bonkende achteras xsara

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

bonkende achteras xsara

Berichtdoor Matthijs » 18 feb 2010, 09:15

Niet erg actief op dit forum met berichten plaatsen (alleen soms voor mijn 104), maar wel met lezen. Nu wil ik graag jullie mening horen over mijn dagelijkse auto. Ik weet het, het is geen Peugeot, maar behoort wel tot dezelfde familie. Het gaat dus om de Citröen Xsara break met krap 170.000 km.

Gisteravond hebben we bij de garage geconstateerd dat het lager tussen buis van torsievering en draagarm naar wiel versleten is. Tijdens het rijden merk je dit door een bonkend geluid in de bocht. Volgens de garage moet dan de hele as vervangen worden, omdat los lager niet te krijgen en niet makkelijk te vervangen is. Ik hoor graag jullie mening over deze constatering en over mogelijkheden van reparatie.

Bedankt alvast.

Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Harrie » 18 feb 2010, 18:36

Die achteras-lagers zijn als nieuw onderdeel verkrijgbaar en ook te vervangen.
Ga naar een garage die er WEL verstand van heeft, een Citroën / Peugeot -specialist, of dealer.
Het is wel een pittige klus, het grootste aandeel in de kosten zijn de werkuren.
Een dealer / specialist zal dit sneller en beter kunnen dan zomaar een garage! Per saldo dus in minder uren, en nog belangrijker: goed.
Er dient o.a. gelet te worden op de wagenhoogte en de reparatie moet exact volgens het werkplaatshandboek!
Een dealer kan vooraf prijsopgave geven, want volgens de tabel "Reparatie-tijden" kan men vooraf weten hoeveel werkuren voor die reparatie staan.

Een gebruikte as van de sloop overzetten is een mogelijkheid, maar je weet dan nooit in welke staat de lagers daarvan zijn.
Als de achterremmen van je Xsara nog in goede staat zijn en/of recent onderhouden/vernieuwd,
kan het verstandig zijn om die over te bouwen.

De slijtage van deze lagers, meestal als gevolg van een defecte afdichting, is een bekend euvel bij deze achterassen.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor edwin ss50 » 18 feb 2010, 20:31

als de lagers verrot zijn is de binnenkant van de as ook helemaal ingevreten, dan hebben nieuwe lagers geen zin meer.
dat heb ik zelf ook wel mee gemaakt met een 2.0 16v 306 cabrio.
ik heb toen een as van de sloop gehaald van een 306 xsi 2.0 8v, uitelkaar gehaald, stabilisator stang, torsie staven en ankerplaten overgebouwd.
Ik heb toen ook vetnippels in de as gemaakt, zodat je ze bij elke beurt door kan smeren.

ik zou een as met een lage km stand van de sloop halen en deze eronder zetten, dat is het goedkoopst denk ik.
en een as nemen die onder jouw type xsara hoort, het uitelkaar nemen van de as neemt aardig wat tijd.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor Koffiemolen » 18 feb 2010, 23:21

edwin ss50 schreef:als de lagers verrot zijn is de binnenkant van de as ook helemaal ingevreten, dan hebben nieuwe lagers geen zin meer.
dat heb ik zelf ook wel mee gemaakt met een 2.0 16v 306 cabrio.
ik heb toen een as van de sloop gehaald van een 306 xsi 2.0 8v, uitelkaar gehaald, stabilisator stang, torsie staven en ankerplaten overgebouwd.
Ik heb toen ook vetnippels in de as gemaakt, zodat je ze bij elke beurt door kan smeren.

ik zou een as met een lage km stand van de sloop halen en deze eronder zetten, dat is het goedkoopst denk ik.
en een as nemen die onder jouw type xsara hoort, het uitelkaar nemen van de as neemt aardig wat tijd.


Klopt, heb ik ook met een 405 wel eens gedaan, goede gebruikte is het goedkoopst.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor GoodOldDiesel » 19 feb 2010, 04:09

xsara zx 306 is iedergeval gelijk...

Wel verschilt het of het een break of een sedan is. Weet niet welke catogerie de picasso onder valt.

Revisie loopt vaak in de honderden euro's een as ca 100 euro.
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Henk50 » 19 feb 2010, 18:42

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat revisieBedrijf Midnight Motorsport/Leeuwenservice in Nijkerk (Gildenstraat 1 3861 RG Nijkerk), daar goed in is. Je kunt daar eens informeren.
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Berichtdoor Matthijs » 19 feb 2010, 21:10

Bedankt voor jullie reacties.

Vandaag even bij de plaatselijke Citroëndealer geweest. Daar bleek mijn eigen garage ook al navraag gedaan te hebben. Ook de dealer leek het het makkelijkst en goedkoopst om een as op de sloop te halen.

Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor ruudxs » 20 feb 2010, 00:08

Henk50 schreef:Ik heb ooit eens ergens gelezen dat revisieBedrijf Midnight Motorsport/Leeuwenservice in Nijkerk (Gildenstraat 1 3861 RG Nijkerk), daar goed in is. Je kunt daar eens informeren.



Als je voor een as-revisie gaat is de beste optie Leeuwenservice, daar zit Ron de Groot achter en die doet zo'n revisie wel vaker.
Kost wel wat maar als de oude as nog te redden is is hij daarna weer zo goed als nieuw.
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Berichtdoor Matthijs » 14 maart 2010, 11:23

Ik heb geprobeerd contat te krijgen met Midnight Motorsport. Ze reageren echter nergens op, niet op ingesproken voicemail en niet op mail.

Verder blijkt er inmiddels wel meer mis te zijn met de Xsara: de rubbers van de voorste draagarmen, het lager van de drukgroep, gebroken buitenste handremkabel. Samen met een grote beurt kom je dan al gauw richting €2000,-- aan reparatiekosten. Op Citroënforum staat achterasrevisie voor €600,--, koppeling kost volgens de garage ook minimaal €500,--, en dan nog de rubbers, de handremkabel en een grote beurt.

Dat lijkt mij niet echt rendabel meer voor een auto van 11 jaar oud en bijna 170.000 km.

Gisteren even bij Peugeot en Ford gekeken voor een nieuwe auto. Het moet weer een stationwagon worden in de maat van de Xsara break. Een 308 SW is toch wel een erg vreemd vorm gegeven auto. Een Focus wagon is momenteel zeer aantrekkelijk geprijsd. Het kopen van een Ford is misschien wel vloeken in de kerk op dit forum. Ik zie echter niet zo heel veel nadelen.

Wat zouden jullie doen? Toch repareren of gewoon een Ford kopen?

Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor GoodOldDiesel » 14 maart 2010, 16:53

Geen Ford Focus kopen.... Als ik ergens toch wel iets over hoor of lees op gebied van vreemde elektra storing...

Volvo V50?
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor ruudxs » 14 maart 2010, 17:32

GoodOldDiesel schreef:Geen Ford Focus kopen.... Als ik ergens toch wel iets over hoor of lees op gebied van vreemde elektra storing...

Volvo V50?


Zo'n V50 is toch ook een soort veredelde Ford?

De 1.6 en 2.0 diesels komen echter wel uit betrouwbare huize. :wink:
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Berichtdoor GoodOldDiesel » 14 maart 2010, 20:21

170dkm... leeftijd 11jr... dacht dus dat we over een benzine auto spraken...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor fab405 » 15 maart 2010, 18:09

Ik rij voor m'n werk vaak met het huidige model Focus (benzine). Fijne reisauto, niks mis mee, hoor :wink:
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor Matthijs » 16 maart 2010, 09:13

Gedurende het weekend over internet gestruind. Kon niet echt iets vinden van electronicaproblemen. Wel over Peugeots 307 waar de lampen continue van stuk gaan. Vrienden van ons rijden sinds oktober naar volle tevredenheid in een Focus.

Gister aan het einde van de dag dus naar de Ford dealer geweest. We hebben er één gekocht. De dealer moet nog even kijken of hij met een ander kan ruilen omdat we ocean blue willen en die had hij niet meer. We kregen nog €1200 voor de Citroën. Hij was verbaasd hoe netjes hij er nog uit zag. Binnen twee weken wordt hij dan geleverd.
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Harrie » 16 maart 2010, 18:57

dan heb je nog een nette prijs voor de manke Xsara gekregen...
veel geluk en plezier met de F.rd :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten