Goedenavond
sinds een tijdje rij ik voor mijn eerste auto in een Peugeot 206SW benzine 1.6 16V.
Ik heb er al redelijk wat onderhoud in gestopt zoals nieuwe banden, remblokken, remschijven, grote beurt, ...
Helaas heb ik nog steeds een klein probleempje wat niet weggaat:
Tijdens het schakelen van eerste naar tweede versnelling krijg ik altijd een klein schokje, alsof de motor even afremt.
Ik vermoed (en hoop) dat het aan mijn eigen pedaalbediening ligt, aangezien dit pas mijn eerste auto is. Bij de andere versnellingen heb ik het niet.
In mijn Peugeot pas ik het volgende toe: koppeling in en gas los tegelijk, poke naar goede versnelling zetten, en dan een klein beetje gas geven en de koppeling op laten komen.
Ik geef dus eerst een klein beetje gas en laat DAN pas de koppeling op (al is het bijna tegelijk).
Terwijl ik in mijn lesauto ik eerst de koppeling HELEMAAL op liet komen en toen gas bijgaf. In de Peugeot moet ik dit niet proberen want dan krijg je een schokje dat de motor wat afremt omdat hij niet goed in toeren zit. Maargoed.. ik wil vragen hoe ik het beste van 1 naar 2 kan schakelen zonder dat schokje.. misschien is het wel een defect aan de auto, want er zit een nieuwe koppelingsset in. Ik heb al veel geprobeerd.. schakelen bij 20 km per uur, of bij 2000 toeren, 2500 of 3000, ......
Simpele vraag: hoe schakelen jullie 206SW rijders (graag precies uitgelegd) en hebben jullie ook last van dat kleine schokje?
Als iemand het even kon tonen of een video zou natuurlijk helemaal super zijn met pedalen en poke in beeld
Verder kraakt de uitlaat van de auto bij het optrekken op een helling en bij een bocht.. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-mSrK1yI_Ls[/youtube]
Probleem was bij aankoop enkel op hellingen, maar nu dus ook bij bochten.
EN nog iets: Ook hoor je de uitlaat helemaal lawaai maken en bewegen als je de motor aanzet. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_2kQqSld5W0[/youtube]
Deze twee uitlaatproblemen zijn ongeveer tegelijk gekomen.
De peugeot gaat volgende week nog maar eens naar de garage, hopelijk kan die het dan met bv een pakking (wat ze denken dat het is) verhelpen.
Ik heb dan ongeveer evenveel aan onderhoud en reparaties betaald als de totale aankoopprijs..
Groetjes
Peugeowske206 uit Zwolle