peugeot 206 diesel naar benzine

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

peugeot 206 diesel naar benzine

Berichtdoor 206 bleu » 07 okt 2010, 15:18

beste leden
ik ben in het bezit van een peugeot 206 het is een 1.9 diesel
we hebben besloten om er een blok in te bouwen van een peugeot 206 gti benzine

nu is mijn vraag of het carroserie het zelfde is kan het blok er in of zijn er zoveel aanpassingen nodig dat dit vreselijk veel werk is?

ik heb namelijk een sloop auto op het oog maar wil deze niet aanschaffen en er later achterkomen dat ik met alles voor niks bezig ben!
kunnen julie mij een wijze raad geven?

m.v.g melvin
206 bleu
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:11

Berichtdoor Brownie » 07 okt 2010, 15:56

Over de mogelijkheden kan ik je niks vertellen, maar onmogelijk is het zeker niet. Het lijkt me ook verstandig om remmen en ophanging over te zetten en vergeet niet dat je de auto moet herkeuren bij de RDW, anders krijg je nooit weer APK erop.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor CCP » 07 okt 2010, 16:44

Vreselijk veel werk :) Afhankelijk van bouwjaar praat je over can-bus,
motor management, brandstofsysteem, uitlaat en nog wat zaken die
vast anders zijn. Mechanisch past e.e.a. vast bijna 1 op 1 maar alles
wat rondom de motor zit zal aangepast moeten worden. Op zich
een leuk project maar ik zou er niet aan beginnen. Dan ook nog
zoals brownie al zegt het opnieuw naar de rdw, nieuw kenteken en
remmen plus onderstel overzetten zodat je ook naast de gti motor
de gti specs op de auto hebt.
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor GoodOldDiesel » 07 okt 2010, 20:29

Niet doen!

Je zit met het verhaal type goedkeuring, voor deze jonge wagens moet je daar een certificaat voor hebben, CVO genaamd. Altans dat is bij invoeren zo, dus lijkt mij voor motorwissel ook nodig.

En dan alle elektronica die je tegenkomt, als je dan je gaat tellen, dan ben je een vermogen kwijt geweest....

Koop dan liever een andere wagen....
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Harrie » 07 okt 2010, 20:50

behalve RDW-goedkeuring loop je tegen héééééél veel problemen op...
diesel-tank en leidingen, moet je allemaal spoelen etc,.,..
kost veel werk, en straks krijg je er misschien geen goedkeuring op... :roll:
grt, Harrie
EDIT: ik had niet goed gelezen, zag 205 1.9 D staan i.p.v. 206 1.9 D
Laatst bijgewerkt door Harrie op 07 okt 2010, 21:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor 206 bleu » 07 okt 2010, 21:31

bedankt voor julie adviezen en reacties!
ik ben er alleen vergeten bij te vertellen dat ik alles wil over bouwen incl assen remmerij tank leidingen electronica enz enz
daarom wil ik ook een complete auto zodat ik alles over kan bouwen
en zeker ben van alle onderdelen

want het probleem is dat de peugeot al helemaal klaar is incl spuitwerk body kit enz enz allen heb een kapotte motor vandaar deze keuze omdat ik toch liever ga voor een benzine motor omdat reparatie kosten minstens net zo duur zijn

de peugeot van mij is uit 2001 en de auto die ik op het oog heb uit 2003

ook ben ik me bewust van de rdw keuringen en heb daarvoor al geinformeerd

ik hoop dat julie nog een verdere reactie voor mij hebben

m.v.g
206 bleu
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:11

Berichtdoor edwin ss50 » 07 okt 2010, 21:53

Er ligt al een type goedkeur voor een 206 gti, dus dat moet geen probleem zijn.

Je kunt idd het beste een donor erbij kopen en dan kun je mooi alles overbouwen.
Dit is goedkoper en veel makkelijker.

Een mooi project lijkt mij, maar ik zou voor de zekerheid wel van te voren bij het RDW informeren wat de eisen zijn.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor 206 bleu » 07 okt 2010, 22:01

ik heb van de week de rdw aan de lijn gehad en als ik die man moet geloven, moet ik kunnen aan tonen waar de onderdelen van daan komen (heb de papieren) dus das geen probleem en net zo als je zij gti 206 bestaad dus das ook geen probleem. hij zij dat ze heb moeten kunne op remmen, assen veiligheid zeg maar, en dan moeten ze me kenteken omgooien. dus ja ken der wel vanuitgaan dat die man gelijk heb.

grt
206 bleu
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:11

Berichtdoor Harrie » 07 okt 2010, 22:11

O.K. :-)
bewaar dan altijd het chassisnummer van die sloop-206GTI,
die heb je namelijk niet alleen bij de RDW nodig, maar ook
als je onderdelen wilt bestellen bij een Peugeot-dealer, ook later.
Dat chassisnummer geldt dan voor alle onderdelen die je hebt overgebouwd.
succes! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Bart-Peugeot » 07 okt 2010, 22:36

Op dit moment kun je zo'n beetje alles ter keuring aanbieden bij de RDW. Geen enkel probleem. Ze checken of alles netjes ingebouwd is, of de papieren kloppen (van de originele wagen en van de wagen waaruit de motor komt) en natuurlijk een CO meting, Roetmeting of 4gastest wat er van toepassing is. Zorg je dat je auto niet teveel herrie maakt, dan hoeft er ook geen geluidsmeting gedaan te worden.

Voor de 'kenners' die hierboven al advies gegeven hebben, het is echt appeltje, eitje. Mits je auto technisch 100% is en alle papieren in orde.

Zoals ik al schrijf is dit dus al vaak gedaan. 205 gti, mi16 of 306gti motor erin, naar de rdw, keuren, klaar.
Het enige wat spannend is, is dat jouw 206 veel nieuwer is dan de 205jes waar ik dagelijks over lees. Dat weet ik dus niet. Maar het lijkt mij toch geen probleem.

Wat jij in feite wil gaan doen, is je gti spul in de carosserie van een diesel gooien. De GTI is al een nederlands (of in iedergeval europees) goedgekeurde auto. Dus mijn inziens moet dit geen probleem zijn.

Nu de techniek van de 206. De 206 is NOOIT van CAN bekabeling voorzien. Dus dat scheelt al.
Wel is het zo dat je gti uit 2003 is voorzien van VAN bekabeling (full mux). De Diesel uit 2001 is nog voorzien van de voorloper van VAN. Ze noemen het ook wel half Multiplex bekabeling (semi mux).

Goed, dit bekabelingsverhaal is dus je grootste uitdaging. Maar dat is éénvoudig op te lossen. Bouw gewoon alles, maar dan ook alles wat elektrisch is over van de gti op de diesel. Om te beginnen de complete kabelboom en daarna alles wat eraan vast zit.

Mechanisch voorzie ik geen enkel probleem. Zover ik weet zitten alle motorophangingspunten op dezelfde plek. Je subframe zal wel anders zijn, ik denk dat de GTI dubbele draagarmen heeft, daarom zal er ook een ander subframe onder zitten. Maar je zet toch alles over van de GTI, dus dat probleem is ook opgelost.

Uitdagingen zullen er altijd blijven, maar ik zou zeggen, gewoon doen!

Meer info vind je misschien op: http://www.peugeot206club.nl of http://www.206tuningclub.nl
Weet niet of deze fora dichtgespijkerd zijn voor 'niet' leden, is al ff geleden dat ik er rond hing.

Succes!
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor CCP » 07 okt 2010, 22:53

Los van het 'gewoon doen" zoals de grote filosoof Nike al zei
zou ik de verkoopwaarde van de diesel plus de prijs van de
gti sloper, de uren en extra onderdelen, rdw kosten en alles
wat er bij komt kijken eens afzetten tegen de prijs van een
goede 2ehands gti :-) Als je al zo'n project begint kan je ook
dat gti blok onderhanden nemen en een beetje kietelen als
je de boel toch al op de bok hebt staan en het vast niet een
project van een paar dagen gaat worden.
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor Bart-Peugeot » 08 okt 2010, 15:09

De diesel is al gespoten. Het geld zit dus al in de auto. Als je een kant en klare gti koopt, dan gooi je dat geld weg.

Keuren bij de rdw is tientjes werk.

Gewoon doen dus! :lol:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor 206 bleu » 08 okt 2010, 18:37

nou ben vandaag wezen kijken bij de gti, nou was nie veel goed over te zeggen.

de auto zag er (op de schade na dan) goed uit maar toen we de sleutel kregen om hem te starten zat er weer een gat in de ozonlaag bij, de auto bleef maar roken en stotteren, maar ja toch geprobeerd een stukje te rijden maar ging niet lekker de motor bleef op 3 cilinders lopen en freselijk roken dus zijn maar snel omgekeerd en de auto weer op zijn rustplaats neer gezet.
en weer vertrokkeb terug naar huis (bijna 300km terug :()


dus ben nu maar opzoek naar een andere gti
206 bleu
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:11

Berichtdoor CCP » 08 okt 2010, 20:36

Bart-Peugeot schreef:Als je een kant en klare gti koopt, dan gooi je dat geld weg.


Dan verkoop je de diesel, spaart kosten en tijd (veeeel tijd)
uit die je kwijt bent aan het werkend krijgen en hoef je geen
gti sloper te kopen. Tel dat eens voor de grap bij elkaar op
en kijk naar de prijs van een goede gti. Het is maar de vraag
of je sloper met een knappe motor kan vinden waar ook nog
eens onderstel etc. van te gebruiken zijn voor minder dan
de waarde van de diesel plus de extra kosten en het werk
omgerekend in uren die je ergens anders kan besteden.
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor GoodOldDiesel » 09 okt 2010, 01:24

Ik weet dat ombouw en keuren bij de RDW voor oude voertuigen en zowiezo vroeger een appel - eitje was.

Maar tegenwoordig loop je met invoer van moderne auto's al tegen een CVO aan, daar ben / was ik ook bang voor bij dit verhaal.

Ik begrijp het idee, je hebt veel kosten gestoken om je wagen mooi te maken, dus daarom wil je hem graag houden. Maar wat men aangeeft hier, tel de kosten eens op wat het ombouwen je kost. Best kans dat het bedrag aardig in de buurt komt van het spuiten van je wagen. In zo'n geval kun je allicht beter een complete goede wagen kopen en deze laten over spuiten....

Een goede sloper vinden is lastig. Een schade wagen hoeft niet perse slecht te zijn, kan ook zijn dat er gewoon iets intern in de knel zit...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor 206 bleu » 11 okt 2010, 07:14

nou ben van de week bij een andere geweest wat wel wat is, (hoop je dan maar)
hij reed goed schakelt lekker zag er goed uit, hier en daar wat dingetjes maar oke, dus ga van de week nog even met een vriend kijken en dan gelijk meenemen als het kan,
dus mocht ik gaan beginnen dan vermeld ik het wel ff :D

heb het ook nagevraagt kwa onderdelen maar dan ben ik veeel meer kwijt dus ja
206 bleu
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:11

Berichtdoor 206 bleu » 20 okt 2010, 21:38

ik heb nu een gti gekocht, en hij doet het verder goed. heb alleen een vraagje mischien dat iemand het weet
er zit navigatie in, het scherm deed het niet maar dat heb ik alweer laten fixen door me broer,
alleen krijgen we het scherm niet ingesteld,
en de navigatie leest wel maar er komt verder nix op het scherm van (behalven het wereld bolletje met GPS erin)

ik heb de afstandsbediening erbij, die even laten na kijken en er komt wel stroom naar de knopjes maar het systeem geageerd niet.

er zit geen radio in de auto, moet dat erin zitten om het te laten werken want heb er zit nog nooit mee gewerkt met zo'n navigatie

ik hoop dat iemand me er mee kan helpen
mvg
206 bleu
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:11

Berichtdoor Bart-Peugeot » 20 okt 2010, 23:35

Hmm, dit is een vraagje voor de man achter: http://peugeotdata.eu

Ik denk trouwens dat er wel eea te zien moet zijn op het display, ondanks het ontbreken van de radio.
Display wordt namelijk rechtstreeks aangestuurd door de BSI. En niet zoals veel mensen denken door de radio.

Je kan de vraag ook eens stellen op: http://www.peugeot206club.nl
Maar mogelijk kom je daar als niet lid geen steek verder, volgens mij hebben ze een paar jaar terug de boel dichtgetimmerd. Als je geen (betaald) lid bent, mag je geen technische vragen stellen.

Dus stel ik voor dat jeje aanmeld op: http://307forum.nl
Dat is een fijn liberaal forum waar ze wel genegen zijn je vragen te beantwoorden.

Succes.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor joospeugeot » 21 okt 2010, 03:24

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 25 mei 2016, 01:59, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor 206 bleu » 21 okt 2010, 12:29

o oke
hoe moet je zo iets opnieu aanmeldn dan:D
ant het rare is als ik de cd er in doe en dan na een paar tellen of minuten de cd terug vraag geeft die wel op het scherm aan, (dat die de cd mist) dus hij reageerd er wel op lijkt mij.
206 bleu
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:11

Berichtdoor joospeugeot » 21 okt 2010, 19:21

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 25 mei 2016, 01:58, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor 206 bleu » 11 nov 2010, 15:59

joospeugeot schreef:aanmelden kan alleen via originele testkast/computer van peugeot, bijv bij een peugeot specialist/dealer/hobbiest (die dat ding heeft)
misschien ik ook wel gewoon de cd-lens vuil, die zou ik eerst schoonmaken anders
succes



nou ik ben van de week even bij de dealer geweest voor een andere afstandsbediening maar viel bijn tegen te toonbank, dat ding kosten 250,- en dan nog inleren.

want heb de afstandsbedieing laten nakijken grondig en blijk dat de printplaat overleden is.

dus weet nog niet wat ik er mee aan moet maar ja eetst even alles over bouwen en dan zien we dat later wel
206 bleu
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:11

Berichtdoor Bart-Peugeot » 11 nov 2010, 17:18

In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor CCP » 11 nov 2010, 19:03

Bart-Peugeot schreef:Kijk eens op ebay:


Ehrmm, het gaat over een niet werkende ab van de navigatie :-)
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor Bart-Peugeot » 12 nov 2010, 00:20

Ik las afstandbediening, dus ik ging meteen los op ebay. :D
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Volgende

Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten