Ik ging ervan uit dat de 106 minimaal twee jaar dienst zou kunnen doen. De start was in die zin vals dat-ie onzettend vervuild was, en schimmel-vochtig onder de achterbank. In het voorjaar het hele interieur eruit gehad, waarbij voorin de ondermat helemaal doorweekt bleek. Kan gelegen hebben aan een "vergeten' schuifdak, maar zeker ook aan slechte afdichting rond de uitzetruiten achter en de achterlichten. Het lege interieur heeft twee weken volledig kunnen uitwasemen totdat de ondermat en vloerbedekking echt kurkdroog waren. De ondermat heeft al die tijd over zo'n ouderwets houten droogrek gehangen. Omdat de zittingen bleven meuren heb ik op de sloop passende vervanging gezocht uit een sportievere versie.
Volgens nota van mijn garage zijn diverse balken onder de auto doorgeroest. Oorzaak is te vinden in jarenlange stalling in een koestal, bijzonder funest voor deze delen, zeker als er weinig of geen onderhoud aan gepleegd wordt. De 106 is al die tijd aan z'n lot overgelaten, wat tot uiting kwam in een dikke laag (natriumhoudend) sedimentstof, hooi, stro, spinnenwebben, koeienstront en wat niet al. Om tot in alle hoeken en gaten de zaak weer schoon te krijgen is onbegonnen werk, ook nu nog vind je er de sporen van. Het langdurig pekelbad van afgelopen winter was kennelijk net te veel van het goede. Motorisch echter zeer betrouwbaar, afgelopen winter een tijdje moeilijk starten, maar dat was na montage van nieuwe gloeiers meteen verholpen. Ondanks de overvloedige sneeuw bleef de 106 op winterbanden het prima doen. Heb ook overwogen een recentere 1.5 diesel aan te schaffen, liefst een 5-deurs. Deze zijn (licht en zuinig) begrijpelijkerwijs nog best kostbaar overigens.
Gelet op "waar voor je geld" is het nu deze 306 geworden, en daar heb ik nog geen spijt van. Wellicht dat vóór ook nog nieuwe remblokjes gemonteerd moeten, maar dan zie ik de eerstkomende keuring met vertrouwen tegemoet. Volgend jaar moet de distributieriem vervangen, uit Benne's bericht verneem ik dat het verstandig is dan meteen ook een nieuwe waterpomp te laten plaatsen. Uitlaat is prima, banden ook, olie, vloeistoffen keurig schoon en op niveau. Binnenkort de onderkant goed schoonmaken om de laatste pekelresten te verwijderen. Ik denk dat ik de trekhaak nog ga uitbouwen om de naar voren stekende balken ervan roestvrij te maken, in de zink, vervolgens netjes zwart spuiten, en monteren met nieuw materiaal. Tevoren ter plaatse de kofferbodem voorbehandelen en beschermen.
Nóg een item: er is maar 1 plipsleutel bij waarvan het oogje is afgebroken, ik wil informeren of ik een nieuwe set kan bestellen inclusief koffersleutel, want deze ene sleutel past daar niet op. Sleutel is kennelijk zelden of nooit in het slot gebruikt, want dat klinkt behoorlijk droog allemaal. Ben al aan het speuren naar een technisch handboek om te weten hoe een en ander werkt in elkaar zit. Groet, M.