Timing 406 (2.2L benzine: 3FZ)

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Timing 406 (2.2L benzine: 3FZ)

Berichtdoor SWLife » 03 jan 2019, 20:58

Binnenkort hopelijk een ander blok in m'n 406 GT. Een maat van me heeft mijn oog laten vallen op een paar mooie aftermarket nokkenassen. Twee vragen hierover:
1. Er zijn geen nokkenassen voor precies deze motorcode te vinden. Op https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine vond ik dat mijn blok (EW12 J4 3FZ) de opvolger is van de XU10 low pressure turbo. Dit blok heeft dezelfde bore en mooie nokkenassen beschikbaar http://www.catcams.com/engines/camshaft-setup.aspx#. Weet iemand meer van deze blokken af? Is het überhaupt mogelijk dat de nokkenassen gewoon hetzelfde zijn? Lijkt mij dat dit kan omdat ze deze wellicht niet opnieuw ontwerpen. Ik kan helaas weinig informatie over het blok vinden op internet.

2. Iemand ervaring met de timing op deze blokken? Er zit een hoop vvt op waar mijn garagehouder al wat uitdaging mee had bij het vervangen van de distributie. Ik ben eigenlijk opzoek naar een tooltje maar die kan ik voor dit blok niet vinden. Er zitten volgens mij wel vierkante/zeshoekige stukken op de nokkenassen waar ik een sleutel op kan zetten. Maar wat is dan de positie waar ik ze in moet plaatsen?

Bij kennis hierover hoor ik het graag! Mocht ik te weinig info vinden dan waag ik me er niet aan omdat ik liever een soepel blokje heb en nog ff lekker kan rijden dan dat ik er weer 1500 euro teveel in pomp met een matig resultaat. Zou het wel leuk vinden om wat meer vermogen uit mijn blokje te gaan halen als het kan, vandaar de vragen. (ECU wordt na de nieuwe nokkenassen uiteraard gemapt)
Avatar gebruiker
SWLife
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 jan 2019, 20:32
Woonplaats: Enschede

Re: Timing 406 (2.2L benzine: 3FZ)

Berichtdoor EH Autoservice » 06 jan 2019, 12:09

Nokkenassen navragen bij Catcams , die lui zijn zeer behulpzaam !
Afstellen is altijd bij elke performance nokkenassen op dezelfde wijze :
Meetklok op zuiger om 100% BDP te bepalen , en meetklok op nokvolger om lift te bepalen .
Lift @ BDP wordt áltijd aangegeven door nokkenas fabrikant , simpele en zeer nauwkeurige methode van afstellen .


Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Timing 406 (2.2L benzine: 3FZ)

Berichtdoor SWLife » 07 jan 2019, 20:33

Bedankt! De info stel ik zeer op prijs!
Avatar gebruiker
SWLife
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 jan 2019, 20:32
Woonplaats: Enschede


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten