Waarschuwing voor alle rijders van de handgeschakelde diesel Peugeots 607 HDI 2.2 van 2000 tot begin 2003 :
Binnenkort gaan gemeenten beslissen dat auto’s zonder roetfilter niet meer de binnenstad in mogen.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer [RDW] zet op haar online site dat de Peugeots 607 HDI 2.2 handgeschakeld géén roetfilter hebben, terwijl ze er wèl een hebben. Waarom doet de RDW dat?
Volgens de nieuwe normen [2009/2010] moeten de roetfilters-affabriek voldoen aan de norm 5 milligram/km = 0,005 gram/km. De ingebouwde zg. Retrofilters [subsidieregeling vanaf 2005] moeten voldoen aan een lagere norm.
De Peugeots 607 HDI van 2001 hebben blijkens onderzoek van de ADAC/ ANWB van augustus 2001 tot begin 2003 een roetuitstoot van 1 milligram, [0,001 gram/km]dus ver onder de nieuwe normen en heel ver onder de huidig geldende EU- norm euro 4 [ 25 milligram/km = 0,025gram/km]. Doordat de RDW in 2001 nog geen rekening hield of kon houden met roetuitstootnormering is voor genoemde Peugeots uitgegaan van de norm 6 milligram.Terwijl notabene Peugeot de tijd ver vooruit was!! Het betekent dat de peugeots 607 HDI 2.2. helemaal ten onrechte in het bestand zijn opgenomen als roetfilter: nee.
(Let op: bij een automaat van de 607 HDI 2.2 staat vanaf 2000 wel Roetfilter: Ja, af fabriek).
De peugeot 607 HDI 2.2. [vanaf 2001] was het eerste met een roetfilter met een uitstoot van 1 milligram. Kijk op de online site van de RDW.
Neem contact op met de ANWB, met Peugeot Nederland in Utrecht, en met het Ministerie of met de RDW om deze fout recht te laten zetten. Als je dat niet doet mag je binnenkort met je voortreffelijke Peugeot met een roetuitstoot die lager ligt dan auto’s met een nieuw retrofilter, niet meer in de binnensteden parkeren of duurder parkeren!!!