ABS-ring gebroken..

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

ABS-ring gebroken..

Berichtdoor e de grood » 27 aug 2018, 23:21

Van mijn 406-hdi-break is onlangs de ABS-ring rechtsvóór gebroken. Toen ik hem onderzocht vielen de stukken spontaan van de as af. Met rijden merk ik er niks van; wel brand het lampje en geeft hij de tekst dat er een ABS-storing is.
Hoe erg is dit? Kan het kwaad het zo te laten?
Of beter een nieuwe er op zetten? Is die los verkrijgbaar of zet je beter een hele nieuwe as er op (liever niet natuurlijk).
Heeft iemand daar ervaring mee? Dank voor jullie reactie!
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: ABS-ring gebroken..

Berichtdoor EH Autoservice » 28 aug 2018, 12:07

Nieuwe abs ring er op zetten , los verkrijgbaar , werkje van niks ....

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: ABS-ring gebroken..

Berichtdoor Lion D'or » 02 sep 2018, 14:05

Met Mijn Xantia 2.0 zelfde euvel gehad. Het onderstel en aandrijving zijn bijna gelijk aan elkaar. Ring gekocht bij Winparts. Meteen maar aan beide zijden vervangen. Je moet de voorpoten loshalen totdat de aandrijfas vrij komt. Oppervlakte waar de ring heeft gezeten goed schoonmaken (géén roest wat de reden van breuk kan zijn. Roest zet uit en kan de ring doen breken). Ring verwarmen met een brander tot ca. 500 graden. Ik heb hiervoor een infra rood thermometer gekocht bij Ali Express. Kost een paar tientjes en altijd handig. De warme ring op de as schuiven (in één keer) en laten afkoelen.

En klaar :D :D :D :D :D

Groeten uit de Wormer
Op gas moet je koken niet op rijden. Batterijen doe je in een zaklamp, niet in je kofferbak
Lion D'or
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 nov 2017, 22:13

Re: ABS-ring gebroken..

Berichtdoor EH Autoservice » 02 sep 2018, 14:19

NOOIT !!!!!!!!!!!
Iets verwarmen van ophanging of aandrijving !
Ring gaat er makkelijk op , mits schoon , roestvrij en voorzien van beetje vettigheid ...........

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: ABS-ring gebroken..

Berichtdoor e de grood » 12 sep 2018, 10:44

Dank voor meedenken. Is het echt zo eenvoudig dat, als alles maar schoon is, de ring zó op de as schuift? Zonder lijn bijv.? Dan zou je hem toch makkelijk kunnen verliezen? Dank voor nader bericht.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: ABS-ring gebroken..

Berichtdoor EH Autoservice » 12 sep 2018, 13:06

Ring is dun , en derhalve ook enigzins "flexibel" .....
Klein beetje vettigheid er tussen tijdens monteren , en ja de ring gaat er makkelijk op ....

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: ABS-ring gebroken..En

Berichtdoor e de grood » 13 sep 2018, 11:26

Dan ga ik hem nu bestellen; Winparts? En op die manier monteren.
Dank!
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: ABS-ring gebroken..

Berichtdoor e de grood » 25 dec 2018, 15:39

Online gevonden voor 25 euro. Nu de zaak gedemonteerd: centrale as-moer al vast lossen als de wagen nog op zijn wielen staat, onderste fuséemoer er af, onderkant schijf steunen op blok of krik, flinke tik op ophangdriehoek die dan naar beneden valt, as-moer er af, hele voorpoot met alles er op en er aan naar voren van de as wegtrekken en links opzij hangen, ev. met draad. De as ligt nu vrij en verleg je zo ver mogelijk van de veerpoot af; ondersteun met een blok hout. Het lagerhuis waar de nieuwe ring op moet komen ligt nu geheel vrij: je kunt de as verdraaien om overal bij te komen.
NB: bij ging het om rechts met als groot voordeel dat de je je om de as geen zorgen hoeft te maken; hij wordt vast gehouden door het vast gemonteerde tussen-scharnier; dus geen problemen met versnellingsbakolie; dat is anders als je links demonteert!
Oppervlak lagerhuis goed ontroesten, mooi glad schuren. De ring past net niet en dat is maar goed ook want hij moet uiteindelijk klemmen. Ring heb ik ong. een half uur in een voorverwarmde keuken-oven gelegd, op 250 gr. Daarna schoof ik hem met de waterpomptang met gemak over het lagerhuis; na afkoelen moervast. Kijk wel nog even bij de andere kant of je voldoende diep zit. Alles weer terug monteren. De operatie viel mij reuze mee.
Wel belangrijki.v.m. keuring: lampje ABS bleef als maar branden en dat vinden ze daar niet leuk.
Onderwerp gesloten, wat mij betreft.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten