Betrouwbaarheid Peugeot 307

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Betrouwbaarheid Peugeot 307

Berichtdoor 0900-944 » 30 mei 2010, 00:25

Hallo,

Hoe betrouwbaar is de Peugeot 307? Je hoort erg verschillende geluiden, waarbij de meerderheid negatief is. Ook in de betrouwbaarheid / tevredenheids onderzoeken zou de 307 niet bijster hoge ogen gooien.

Het betreft in mijn geval volgens mij een Peugeot 307 Break 2.0-16V van 2008.
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens. Gelukkig past 205 nog net binnen de limiet.
0900-944
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 jan 2007, 18:25

Berichtdoor Koffiemolen » 30 mei 2010, 13:30

Vanaf 2006 (facelift) kun je gerust doen. De eerste serie was inderdaad bedroevend, m.n. die vanaf 2002 tot 2006. De vraag was groter dan de productiecapaciteit. Er werd volcontinu gedraaid om aan de vraag te voldoen. Elektronica was niet aan te slepen en was dientengevolge van dubieuze komaf en dito kwaliteit. Medewerkers werden uitgebuit, met nogal wat suicides zelfs tot gevolg. Nu staat Frankrijk daar sowieso om bekend. Vanaf 2006 is het roer om gegaan. Het eerste productiejaar is ook nog wel vrij goed, m.n. de HDI's zijn prima. Neem dan wel de 90 pk, de 110 pk heeft een te zwakke koppeling voor het hoge koppel.
Onze 307 (ex-landmacht, september 2001, zeer goed onderhouden) is op dat gebied probleemloos. Alleen wat standaard ouderdomskwaaltjes, dat mag na 9 jaar. De exploitatiekosten zijn laag.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Bart-Peugeot » 30 mei 2010, 22:57

Prima wagens hoor die 307's!

En de eerste bouwjaren zijn ook prima. Maar goed, jij hebt één van de allerallerlaatste (2008) op het oog.

Ik zeg doen!

Leg anders je oor eens te luisteren op: http://www.307forum.nl

Succes!



Edit, half uurtje later: Ik lees net je bericht op het 307 forum. :-)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor 0900-944 » 30 mei 2010, 23:39

Bart-Peugeot schreef:Edit, half uurtje later: Ik lees net je bericht op het 307 forum. :-)

Ha ha, ja ... toevallig ontdekte ik dat forum net. Het is misschien een beetje raar om de vraag op twee forums te stellen, maar het leek me in dit geval wel gerechtvaardigd.
Zelf rijd ik een 205'je en dit forum is toch meer gericht op de oudere modellen en klassiekers. Dat is een forum specifiek voor de 307 en ik was nu dringend goed advies nodig aangezien ik zelf niet zo bekend ben met de 307. ;-)

Het was een leuke auto op de daar genoemde grote minpunten na. Daarna heb ik wat op internet rond gespeurd en toen schrok de schrik me om het hard, zoveel dramatische berichten kwam ik tegen. :oops: (terugroep acties, spontaan ontbrandende auto's, perikelen met electronica, etc.)

Bedankt voor de reactie i.i.g. ! :-)
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens. Gelukkig past 205 nog net binnen de limiet.
0900-944
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 jan 2007, 18:25

Berichtdoor Martijn » 01 jun 2010, 10:19

0900-944 schreef:
Bart-Peugeot schreef:

Het was een leuke auto op de daar genoemde grote minpunten na. Daarna heb ik wat op internet rond gespeurd en toen schrok de schrik me om het hard, zoveel dramatische berichten kwam ik tegen. :oops: (terugroep acties, spontaan ontbrandende auto's, perikelen met electronica, etc.)

Bedankt voor de reactie i.i.g. ! :-)


Ik lever vandaag mijn 307 SW (één van de laatste 10 in NL geleverde) met weemoed in. 35000 km zonder problemen mee gereden, heerlijke allround auto. Dit was overigens mijn zesde 307 en ze hebben me nog nooit laten staan. Ooit eens 1x een kapot sensortje gehad en het batterijtje van mijn afstandsbediening moeten vervangen. Mijns inziens kan je met gerust hart een 307 aanschaffen, mits deze aantoonbaar dealeronderhouden is. Voorkeur gaat daarbij uit naar model T6 oftewel de facelift met ronde mistlampjes in de voorbumper, alhoewel de laatste exemplaren van het oude model ook al de wijzigingen van de T6 hadden. Deze zijn herkenbaar aan de bediening van de climate control, het nieuwe display zit daar al in.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Chiel » 01 jun 2010, 15:12

Mijn ervaringen zijn helaas met afstand niet zo positief als die van de voorgaande sprekers. Dit was echter wel een 307 uit de 'drukke periode'. Maar, als hij rijdt, dan rijdt hij prima!
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor Jan-Sietze » 01 jun 2010, 19:39

Mijn jongere broer rijdt een 307 Feline, en hij wil écht geen andere meer !
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor figlio del commesso » 01 jun 2010, 21:37

Ik heb twee lease 307 hdi's versleten, maar gebaseerd op alleen mijn ervaringen zou ik de 307 zeker geen betrouwbare auto noemen. De afwerking van de auto is ook maar matig. Als lease auto maakt het me niet veel uit, maar ik zou er persoonlijk nooit eentje kopen.

Voordeel van de verhalen is natuurlijk wel dat het de aanschafprijs drukt. Je kunt dus relatief voordelig er eentje aanschaffen. Ik denk je gewoon er met een aantal moet rijden en kijken hoe het bevalt. Als de garage je enige (langdurige :-) ) zekerheid wil bieden en je hebt er een goed gevoel bij, zou ik het gewoon lekker doen. Een auto aanschaffen is een emotionele beslissing, er komt meer dan alleen ratio bij kijken.

Sterkte met de keuze.

Adios, JR
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Berichtdoor Koffiemolen » 01 jun 2010, 22:15

figlio del commesso schreef:Ik heb twee lease 307 hdi's versleten, maar gebaseerd op alleen mijn ervaringen zou ik de 307 zeker geen betrouwbare auto noemen. De afwerking van de auto is ook maar matig. Als lease auto maakt het me niet veel uit, maar ik zou er persoonlijk nooit eentje kopen.

Voordeel van de verhalen is natuurlijk wel dat het de aanschafprijs drukt. Je kunt dus relatief voordelig er eentje aanschaffen. Ik denk je gewoon er met een aantal moet rijden en kijken hoe het bevalt. Als de garage je enige (langdurige :-) ) zekerheid wil bieden en je hebt er een goed gevoel bij, zou ik het gewoon lekker doen. Een auto aanschaffen is een emotionele beslissing, er komt meer dan alleen ratio bij kijken.

Sterkte met de keuze.

Adios, JR


Bij dit verhaal sluit ik mij aan. wij hebben destijds meerdere goed vergelijkbare 307's (zelfde bouwjaar, uitvoering en otorisering) gereden en de verschillen waren erg groot. Zo'n auto lijkt wel handwerk... De onze (ex-landmacht met een zeer riante onderhoudshistorie) stak er met kop en schouders boven uit. Ze rijden er nog steeds mee, je kunt dus ook naar de Domeinen gaan, daar hebben ze ze regelmatig. Die van de landmacht zijn zo goed onderhouden dat je die blindelings zonder garantie zou moeten kunnen kopen, althans, ik zou het aandurven. Nog beter: ze hebben ook wel eens een 607 in de aanbieding... :D
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Bart-Peugeot » 01 jun 2010, 22:18

Koffiemolen schreef:..... Nog beter: ze hebben ook wel eens een 607 in de aanbieding... :D

Inderdaad, zie hiervoor mijn bericht van zojuist: KLIK :lol:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Chiel » 02 jun 2010, 11:13

figlio del commesso schreef: Als lease auto maakt het me niet veel uit, maar ik zou er persoonlijk nooit eentje kopen.


Exact mijn mening, die van ons reden we in de lease, anders waren we er keihard op leeggelopen.
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor Koffiemolen » 02 jun 2010, 19:10

Chiel schreef:
figlio del commesso schreef: Als lease auto maakt het me niet veel uit, maar ik zou er persoonlijk nooit eentje kopen.


Exact mijn mening, die van ons reden we in de lease, anders waren we er keihard op leeggelopen.


Idem dito voor mijn schoonvader.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Marinus » 02 jun 2010, 19:57

Wij hebben in de familie (gelukkig) alleen positieve ervaringen met de 307:

Wij zelf hebben een paar jaar geleden een Peugeot 307 1.6 SW gereden en dat beviel goed. De auto had niet heel veel gelopen en was dealeronderhouden.

Mijn ouders rijden al een jaar of zes een Peugeot 307 1.6 automaat met veel plezier en weinig bijzonderheden. Een paar kleine zaken zijn onder (verlengde) garantie vervangen, maar niet noemenswaardig. Nieuw gekocht en altijd dealeronderhouden. Staat inmiddels richting de 150.000 km op de teller schat ik in en nog steeds een prima auto.

Mijn zwager reed ook een jaar of 4 in de 307 Break 1.6 Hdi en was daar ook tevreden over. Vanwege leasetarief is hij overgestapt naar een auto in de zelfde klasse van het andere PSA merk, anders had hij het voor weer een 307 gekozen.
Laatst bijgewerkt door Marinus op 02 jun 2010, 21:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor jurgen » 02 jun 2010, 21:01

als leasingauto een 307 hdi 90 pk gehad en heb die toch zwaar mishandeld als ik eerlijk mag zijn: 's morgens motor koud en meteen goed gasgevend ervan door omdat ik weeral voor de zoveelste keer te laat vertrokken was. Ook op de autostrade meer te hard gereden dan wat anders.
Op een paar kleine electronica dingetjes en twee kapotte motorkapsloten heeft die me nooit in de steek gelaten gedurende 150.000 hard gewerkte km's.
De zetels zitten overigens erg goed, zelfs voor mijn 1.93 m lengte. De remmen waren ook erg goed en waren lang fadingvrij (wat ik niet kan zeggen van de huidige remmen in de 607).
Avatar gebruiker
jurgen
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 jul 2009, 11:14
Woonplaats: België

Berichtdoor Bart-Peugeot » 02 jun 2010, 23:01

Ok dan, ik heb dus zelf een 307 SW 1.6 op lpg uit 2005. Het zogenaamde tussenmodel, oude buitenkant, nieuwe (CAN) elektrische bekabeling.
Gekocht met 90.000 op de teller, staat nu bijna op 150.000.

Bij 120.000 km standaard onderhoud, dus distributieriem. 5000 km terug remschijven en blokken voorzijde vervangen. Zelf gedaan, dat scheelt lekker veel geld.

De 307 heeft mij slechts éénmaal laten staan, kapotte bobine.

Verder geen problemen. Rijdt heerlijk, ik wil hem nog lang niet kwijt. Een ruimere SW levert Peugeot niet meer.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Daan-405 » 21 jun 2010, 23:46

En hoe zit het met de betrouwbaarheid van een 307 cc ???
Avatar gebruiker
Daan-405
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 24 aug 2006, 03:59
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Jan-Sietze » 22 jun 2010, 19:06

jurgen schreef:De remmen waren ook erg goed en waren lang fadingvrij (wat ik niet kan zeggen van de huidige remmen in de 607).

Voor de 607 hebben ze ook iets anders: http://link.marktplaats.nl/350393246 :wink:
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor jurgen » 25 jun 2010, 20:04

ik zit met een phase II en die heeft al 330 mm schijven standaard. Het zijn de remblokken die te snel de geest geven.
Avatar gebruiker
jurgen
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 jul 2009, 11:14
Woonplaats: België

Berichtdoor Koffiemolen » 27 jun 2010, 21:48

jurgen schreef:De zetels zitten overigens erg goed, zelfs voor mijn 1.93 m lengte. De remmen waren ook erg goed en waren lang fadingvrij (wat ik niet kan zeggen van de huidige remmen in de 607).


Helemaal mee eens, de stoelen zijn echt perfect! Stevig, maar met veel steun, fijne bekleding (niet te gald, niet te streof).
Met de stoelen van de 5008 is er weliswaar weer een stap gemaakt, maar die zijn dan ook 10 jaar nieuwer. De stoelen die ik vorig jaar in mijn VW Touran had waren armoedig.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten