Advies gevraagd 308 1.6 VTI bj 2008 kmst 120000

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Advies gevraagd 308 1.6 VTI bj 2008 kmst 120000

Berichtdoor Bugje » 12 apr 2018, 20:12

Hallo beste technicus.

Ik heb een vraag, dilemma over de Peugeot 308 SW 1.6 VTI bj 2008 kmst 120000.

Ik heb de Peugeot gekocht bij een Peugeot dealer met 6 maanden garantie.
De rede dat ik deze Peugeot heb gekocht is dat hij bij deze dealer nieuw gekocht is en altijd in onderhoud is geweest. Omdat er VTI zijn die veel olie gebruiken heb ik het nadrukkelijk specifiek over het olie gebruik gehad met de verkoper. Verteld dat dit ook de rede is dat we voor die VTI gingen omdat daar de historie van bekend is omdat hij bij hun altijd alle beurten heeft gehad.
De verkoper heeft de historie bekeken en kwam op een gebruik uit van 0,5 liter olie op 3000km. Daar kon ik mee leven, al blijf ik het gegeven raar vinden dat moderne auto’s zoveel olie mogen gebruiken. Nu 1 maand naar aankoop melding display oliecontrole, gecontroleerd en idd veel te laag oliepeil. Meteen naar de Peugeot dealer gereden, toen ik vroeg hoeveel olie erbij moest, vertelde hij mij ik durf het haast niet te zeggen. Er ging 1.7 liter olie bij op 1800 km….
Ze willen het gaan oplossen, door de motor te flushen en dan Motul 10w60 olie gebruiken, die moet ik dan ook blijven gebruiken.

Nu is mijn vraag, wat vinden jullie van deze oplossing.

Er behoord 5w30 olie in en dan ook nog van een specifieke soort schrijft Peugeot voor.
Mag daar zomaar Motul 10w60 olie in, dit i.v.m. met de toleranties in het blok en de olie spoelpoorten e.d. Nokkenas verstellers e.d. Ik heb nu nog 5 maanden garantie, maar kan het kwaad mag er andere olie in. En dan Motul 10w60 ?
Of zijn er andere betere oplossingen tegen het olie gebruik.
Op de vraag of dit een oplossing/aanpassing van Peugeot was, nee maar wij hebben zo meerdere VTI rondlopen die nagenoeg geen olie meer gebruiken na het Fluchen en Motul 10w60.
Gaarne jullie reacties over deze oplossing.

Ik ben bang dat ik na de garantie periode problemen ga krijgen met de dikkere Motul 10w60 vooral in de winter als de olie toch al dikker is.
Heeft iemand hier ervaring mee, moet ik deze oplossing accepteren, zijn er andere oplossingen.
Ik heb weinig vertrouwen in olie verbruik oplossen, door andere (dikkere) olie dan dat Peugeot voorschrijft.

Ik hoop hier advies te krijgen weet, niet wat ik er mee aan moet.


Alvast hartelijk dank voor de moeite.

Groetjes Rob
Bugje
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 apr 2018, 20:07

Re: Advies gevraagd 308 1.6 VTI bj 2008 kmst 120000

Berichtdoor EJH405 » 15 apr 2018, 22:18

Ik deel je zorg wat betreft dikkere olie in de winter.. Gelukkig is het nu zomer dus je hebt even tijd om dit rustig uit te zoeken..

Wellicht dat je iets aan deze thread hebt:
viewtopic.php?f=46&t=28657

Succes!
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Advies gevraagd 308 1.6 VTI bj 2008 kmst 120000

Berichtdoor Bugje » 22 apr 2018, 00:26

Bedankt voor het antwoord.
Die link met de thread is erg interessant, maar ik heb nog Bovag garantie ik verspeel mijn garantie als ik dat ga toepassen.

Ik zit nog steeds met een dilemma wat te doen:

Ze willen de auto 11 mei een dag in de garage hebben om onderzoek te doen.

A: Koop ontbinden omdat de auto niet aan de verwachting voldoet, dwaling omdat de informatie waar ik specifiek naar gevraagd heb niet juist is.
Specifiek voor aankoop over olie gebruik gesproken, het olie gebruik zou zijn 0,5 op 3000 km. nu naar een officiële olie meting op 1000 km is het olie gebruik 1.2 liter.
De verkoper had het kunnen weten. Ik heb de uitdraai van de historie van de auto en kom op een olie gebruik van de laatste 15000 km voor de aankoop, op wat de Peugeot dealer zelf heeft bijgevuld 5 liter op 15000 km is dus het 6 voudige als waar de aankoop op gebaseerd is.

B: De 308 voor onderzoek naar de dealer terug en eventueel motor laten reinigen en dan de voorgeschreven olie 5w30 er in.

C: Toch maar doen wat de Peugeot dealer wil en motor reinigen en dan de Motul 10w60 blijven gebruiken, waarvan ze zeggen dat dit de enige oplossing is die werkt ?

Ze hebben het er maar over dat ik vertrouwen in hun moet hebben, het word opgelost. Vertrouwen heb ik niet meer naar het verhaal over het zogenaamde olie gebruik van 0,5 op 3000 km.

Ik weet het even niet meer...
Bugje
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 apr 2018, 20:07

Re: Advies gevraagd 308 1.6 VTI bj 2008 kmst 120000

Berichtdoor Bugje » 24 apr 2018, 19:12

Hallo......

Probleem is opgelost.
Na overleg met de Arag rechtsbijstand en de Bovag een mail met ontvangstbevestiging gestuurd.

Daar in duidelijk gemaakt dat het olie verbruik, met de door Peugeot aanbevolen olie 5w30 verholpen moest worden.
En ik niet wilde dat dit zou gebeuren met Motul 10w60.
Als dit niet lukte ik zou aansturen op dwaling, en de koop zou gaan ontbinden.

10 minuten later telefoontje van de Peugeot dealer, hij was niet niet onder de indruk van de mail (pppfff, blabla)
En bood 2 opties A: de auto op hun manier laten herstellen dus de 10w60 of B: de auto terug brengen en het geld terug.
De auto is retour en geld staat op de rekening nu even kijken wat we nu gaan kopen.
DE 308 break vond ik een fijne auto, helaas was het een 2-takt i.p.v. een 4-takt wat olie verbruik aan ging.

Allen hartelijk dank voor de reacties.

Groetjes Rob.
Bugje
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 apr 2018, 20:07


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten