Schakelhefboom Partner

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Schakelhefboom Partner

Berichtdoor conduzco#1 » 24 maart 2020, 23:37

In mijn Partner 1.6 16_V TU5JP4 van 5-2007 heb ik een schakelprobleem van de versnellingsbak.
Het schakelen verloopt nogal rommelig, het schakelpad is niet meer zo goed voelbaar als eerder..
Op zoek naar de oorzaak ontdekte ik dat het gewricht in de schakelhefboom voor de versnellingskeuze veel ruimte heeft, ik kan het zo een centimeter op en neer/ heen en weer bewegen.
Is dat normaal?
Ik kan niet zien dat er iets beschadigd is of zo.
Zonder foto is het wat lastig aan te duiden maar het is het gewricht aan het eind van de schakelstang tussen de pook en waar de schakelstangetjes aan vast zitten.
Heeft iemand er ervaring mee?
Met dank voor het meedenken, Gulio
conduzco#1
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 maart 2020, 22:28

Re: Schakelhefboom Partner

Berichtdoor marcel p » 25 maart 2020, 15:15

Hallo,
Zo uit mijn hoofd:zit de bout van deze schakelvork niet los? Zit op het subframe vast. Moet haast wel los zitten als ik het zo hoor. Er zitten busjes in het draaipunt,maar deze geven geen cm ruimte. Zit de nylon 'kogel'nog wel goed op het draaipunt?
Moet wel te vinden zijn wat het probleem is.
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: Schakelhefboom Partner

Berichtdoor conduzco#1 » 26 maart 2020, 11:49

Dag Marcel, bedankt voor je reactie, lastig dat ik geen foto kan eesturen om de exacte locatie aan te geven.
Op het (sub) frame is een plaat gemonteerd , draaibaar, waar 1 koppelstangetje aan is bevestigd (@) met evenwijdig daaraan de kogel die in de bus van de schakelhefboom steekt. (zowel stang als kogel wijst naar links)
Die kogel heeft zo veel ruimte in de bus.
ik heb de draaibare plaat losgemaakt van het chassis, het koppelstangetje (@) los gewipt en heb daarmee de kogel en de bus uit elkaar kunnen nemen, schoongemaakt en er is niets te zien van slijtage van de kogel of de bus.
Gek genoeg kan ik niet ontdekken dat er ooit een (vul) bus binnen in de bus heeft gezeten.
Geen resten te zien.
Toch moet dat haast wel omdat er na het verdwijnen daarvan zoveel ruimte ontstaan is.
Ik heb zelf een kunststof vulbus gemaakt, materiaal dikte 1,3 mm.
Die lichtklemmend in de bus geschoven en nu heeft de kogel nog steeds - denk ik voldoende- ruimte, Het schakelen gaat probleemloos.
Bij het schakelen is er wel de neiging om de vulbus uit de bus te werken maar dat kan ik wel op een of andere manier tegenhouden.
Gek genoeg is er geen enkele auto onderdelen leverancier die die schakelhefboom kan leveren, dan zou ik die kunnen bestellen en kijken hoe het origneel in elkaat zit.
De draaibare plaat met kogel is daarentegen wel leverbaar maar daar wordt ik niet veel wijzer van.
Het lijkt me dat de bus van de schakelstang het kernnpunt is.
Kun je hier nog wat wijs over zeggen?
Vast bedankt voor je aandacht, met groeten, Gulio
conduzco#1
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 maart 2020, 22:28

Re: Schakelhefboom Partner

Berichtdoor marcel p » 26 maart 2020, 14:16

Hallo,
Weet nu wat je bedoelt. Vind het raar dat de kogel zoveel speling heeft in het huis. Er zit volgens mij in het huis geen extra lagerbus of iets dergelijks.
Kijk eens op Catcar.info/peugeot Hier vind je plaatjes en onderdeelnummers. Losse schakelstangen worden als setje wel eens op e-bay aangeboden. De 'hoofdstang' is denk ik alleen via de dealer. Zal denk ik niet goedkoop zijn. Denk dat je zo wel verder komt.
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: Schakelhefboom Partner

Berichtdoor conduzco#1 » 28 maart 2020, 19:22

Dag Marcel ja dat is een goede tip, Catcar.info/peugeot, ook daar is in de onderdeel tekeningen niets te zien van een vulbus of zo.
Met wat minder ruimte door mijn vulbus verloopt het schakelpad wel duidelijker voelbaar.
Bijna alle 6 standen zijn goed voelbaar, zeg maar zelfzoekend, zowel inschakelen als terug naar de vrijstand, alleen de vijfde versnelling schakelt soepel in, met een voelbaar zelfzoekend pad maar terug naar vrij gaat niet echt goed, daar is het pad niet goed voelbaar en moet je wat met de pook rommelen om in de vrijstand te komen.
Toch is er ook tijdens die actie voldoende vrije ruimte in de bus/kogel.
Ik hoop niet dat de oorzaak in de koppeling intern ligt, dat is weer een dure stap verder.
Heel erg bedankt voor je aandacht en tips.
Met vriendelijke groet, Gulio
conduzco#1
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 maart 2020, 22:28

Re: Schakelhefboom Partner

Berichtdoor marcel p » 28 maart 2020, 20:59

Hallo Gulio,

Denk met het hele verhaal dat het in de bak zit. Beetje lastig op afstand te zeggen natuurlijk.
Een gebruikte bak is dan een optie. Zou dan ook gelijk de koppeling incl geleidebus druklager meenemen. Ook de koppelingkabel zou ik dan vervangen. Deze gaan vaak stuk. Beste is orgineel nemen.
Een versnellingsbak wisselen is bij dit type partner/motor wel te doen. Een hefbrug is wel een must.
Groet,
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: Schakelhefboom Partner

Berichtdoor conduzco#1 » 31 maart 2020, 20:45

Dag Marcel, tja.. als het echt de bak is, 150.000 km en van 2007, een overweging of het dat nog waard is.
Bij 65.000 in 2012 is er ook al een fikse bak/koppeling reparatie geweest, voor een rustige rijder als ik is dat best wel snel lijkt me.
Maar goed, voorlopig zitten er toch geen lange vakantieritten in dus eens kijken hoe het zich ontwikkeld.
Met dank voor je hulp en met vriendelijke groet, Gulio.
conduzco#1
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 maart 2020, 22:28


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten