Storing uitlaatgassen: help!

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Storing uitlaatgassen: help!

Berichtdoor Ruhtra » 23 sep 2018, 11:44

Hallo Peugeot experts,

Enkele weken nadat ik mijn 206 heb gekocht kreeg ik een foutmelding “storing uitlaatgassen” op het display. Meerdere malen bij de verkoper langsgeweest maar geen oplossing kunnen vinden mede dankzij het feit dat de problemen zich niet altijd voordoen dus niet altijd te zien zijn. Met uitlezen komen de codes P0121 (gasklep potentiometer), P1161 (gasklep) en P1133 (vermoedelijk lambdasonde) tevoorschijn.

Hoe uit het zich?

- Stationair toeren schommelt, slaat soms zelf af;
- Gaspedaal stopt soms met reageren tijdens het rijden (tot aan dat ik stilsta en motor herstart);
- Verlies van vermogen (wellicht noodstand);
- Aan de kant zetten, motor uit en weer starten geeft meestal het vermogen weer terug.

Je kan je voorstellen hoe irritant dit is als ik weer eens naar de andere kant van het land moet tijdens de spits. Mechanisch lijkt de auto in prima staat te zijn. Het gasklephuis ziet er relatief nieuw uit dus ik dacht: misschien moet die nog ingeleerd worden. Een zelfstandige garagemonteur dacht dat hij dat wel even kon doen met zijn aparatuur maar kwam tot de conclusie dat het een zelflerend gasklephuis is. Heb het gasklephuis ook al schoongemaakt.

Komt dit probleem iemand bekend voor? Als iemand hier een oorzaak & oplossing voor heeft gevonden dan hoor ik het graag! Suggesties en ideeën natuurlijk ook. Jullie zijn mijn enige hoop voordat ik moet toegeven aan de officiële Peugeot dealer die voor uitlezen alleen al 40 euro vraagt.

Model: Peugot 206 uit 2005 met 134.000 op de teller met een 1.4L 16v 89 PK bezinemotor
Eigenaar van Peugeot 206 sw Quiksilver 1.6 16v 109 PK uit 2006
in 2021 overgestapt van een 206 Gentry 1.4 16v uit 2005.
Avatar gebruiker
Ruhtra
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 sep 2018, 19:16

Re: Storing uitlaatgassen: help!

Berichtdoor jerilo » 23 sep 2018, 13:33

Als u mij het chassisnummer kunt geven, mag ook via PB, dan wil ik kijken voor je of dit bekend is bij Peugeot dmv een service bulletin.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Storing uitlaatgassen: help!

Berichtdoor jerilo » 23 sep 2018, 19:10

Heb even gekeken voor je maar er zijn geen service bulletins over dit probleem bekend bij Peugeot.

De code P1133 staat in mijn documentatie voor de MAP-sensor (inlaatdruksensor).

Met zo'n storing zouden wij eerst beginnen met een rooktest om te controleren of er geen luchtlekkage aanwezig is waardoor valse lucht aangezogen kan worden.

Stekkerverbindingen goed controleren op klemkracht van de MAP-sensor en de gasklep. Of bekabeling controleren.

Bij meting gegevens kijken of de MAP-sensor wel de juiste waarde afgeeft.

Uit mijn hoofd zeg ik dat deze gasklep wel degelijk ingeleerd dient te worden. Weet niet wat voor diagnoseapparatuur er is gebruikt?

Hopelijk heb ik je een klein beetje op weg geholpen met je storing.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Storing uitlaatgassen: help!

Berichtdoor Ruhtra » 01 okt 2018, 18:33

jerilo schreef:Heb even gekeken voor je maar er zijn geen service bulletins over dit probleem bekend bij Peugeot.

De code P1133 staat in mijn documentatie voor de MAP-sensor (inlaatdruksensor).

Met zo'n storing zouden wij eerst beginnen met een rooktest om te controleren of er geen luchtlekkage aanwezig is waardoor valse lucht aangezogen kan worden.

Stekkerverbindingen goed controleren op klemkracht van de MAP-sensor en de gasklep. Of bekabeling controleren.

Bij meting gegevens kijken of de MAP-sensor wel de juiste waarde afgeeft.

Uit mijn hoofd zeg ik dat deze gasklep wel degelijk ingeleerd dient te worden. Weet niet wat voor diagnoseapparatuur er is gebruikt?

Hopelijk heb ik je een klein beetje op weg geholpen met je storing.

Gr. Jeroen


Bedankt Jeroen!

Heb nog niet veel tijd gehad om dat te checken. Stekkerverbindingen wel en dat zit goed. Op een vrije dag ga ik gewoon maar alle relevante bedrading controleren, meten en naar de sloop voor een gasklephuis om dat eens te proberen.
Moet sowieso nog een ander zekeringskastje omdat mijn grootlicht relais kapot is en dat blijk je niet los te kunnen vervangen.

Heb over inleren ook nog even bij de Peugeot monteur geinformeerd maar volgens hem hoeft die niet ingeleerd te worden bij dit model.
Eigenaar van Peugeot 206 sw Quiksilver 1.6 16v 109 PK uit 2006
in 2021 overgestapt van een 206 Gentry 1.4 16v uit 2005.
Avatar gebruiker
Ruhtra
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 sep 2018, 19:16

Re: Storing uitlaatgassen: help!

Berichtdoor Doornekamp33 » 01 okt 2018, 18:42

Bedoel je de kast (BSM) onder de motorkap, zou ik die eerst vervangen, kan zomaar met elkaar te maken hebben.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Storing uitlaatgassen: help!

Berichtdoor Ruhtra » 12 jan 2019, 23:03

Even een update voor de geïnteresseerden:

Heb een nieuw gasklephuis geplaatst en de bougies vervangen.
Met het nieuwe gasklephuis loopt hij een stuk beter, maar nog steeds begint hij soms stationair te schommelen dus het gasklephuis is sowieso niet de oorzaak ook al wijst de oorpsronkelijke foutmelding naar de gasklep potentiometer (P0121).
Volgende stap is CO2 meting doen en zien of het aan de lambdasonde of katalysator ligt. Ook laat ik de bobine testen of deze nog goed werkt. Twee van de 4 bougies waren ietsje smeriger dan de andere twee.

Wat betreft het grootlicht, daar had ik een BSM kastje voor op de sloop gevonden maar dat reageerde exact als het oude kastje dus het relais was niet de oorzaak.
Uiteindelijk heb ik die schakelunit (COM2000) eraf gehaald en bleek het schuifcontactje steeds uit de geleider te schieten. Die zit weer goed. :D

Wordt vervolgd!
Eigenaar van Peugeot 206 sw Quiksilver 1.6 16v 109 PK uit 2006
in 2021 overgestapt van een 206 Gentry 1.4 16v uit 2005.
Avatar gebruiker
Ruhtra
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 sep 2018, 19:16


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten