Peugeot 106 automaat / Citroën Saxo

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 106 automaat / Citroën Saxo

Berichtdoor MvG » 30 aug 2017, 15:25

ik heb al veel fora uitgepluisd om informatie te vinden over de 106 1.4 of 1.6 met automatische transmissie. Echter kan ik er maar heel weinig van vinden.
Ik oriënteer mij op een automaat voor dagelijks gebruik, voor ongeveer 400 km per week (zeg maar 3 dagen 60km enkele reis snelweg)
Het is dus vooral snelwegwerk en weinig in de stad.
Momenteel heb ik een ‘91-er Opel Kadett voor dit doel en daar heb ik de afgelopen 2 jaar ruim 35000 km mee gereden zonder al te veel problemen. Het enige waar ik vanaf wil is mijn constante angst voor roest. Ik vind dat gewoon zonde zeg maar. en ik heb ook niet veel zin om elke week de auto na te lopen op nieuwe sporen van roest.
Ik ben een rustige rijder dus moet een automaat qua verbruik wel te doen zijn, maar nergens kan ik verbruiksgrafieken vinden, laat staan de hoeveelheid geluid die zo’n automaat genereert (want 3-bak) en of hij bijvoorbeeld een diff-lock heeft na de 3e versnelling (iets dat mijn Nissan Cherry automaat destijds wél had)
Iemand ervaring? En ook met roest?
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Re: Peugeot 106 automaat / Citroën Saxo

Berichtdoor Gilletti » 30 aug 2017, 21:24

De 106 kan wel roesten hoewel dat op het eerste gezicht niet altijd direct te zien is. Berucht zijn de dorpels vooraan, vaak door vuilophoping in de deuropening onder de A-stijl en de randen van de kofferbakbodem. Onderzijde motorkap en het subframe zijn ook niet altijd roestvrij maar vrijwel nooit echt doorgerot.
Koplampen en achterlichten zijn niet altijd waterdicht.

De motoren zijn vrij rechttoe-rechtaan. Er zijn mij geen gekke dingen van bekend en bij grotere Peugeots zoals de 306 vaak tot hoge kilometerstanden gereden.
Hoe betrouwbaar de automaatbak is kan ik je helaas niet zeggen. Ik geloof wel dat ze beter (lees: minder slijtage-/ storingsgevoelig) zijn dan de latere AL4 bakken die o.a. in 206, 307 en 406 lagen.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Peugeot 106 automaat / Citroën Saxo

Berichtdoor MvG » 31 aug 2017, 09:29

dank! Dan zijn dat in ieder geval de aandachtspuntjes. Ik ben wel nog benieuwd naar de automaatbakken, dus ik hoop dat er iemand hier is met die ervaring :)
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten