106, hoe naafcups verwijderen?

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

106, hoe naafcups verwijderen?

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 jan 2010, 10:45

Môge allemaal,

Bij mijn XRD blijven de achterremmen steeds iets hangen, gistermiddag bleef rechtsachter de rem dusdanig vastzitten dat ik met goed fatsoen niet eens kon wegrijden. Paar keer heen en weer en remmen, achteruit kwam de wagen helemaal omhoog :shock: Paar keer de handrem flink aangetrokken, na vier pogingen lukte het eindelijk, maar de rem blijft nog steeds iets plakken.

Vandaag wil ik de trommels afnemen, maar hoe haal je de (ingeperste?) naafcup eraf? In mijn RTA geen info hierover, ik kan wel gaan wrikken met een dikke schroevendraaier o.i.d. maar de boel moet liefst wel heel blijven. Ik hoop dat met schoon en gangbaar maken het probleem opgelost kan worden, en dat er geen lekkage is......Tot dusver geen sporen van remolie waargenomen, wellicht zijn de remzuigers niet netjes meer en loont het de moeite deze te vervangen.

Ook benieuwd naar de staat van de trommels, bij gewoon remmen blijft-ie mooi rechtuit lopen, bij aantrekken van de handrem gaat het rechter wiel heel snel blokkeren, dus afstelling van de kabel zal ook nodig zijn vermoed ik. Alvast bedankt, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 23 jan 2010, 18:26

dat dopje moet je er toch uitwippen door iets duns achter het randje te duwen,
bijv. een plamuurmes. Het dopje zal altijd wat vervormen, maar als je rustig rondom doet met plamuurmes,
blijft 'ie netjes en herbruikbaar. Nadien gelijkmatig terugkloppen met hamer, dan tik je de randjes vazelf weer vlak.
succes! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 jan 2010, 19:50

Net voor de middag had ik even contact met de garagewerkplaats die mij een soortgelijke tip gaf. Meestal zullen de cups gaan vervormen, in de RTA wordt ook geadviseerd ze te vervangen om lekkage en dus indringing van vuil (en op dit moment vieze pekelprut) te voorkomen.

Door de strakke aansluiting op de trommel lukte het zelfs met een heel fijne platte schroevendraaier niet, dus heb ik de linker m.b.v. een dunne priem en kleine hamer doorboort zodat ik met de priempunt tegen de borgmoer de cup iets naar buiten kon wrikken. Daarna rondom iets losgestoken met een dikkere schroevendraaier.

De monteur wist overigens bijna 100% zeker, afgaande op mijn verhaal, dat de remschoenen van hun elementen zijn losgeraakt (schijnt een bekend 106/205/206/309-kwaaltje te zijn) en bij gebrek aan een nieuwe set en eveneens ontbreken van een passende grote dopsleutel voor de naafmoer heb ik het gaatje in de cup vooreerst provisorisch gedicht, de vervormde rand weer enigszins vlak getikt om deze met de kleine hamer voorzichtig langs de trommelrand zo goed mogelijk te laten aansluiten.

Volgende week eerst maar eens zorgen voor nieuwe remschoenen, nieuwe cups en borgmoeren ook, en dan nogmaals een poging wagen. Ondertussen zal ik de stelmoeren van de handrem in de kruipolie zetten in de hoop deze volgende week ook correct af te kunnen stellen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Peu 604 » 23 jan 2010, 21:22

Wat een gedoe voor twee plaatjes gaat dit om de kosten????.
Dan zou je de borgmoeren ook nog kunnen wisselen ik bedoel links naar rechts en de rechter naar links!!!maar waar zijn we dan mee bezig.
Peu 604
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 jul 2009, 20:30
Woonplaats: Provincie groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 24 jan 2010, 10:25

Nee hoor, alleen opletten dat ik niet nodeloos en bruut iets verniel op een moment dat ik niet precies weet hoe het in elkaar zit, ik ben ook maar een welwillende amateur :wink: Bij mijn 104 is het met z'n uitwendige doppen iets makkelijker. Borgmoeren L/R omwisselen is me bekend. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor GoodOldDiesel » 24 jan 2010, 10:45

Bij bouwmarkt kun je voor paar euro van die verfblik openeners kopen. Eerst met plamuurmes even kiertje rondom maken en dan kun je die verfblik opener rondom los wrikken...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 jan 2010, 21:54

Vandaag bij Franse Auto een brug gehuurd om binnen en op een redelijke werkhoogte aan de remmen van de 106 te klussen. Rechts bleek tot mijn verbazing alles nog in orde te zijn, het probleem zat aan de andere kant; van één remschoen was de voering losgeraakt en een hoekje afgebroken, bovendien de remcylinder lek :oops: Verder vond ik er een niet te plaatsen stukje foamrubber dat het mechanisme kon blokkeren :roll:

Daarom uit het magazijn een set nieuwe remschoenen gemonteerd, de hevels en veren waren nog geschikt voor hergebruik. Omdat de wartel op de cylinder niet los te krijgen was zonder de korte leiding van achteras naar de cylinder kapot te draaien heeft Klaas een passend stukje nieuwe leiding gefabriceerd. Dat is duidelijk een klusje voor monteurs met meer ervaring als ik, en uiteraard het correcte gereedschap. Vervolgens alles aangesloten, trommels aangebracht, de leiding ontlucht en de wielen er weer op.

Ontluchting was niet 100% vernam ik op weg naar huis, dus dat heb ik om morgen ongelukken te voorkomen nog eens overgedaan. Voelt toch een stuk veiliger zo. Leerzame dag weer :wink: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 27 jan 2010, 23:15

mooi dat je het opgelost hebt, Marcus!
de remvoeringen op types na +/- 1983 kregen telkens meer ongeklonken uitvoering....
Vroeger ( toen was alles beter... :mrgreen: :mrgreen: ) was de voering licht gelijmd, én geklinknageld aan de remschoen. Oerdegelijk!
Bijkomend voordeel bij geklonken voeringen: je kunt de voeringen los vervangen, inlijmen, nieuwe klinknagels er in, klaar. ( de lijm zorgt voor betere warmte-overdracht = koeling ).
Maar ja... vroeger nam men de tijd voor een reparatie, nu worden alléén onderdelen vernieuwd. Ook een gevolg van kosten en arbeidsloon...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 maart 2010, 18:37

In navolging van de achterremmen is nu de voortrein aan de beurt. Wiellager rechtsvoor maakt bijgeluiden, en de homokineet van de linker aandrijfas is bepaald ook niet 100% meer. Op advies van mijn garage, om de kosten wat te drukken, vanmorgen bij KB in Uithuizen een complete rechter veerpoot en een linker aandrijfas gekocht. Beide afkomstig van een andere 1.4 diesel, want bij de veerpoot moet je wel letten op de verschillende specificaties voor de diverse typen. Met behulp van luchtgereedschap heeft een medewerker de triangels en naafmoeren voor me losgehaald, want bij gebrek aan het juiste gereedschap lukte dat niet.

Rechter aandrijfas, stuurarm en remklauw + schijf mag mijn garage er nog af halen, zodat de bestaande delen kunnen worden overgezet. Volgende week donderdag ben ik aan de beurt, hopelijk loopt de transplantatie naar wens. Blijft natuurlijk een gokje met gebruikte spullen maar ik heb er vertrouwen in dat ik er weer een tijdje mee vooruit kan. Wordt vervolgd, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 maart 2010, 18:48

Vergeet ik helemaal dat op het terrein van KB in Uithuizen zowaar twee 404 berlines te vinden zijn. De eerder geposte bronskleurige staat er nog steeds, voor het eerst zag ik er nu ook een witte. Verder o.a. enkele oudere Saabs, Mercedessen, een crême Renault 4 en de eerder geposte blauwe 16 TL, een Triumph Toledo, een duitse Citroën CX en een Rover. Tevens een 205 cabrio (helaas open, dus van het interieur moet je je niet te veel voorstellen) en een vijf-deurs 205 GT. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten