Peugeot 206 clima probleem

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 206 clima probleem

Berichtdoor Fase1XS1616V » 12 mei 2019, 15:47

Hallo iedereen,
Mijn 206 1.6-16V XS heeft een raar probleem met de climaat control: Als de clima op 18 graden staat en de zon schijnt wordt het in de auto qua temp zoals in de sahara, maar als je in de ochtend vroeg bij bewolkt weer de clima op 22 graden of hoger zet is het alaska.
Nu heb ik eerder gelezen iemand die dit zelfde probleem had, en op het forum had gezet: de opmerking het is de kachelkraan.
Nou heb ik bij iemand die met een 206 op het circuit rijdt gevraagd of hij wist waar de kachelkraan zit bij een 206 1.6-16v XS, maar hij vertelde mij die kachelkraan zit er niet bij een 1.6-16V XS.
Wel zitten er 3 servo's die van alles open en dicht doen, onder het dashboard.
Nou mijn vraag, zou er bij mijn 206 een servo kapot zijn?
Iemand een idee?
Groetjes FaseXS1616V
Fase1XS1616V
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 05 mei 2019, 10:57

Re: Peugeot 206 clima probleem

Berichtdoor jerilo » 12 mei 2019, 16:21

Ik denk eerder aan een foutive waarde van de binnenluchttemperatuursensor.
Als het goed is heb je aan de rechterkant van het dashbord 3 streepgaten zitten. Daarachter zit de sensor.
Dit is een sensor met een ventilator die de lucht aanzuigt en het sensor element meet dan de temperatuur. Door het aanzuigen komt er ook veel stof op het sensor element te zitten. Voorzichtig met een beetje perslucht schoonblazen of de sensor eruit halen, kan volgens mij via het radiogat.

De servomotoren kan je testen met warme motor. Zet de airco uit, niet je kachel maar alleen je airco (eco knop drukken) daarna de luchtstroom op hoofdroosters zetten. Dan met draaiende motor van compleet koud naar compleet warm gaan en weer terug. De uitstroom luchttemperatuur moet nu meegaan van koud naar warm en weer terug.
Als dit gebeurt is er niks mis met de servo's of kleppen.

Succes
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Peugeot 206 clima probleem

Berichtdoor Fase1XS1616V » 12 mei 2019, 19:50

Hallo jerilo,

Daar heb ik iets aan, super bedankt voor de info. Ik ben ervan overtuigt dat daar het probleem zit, en bedankt voor de info omtrent het testen van de servo's.
Met vriendelijke groet, Ron
Fase1XS1616V
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 05 mei 2019, 10:57


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten