antidiefstalbout verwijderen

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor joospeugeot » 06 nov 2014, 21:41

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 03:50, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor Bart-Peugeot » 07 nov 2014, 12:24

Een slotbout eruit halen in 10 minuten? Sterkte!

De snelste methode is een torx dop, of een speciale dop voor dit doel (ja, die zijn er) erop slaan en dan losdraaien.

Lukt het niet (of heb je die niet), dan moet je gaan lassen. Een moer erop.

Lukt dat ook niet, dan uitboren. Er lastig, precies in het midden en dan groter en groter.

Probleem wat wij hadden, het waren bouten met een conisch aandrukvlak. Dus je moet veel wegboren en proberen de velg niet te beschadigen.

Ook niet gelukt dus (mede omdat mijn zwager begon om niet precies in het midden te boren)

Dus uiteindelijk velg aan stukken geslepen. Bout door geslepen. Klaar.

En toen de andere kant hetzelfde verhaal. Want we hadden 2 slotbouten op de auto. (Zo gekocht, zat geen dop meer bij)

Nu kun je denken, wat ben jij onhandig dat je dit niet makkelijker opgelost kreeg. Maar handig zijn wij wel en beschikking over de iemand met de juiste laskwaliteiten hadden we ook.
Het was uiteindelijk de enige oplossing de boel te slopen. Oh ja, we zijn er uren zoet mee geweest.

Dus om nou te zeggen dat het oplichting is om 1 slotbout te verwijderen voor 92 euro. NEE! :evil:
Uren bij de garage moeten gewoon betaald worden. Dat lijkt me logisch. Als je een uur bezig bent geweest, ga je de klant toch niet 15 minuten laten betalen?
(behalve als je van tevoren een vaste prijs hebt afgesproken natuurlijk)
Maar deze garage geeft vantevoren aan, dat het wel een uur kan duren en dat een uur werk 92 euro kost. Dat lijkt mij geen oplichting. Dat is gewoon heldere communicatie. :!:

Als het dan zo makkelijk is, doe je het toch lekker zelf? Ik heb begrepen dat een set doppen om slotbouten te verwijderen 75 euro kost. Dus tel uit je winst. :mrgreen:
(die set doppen hadden wij achteraf meteen moeten kopen)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor GerGerGer » 19 dec 2016, 18:03

Inderdaad wel lachen dat je naar de kwik-fit ging voor goed gereedschap.
Daar moeten ze eerst eens leren goed met gereedschap om te gaan.
--------------------------------------------------------------------------------------
Slotbouten moeten met handgereedschap worden los en vastgemaakt en niet met een pneumatische slagmoersleutel om beschadiging te voorkomen.
Na het handmatig vastzetten alle bouten natrekken met een juist ingestelde momentsleutel.
-------------------------------------------------------------
En niet zoals ze dat bij Kwik-fit doen
Daar wordt het speciale hulpstukje op de ratel gezet en vervolgens al draaiend op de bouten geplaatst
Vind je het gek dat dan alles wordt gemold ?
----------------------------------------------------
I.d.d. ze zijn kwetsbaar dit soort bouten, maar hoe vind je het als je je auto ineens aantreft op vier blokken.
GerGerGer
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 19 dec 2016, 17:41

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor KarelHuijgen60 » 07 jan 2017, 13:13

Onlangs heb ik met zelfgemaakt gereedschap relatief eenvoudig zwaar beschadigde Slotbouten verwijderd. Ik heb foto's beschikbaar, mail even naar karel@huijgen.tk dan stuur ik ze toe en krijg je een toelichting. Je moet voorkomen dat de dop naar buiten wordt gedrukt. Dit heb ik gedaan met een soort vijzel met schroefdraad en een kogellager. Vijzel met schroefdraad tegen een muur, de dop vast tegen de Slotbouten aan gedrukt. De Slotbouten kwamen allemaal eenvoudig los. Binnen een half uur was het gefikst.
KarelHuijgen60
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 jan 2017, 12:49

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor Spiraaldop » 20 aug 2017, 18:39

Hi,

Moet 'm er nog even bijzetten, wie weet heeft iemand er ooit nog wat aan:

Probleem blijkt (bij mij iig) perfect op te lossen met n spiraaldop. De dop eerst goed in de slotbout laten 'happen' door de spiraaldop met een hamer stevig op de bout te slaan. En dan bedoel ik ECHT FLINK MEPPEN (met beleid), neem de tijd ervoor dat is het waard :D . En dan de bout losdraaien mbv de spiraaldop. Klaar.

Niet mijn eigen idee, heb dit bij garage De Snelle Leeuw laten doen in Utrecht. In nog geen 10min was het geregeld, voor een schijntje.

Succes!
b.
Spiraaldop
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 aug 2017, 17:18

Vorige

Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten