306 cabriolet op 't oog... wat denken jullie?

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

306 cabriolet op 't oog... wat denken jullie?

Berichtdoor hunter » 15 jan 2010, 00:51

Hallo,

Ik ben tegen een 306 cabriolet 1.8 automaat aangelopen. De eigenaar heeft 'm sinds 2004 en er staan 264.000 kilometers op de teller. Uit nieuwsgierigheid ben ik gaan rijden. Motor loopt mooi, maar had met 0 graden zo'n 10 km. nodig om op 80 graden te komen. Geen idee of dit lang is; de afgelopen 9 jaar heb ik Volvo gereden (sorry, maar wel 205'jes diesel en die doen niet aan temp.meters ).

De automaat schakelde netjes en op tijd, kick-down doet het goed. Verder merk je wel dat er overal in de aandrijving wat 'ruimte' zit maar dat lijkt me niet raar gezien de km.stand. De aanjager doet het alleen op standje 4, dus weerstand stuk.

Kap netjes en de rest van de auto heeft wat gebruikssporen. Interieur keurig, dus het geheel maakt geen afgetrapte indruk. Eigenaar kan geen onderhoudshistorie overleggen, maar is na te vragen bij garage. Wel is radiateur, accu en achterruit onlangs vervangen. Distributieriem moet worden vervangen. APK tot november 2010.

Tja... zo'n kilometerstand. Bij mijn Zweedse Volvo's nooit een probleem, maar dan had ik wel altijd de historie erbij. Anders liet ik ze staan. De vraagprijs is 2000 euro en de eigenaar heeft geen haast. Wat is wijsheid?

Alvast dan voor jullie adviezen.

J.
hunter
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 jan 2007, 17:56
Woonplaats: Naarden

Berichtdoor fab405 » 15 jan 2010, 01:18

Wat is het bouwjaar?
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Achtennegentig

Berichtdoor hunter » 15 jan 2010, 10:33

Bouwjaar is 1998. Blauwmetallic met zwarte kap. Stoffen bekleding, wieldoppen, geen windscherm, geen mistlampen.

Groet,

J.
hunter
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 jan 2007, 17:56
Woonplaats: Naarden

Berichtdoor Manitoba » 15 jan 2010, 11:13

Beste Hunter,

Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je er aan uit wil geven. Ik heb mijn 306 cabrio (specs staan hieronder) vorig jaar maart gekocht voor € 3.800,--. Da's natuurlijk wel bijna het dubbele, maar hij heeft ook minder dan de helft van de km's gereden en een volledig bekende (Duitse) historie. Dat laatste is mij over het algemeen meer waard... Ik weet wel dat ik tijdens mijn zoektocht op Internet en in het echt veel 306 cabrio's bekeken heb en dat het niet moeilijk is om er voor een redelijke prijs één te vinden met aanzienlijk minder km's. Harrie (hier meer dan actief op het forum :wink: ) weet ongetwijfeld meer over de houdbaarheid van de verschillende 306-blokken.

Kortom: ik persoonlijk zou doorsparen en -zoeken naar een exemplaar met minder km's.

Succes!
Manitoba
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern

Tja...

Berichtdoor hunter » 15 jan 2010, 12:07

Dank voor je reactie, Manitoba.
Ratio blijft belangrijk :wink: Zeker als je een auto tekortkomt (zoals wij nu...).
Het voordeel van deze is dat-ie in de buurt staat, want veel tijd om te zoeken heb ik niet.
Hoewel ik de km's wel aandurf na de proefrit, blijft de tellerstand je achtervolgen als je 'm weer eens kwijt wilt. Ik doe nooit langer dan 1 a 2 jaar met een auto (gewoon door 'liefhebbersonrust', geen zware rechtervoet!)
En als er dan ook nog nauwelijks of geen historie bijzit is het wellicht verstandiger 'm te laten staan. Nog maar eens een nachtje slapen...

J.
hunter
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 jan 2007, 17:56
Woonplaats: Naarden

Re: Tja...

Berichtdoor Martijn » 15 jan 2010, 12:51

hunter schreef:Dank voor je reactie, Manitoba.
Ratio blijft belangrijk :wink: Zeker als je een auto tekortkomt (zoals wij nu...).
Het voordeel van deze is dat-ie in de buurt staat, want veel tijd om te zoeken heb ik niet.
Hoewel ik de km's wel aandurf na de proefrit, blijft de tellerstand je achtervolgen als je 'm weer eens kwijt wilt. Ik doe nooit langer dan 1 a 2 jaar met een auto (gewoon door 'liefhebbersonrust', geen zware rechtervoet!)
En als er dan ook nog nauwelijks of geen historie bijzit is het wellicht verstandiger 'm te laten staan. Nog maar eens een nachtje slapen...

J.


In dit geval zou ik me niet zo zeer zorgen maken over de houdbaarheid van het blok, maar meer over die van de automaatbak.... Als die nog nooit vervangen is zou ik het niet snel doen denk ik...
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Helaas...

Berichtdoor hunter » 16 jan 2010, 21:52

Ik heb 'm laten staan.
Dank voor de adviezen,
J.
hunter
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 jan 2007, 17:56
Woonplaats: Naarden


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten