Elektronische problemen 106 1.4i 1998

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Elektronische problemen 106 1.4i 1998

Berichtdoor johan1981 » 18 feb 2010, 00:00

Hoi,

Ik plaats hier een bericht namens mijn schoonmoeder, die heeft namelijk een Peugeot 106 1.4i van 1998.

De auto is voor woon-werkverkeer, dus moet betrouwbaar zijn, alleen is ie het op het moment niet. De auto heeft de volgende problemen:

- Tijdens afremmen en ontkoppelen kan de motor zomaar uitvallen, 9 van de 10 keer kan je'm direct weer starten, maar de volgende keer dat je afremt en ontkoppeld valt ie weer uit. (Nu heb ik dit probleem voor nood opgelost door de stekker van de "gaskleppositiesensor" los te trekken. Auto slaat nu minder vaak af.)

- Het kan ook gebeuren dat de motor afslaat en de auto dan helemaal dood is. Accu is dan in 1 keer leeg lijkt het wel. Half uur laden en daarna is het weer starten lopen.

- Vanavond zei mijn schoonmoeder dat de lichten zwakker branden en ook het lampje van de airbag brandde.

- Dynamo is al 3 keer vervangen en laadt ongeveer 14Volt, dus is goed.

Ik hoop dat jullie kunnen en willen helpen, aangezien ik zomaar kom binnenvallen op dit forum. Wij weten het niet meer en de garage ook niet.

Gr. Johan
johan1981
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 feb 2010, 23:46

Berichtdoor Harrie » 18 feb 2010, 00:11

ik vermoed, het verhaal lezende, dat de accu aan het einde is.
ik denk daarbij aan inwendige kortsluiting.
Als die accu oud is en een paar keer zwaar belast wordt ( starten met -15 en daarna met licht en achteruitverwarming aan, rijden )
trekken in het ergste geval de loodplaten krom. De chemische samenstelling van het accuzuur is dan ook totaal ontregeld.
Doordat de accu te veel stroom wegtrekt, loopt alles op de dynamo, die nu extra zwaar moet werken.
Nieuwe accu zal wonderen doen, een goedkope gaat 2 a 4 jaar mee, een VARTA 6 tot 9 jaar, e.e.a. afhankelijk van gebruik v.d. auto.
Een nieuwe accu haal je bij bijvoorbeeld een automaterialenzaak, zoals BREZAN. Daar kun je ook de oude milieu-vriendelijk inleveren!
Mocht het afslaan aan houden, dan de bougiekabels laten controleren.
succes!
grt, Harrie
technisch commissaris Peugeot Club Nederland
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Steven » 18 feb 2010, 13:10

Harrie schreef:
Daar kun je ook de oude milieu-vriendelijk inleveren!


oude batterijen ga ik inleveren bij een schroothandelaar, worden ze ook gerecycleerd en krijg je d'er nog wat geld voor :mrgreen:
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor johan1981 » 18 feb 2010, 14:26

En het spontaan afslaan tijdens ontkoppelen dan? Is dat dan een defecte gaskleppotentiemeter? Kan het kwaad dat ik die stekker los laat hangen?

We gaan sowieso een nieuwe accu proberen, achteraf bleek deze Varta al minimaal 3 jaar oud te zijn, heeft eerder ook zware audio achter gehangen.

Bedankt tot zover!

Ik laat nog ff weten of de nieuwe accu helpt.
johan1981
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 feb 2010, 23:46

Berichtdoor Harrie » 18 feb 2010, 18:42

johan1981 schreef:En het spontaan afslaan tijdens ontkoppelen dan? Is dat dan een defecte gaskleppotentiemeter? Kan het kwaad dat ik die stekker los laat hangen?

We gaan sowieso een nieuwe accu proberen, achteraf bleek deze Varta al minimaal 3 jaar oud te zijn, heeft eerder ook zware audio achter gehangen.

Bedankt tot zover!

Ik laat nog ff weten of de nieuwe accu helpt.

Die gasklep-potentio-meter geeft aan het electronische motormanagement aan, in welke stand de gasklep staat,
dit is erg belangrijk voor allerlei zaken die dat management regelt.
Defect kan liggen aan slecht contact in de connector, zo niet ( toch defect ) dan gasklep-potentiometer vernieuwen.
Het hogere verbruik en afslaan is 'duurder' en irritanter dan een nieuwe potentiometer.
succes!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor johan1981 » 20 feb 2010, 20:19

Andere Accu hebben we er nu in gezet, toch maar gekozen voor een goede en dat is weer een Varta geworden.

Al bij het starten merk je al dat deze nieuwe accu veeeeel fitter is. Startmotor gaat nu weer als een gek rond.

Nu hopen dat dit de oplossing is, we zullen zien hoe het nu zal gaan.

Bedankt!
johan1981
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 feb 2010, 23:46

Berichtdoor johan1981 » 28 feb 2010, 15:16

Gaat nu een stuk beter met de auto, startcapaciteit is nu goed, dat heeft aan de accu gelegen.

Alleen wil de auto soms toch niet starten, niet aanslaan.

Nu hebben we van een andere peugeot rijder gehoord dat er een of andere printplaat bij de inlaat? vervangen moet worden. Maar die jongen wist niet meer precies hoe en wat. Weten jullie misschien wat hij bedoeld?
johan1981
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 feb 2010, 23:46


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten