Een slotbout eruit halen in 10 minuten? Sterkte!
De snelste methode is een torx dop, of een speciale dop voor dit doel (ja, die zijn er) erop slaan en dan losdraaien.
Lukt het niet (of heb je die niet), dan moet je gaan lassen. Een moer erop.
Lukt dat ook niet, dan uitboren. Er lastig, precies in het midden en dan groter en groter.
Probleem wat wij hadden, het waren bouten met een conisch aandrukvlak. Dus je moet veel wegboren en proberen de velg niet te beschadigen.
Ook niet gelukt dus (mede omdat mijn zwager begon om niet precies in het midden te boren)
Dus uiteindelijk velg aan stukken geslepen. Bout door geslepen. Klaar.
En toen de andere kant hetzelfde verhaal. Want we hadden 2 slotbouten op de auto. (Zo gekocht, zat geen dop meer bij)
Nu kun je denken, wat ben jij onhandig dat je dit niet makkelijker opgelost kreeg. Maar handig zijn wij wel en beschikking over de iemand met de juiste laskwaliteiten hadden we ook.
Het was uiteindelijk de enige oplossing de boel te slopen. Oh ja, we zijn er uren zoet mee geweest.
Dus om nou te zeggen dat het oplichting is om 1 slotbout te verwijderen voor 92 euro. NEE!
Uren bij de garage moeten gewoon betaald worden. Dat lijkt me logisch. Als je een uur bezig bent geweest, ga je de klant toch niet 15 minuten laten betalen?
(behalve als je van tevoren een vaste prijs hebt afgesproken natuurlijk)
Maar deze garage geeft vantevoren aan, dat het wel een uur kan duren en dat een uur werk 92 euro kost. Dat lijkt mij geen oplichting. Dat is gewoon heldere communicatie.
Als het dan zo makkelijk is, doe je het toch lekker zelf? Ik heb begrepen dat een set doppen om slotbouten te verwijderen 75 euro kost. Dus tel uit je winst.
(die set doppen hadden wij achteraf meteen moeten kopen)
In bezit van een 308 en 504.