rond!
Ben erg te spreken over het concept, ik vind alleen de vering veel te straf. Niet te vergelijken met mijn 505! Je kunt hem niet als directie-auto gebruiken, want in een 307 kun je op de snelweg NIET lezen. Je bent elke keer je regel kwijt. Verschrikkelijk. Slecht voor de organen ook, is uit onderzoek ook al gebleken. Let op mijn woorden: over 5 jaar is VERING weer helemaal in.
Verder nadeel van geen vering is bijkomend rolgeluid. In mijn 505 is er nagenoeg GEEN rolgeluid. Maar hoe directer je een wielophanging maakt, hoe meer trillingen en dus geluid je doortransporteert. Niet handig. Het klinkt niet als lawaai, maar ga maar eens objectief beoordelen hoeveel ruis dat geeft. Ik hoorde op de Nieuwjaarsreceptie al van iemand dat hi hierom uitgeruster uit zijn vorige 406 (phase II) stapte dan uit zijn huidige 407.
Hoe is dit bij de 308? Ik verwacht niet veel beter. Toch?
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor chr. » 23 jan 2008, 21:18

307204XSI schreef:Ook de pas gespoten motorkap door Ome Chris was een lust voor het oog, geen spetje steenslag op het hele front te bekennen.
gr,
AJ


leuk initiatief A.J..
kijk, de 308 is natuurlijk tov. de 307 wel iets anders.
techniek wordt door de jaren heen wel door ontwikkeld en dat merk
je natuurlijk wel. in rijgedrag en vermogen en noem maar op.

weet nu wat voor kleur op je auto zit (khh) en moet zeggen , goede keuze :wink: .
verder zal ik je topic met veel belangstelling volgen en
oja, niet te veel bumper kleven, ivm. steenslag van de 307.
jullie beide veilige km. toegewenst.
8)
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Harrie » 24 jan 2008, 00:23

Koffiemolen schreef:Ik hoorde van iemand dat hij hierom uitgeruster uit zijn vorige 406 (phase II) stapte dan uit zijn huidige 407.

Wij hebben zéér bewust gekozen voor onze 406 Break, Phase II, nieuw gekocht in 2001,
de allerlaatste 'grote' break die Peugeot tot nu heeft gebouwd.
Puur gekocht om de looks, de prachtige Sofia-Lorenneus, veiligheid, ABS, airbags, en vooral: C O M F O R T ! :mrgreen:
En als we vertellen dat we deze auto minstens 30 jaar willen houden kijkt men ons zeer vreemd aan...
Ik meen het serieus, deze doen we niet ( ongenoodzaakt ) weg!
inmiddels 109.000 km, verse APK, nul-problemos, en de originele remblokken af fabriek zitten er nog steeds op !
Vóórremblokken zijn nog maar net over de helft van de oorspronkelijke dikte. :D Ja, we zijn er zuinig op, op onze 406 Break! :mrgreen:
Grande Confort !
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Edzo » 24 jan 2008, 00:56

Leuk item, volg ik ook met belangstelling. We (mijn vriendin meer dan ik) rijden nu dagelijks in een km-vreter, een 307 2.0 hdi uit 2001. Het is een donkerblauwe ex-landmacht auto (onberispelijk!) die we (en dat is bijzonder voor een ex-zakelijke diesel) met 115.000 km kochten. Sindsdien nog geen enkel probleem gehad, ondanks alle alarmerende verhalen. We rijden er dik 35.000 km per jaar mee. Goedkoop in de exploitatie, met een gemiddelde van 1 op 20 rond!



Die ex-landmachtauto's zijn inderdaad bovengemiddeld goed, en gaan er idd. rond een ton aan km's uit. Ik heb er een aantal onder handen gehad om verkoopklaar te maken , (toen nog 306) die auto's waren werkelijk fantastisch.

Enneh......35.000 km. / j. rijden ik en m'n vriendin ook in onze 205 Dturbo's (300.000 + km's) , met superstoelen, en een goed veercomfort! dus waar hebben we het over...... :mrgreen: :mrgreen: geld wegsmijten kan altijd nog........ :wink:

en m'n ouders hebben idd. een 406 break HDI uit 2002 , en zijn er volledig verslingerd aan. Daar kan ik ze alleen maar gelijk in geven. Goede auto met weinig problemen, en die nadert de 250.000 km ook al.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Koffiemolen » 30 jan 2008, 21:16

Morgen ga ik met mijn neefje naar zijn eerste auto zoeken. Hij heeft jaaaaren gespaard voor....tuurlijk, een Peugeot.
En hij gaat voor grande comfort en stijl, voor een 406 dus! Het komt nog wel goed met die jeugd van tegenwoordig! :lol:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Bart-Peugeot » 30 jan 2008, 23:03

Koffiemolen schreef:Morgen ga ik met mijn neefje naar zijn eerste auto zoeken. Hij heeft jaaaaren gespaard voor....tuurlijk, een Peugeot.
En hij gaat voor grande comfort en stijl, voor een 406 dus! Het komt nog wel goed met die jeugd van tegenwoordig! :lol:

Heerlijke wagens die 406'en!

Maarre, op dit forum staat ook een schitterende 605 te koop, is dat niets voor je neefje?
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Koffiemolen » 30 jan 2008, 23:59

Tja, mij had het wel wat geleken toen ik zo oud/ jong was als hij, maar hij vindt de 605 te groot.


:roll:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Fritschy 605 » 31 jan 2008, 00:17

Koffiemolen schreef:Tja, mij had het wel wat geleken toen ik zo oud/ jong was als hij, maar hij vindt de 605 te groot.


:roll:


Hoe oud is hij dan:P

Qua kosten verscheelt het niet heel veel, qua rijden des temeer :mrgreen:
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Edzo » 31 jan 2008, 00:52

Als ik moest kiezen tussen een 406 en een 605 qua rijden, wist ik het ook wel: de 605 :!:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Koffiemolen » 31 jan 2008, 01:01

ok, ik doe mijn best in de overtuiging. Vind 'm zelf ook best interesting...moet ik alleen wel weer van een 505 af die ik sinds kort uit een ruildeal heb.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 31 jan 2008, 20:48

Koffiemolen schreef:ok, ik doe mijn best in de overtuiging. Vind 'm zelf ook best interesting...moet ik alleen wel weer van een 505 af die ik sinds kort uit een ruildeal heb.

Dan verkoop je die 505 aan je neefje en koop jij de 605 SLi van Fritschy605 ;-)
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 31 jan 2008, 21:14

Haha! Helaas, hij is als en baksteen gevallen voor die 406. Net exemplaar 125000 km, eerste eigenaar, NAP, dealeronderhouden met historie, dat soort werk.
Kon d'r weinig op aanmerken. Behalve dan dat die 1.8 echt is om gezapig gereden te worden. Relax man, dat werk.
Sjonge wat heb ik vaak de plank onder het pedaal gevoeld, en dan ben ik een 505 diesel gewend...het scheelt echt niet veel. Je moet zo'n 1.8 een beetje in de toeren brengen als je er iets mee wilt, maar dan nog. Verder heerlijke voiture.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor MarcelB » 31 jan 2008, 21:57

Volgens mij moet 1 van de moderators dit topic even splitsen. Jullie gaan behoorlijk off-topic in AJ zijn verhaal over de 308.

gr. Marcel

PS; ik vind overigens de 406 ook een heerlijke auto: de Coupe :mrgreen:
Afbeelding

De Modelauto eXpert

Peugeot 508 SW Executive 1.6THP 2011
+ Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 2014 (Lesauto)
Avatar gebruiker
MarcelB
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 03 mei 2004, 22:04
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Koffiemolen » 31 jan 2008, 23:27

Hebt gelijk, wat mij betreft splitsen. Beide topics zijn aardig.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 31 jan 2008, 23:35

Koffiemolen schreef:Hebt gelijk, wat mij betreft splitsen. Beide topics zijn aardig.

As het maar gezwellig is :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor MarcelB » 31 jan 2008, 23:40

Koffiemolen schreef:Hebt gelijk, wat mij betreft splitsen. Beide topics zijn aardig.


Dat zal ik ook niet ontkennen, maar het zijn wel 2 veschillende auto's, cq onderwerpen.

gr. Marcel
Afbeelding

De Modelauto eXpert

Peugeot 508 SW Executive 1.6THP 2011
+ Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 2014 (Lesauto)
Avatar gebruiker
MarcelB
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 03 mei 2004, 22:04
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor 307204XSI » 02 feb 2008, 23:20

Dankje wel Marcel, dat je de honours even voor me hebt waargenomen tijdens mijn afwezigheid.

Vanaf volgende week krijgt het verhaal een vervolg.............

gr,
AJ
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 30 nov 2008, 00:36, in totaal 1 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Volgende

Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten