106 XRD; startprobleem

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

106 XRD; startprobleem

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 jan 2010, 11:46

Mijn 106 heeft door de kou nogal moeite met starten, en de motor is slechts aan de praat te krijgen met heel lang gebruik van de startmotor. Eén en ander verloopt met uitstoot van flinke rookwolken, en nu en dan een korte hapering. Als-tie éénmaal loopt is er niks meer aan de hand. Tot dusver heb ik de contacten langs de gloeispiralen losgenomen, schoongemaakt en weer bevestigd, helaas zonder resultaat. Op m'n werk kan ik de auto gelukkig 's middags in de hal parkeren, en dan start-ie moeiteloos.

Wat kan ik, alvorens de garage in te schakelen, ter verbetering nog meer doen? Accu is prima, maar ik wil deze en de startmotor liever niet vernielen. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor ruudxs » 06 jan 2010, 12:05

En wat doet de auto na twee keer voorgloeien?

Het klinkt mij namelijk in de oren alsof de gloeibougies niet lekker werken.
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Starten

Berichtdoor jan eend + » 06 jan 2010, 12:47

Hamoidiemarkus. Bij slecht startende PSA-diesels ligt het ( zeker onder koudere omstandigheden :? ) nog wel eens aan de klepspeling. Mn. te krappe inlaatkleppen veroorzaken dit, altans bij de XUD-series. Dit lijkt een ander type motor, mss zijn die wat makkelijker te stellen . . . :mrgreen: Bij de XUD's moet de nokkenas eruit om stelplaatjes te vervangen :cry: Advies : Klepkontrole bij koude motot en dan verder zien . . . :roll:
Suck6&groetz, Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 jan 2010, 13:22

Ook dubbel voorgloeien geeft geen effect. Op het dashboard heb ik geen voorgloeilampje kunnen ontdekken. Ik ben een totale leek als het om diesels gaat, maar omdat het op het oog niet ingewikkeld is (beetje krap door de korte neus) de gloeipunten te verwijderen heb ik de eerste aan de bakkant verwijderd, daar kun je het makkelijkst bij. De neus is behoorlijk zwart beroet, deze hoort als bij bougies mooi droog en grijs te zijn vermoed ik?

Afbeelding

Na ze alle vier schoongemaakt te hebben wil ik het resultaat eens bekijken. Ook de accu er maar even uit en in de warme keuken bijladen, polen goed schoon en in de vaseline, en zorgen dat alle contacten op de gloeiers brandschoon zijn. Motortype is K9B, de 1360cc. Als de motor eenmaal draait merk ik bij acceleratie of stationairloop geen bijzonderheden welke ik gevoelsmatig aan de klepstelling zou moeten toeschrijven, maar ja wie ben ik.... :wink:

Alvast bedankt, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Brownie » 06 jan 2010, 13:47

Het feit dat ze verkoold zijn is in principe geen probleem. Een nieuwe gloeier is na een paar keer rijden ook weer zwart. Neemt niet weg dat het klinkt dat er 1 of meer gloeiers kapot zijn.
Wat ook zou kunnen is dat hij helemaal niet gloeit omdat het relais stuk is. Dat verklaart dan ook waarom je geen lampje hebt tijdens het gloeien.
Ik zou de gloeiers met een multimeter een voor een even testen hoeveel weerstand er nog op zit. Zeer hoog of oneindige weerstand duidt op een kapotte gloeier.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor GoodOldDiesel » 06 jan 2010, 14:33

Je woont daar in de buurt van vele specialisten... kun jezelf niet ergens op de koffie uitnodigen? :mrgreen:

Klinkt gewoon als een brakke voorgloei installatie, maar euhm hoe start je trouwens? Gewoon sleutel erin en dan gelijk doordraaien naar het startmoment?
Een diesel gloeit namelijk op contact aan (stand II)
Dus sleutel erin, contact aan, dan gaat er ergens een gloeilampje branden, deze gaat uit en dan starten... :wink:
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Steven » 06 jan 2010, 14:47

GoodOldDiesel schreef:hoe start je trouwens? Gewoon sleutel erin en dan gelijk doordraaien naar het startmoment?
Een diesel gloeit namelijk op contact aan (stand II)
Dus sleutel erin, contact aan, dan gaat er ergens een gloeilampje branden, deze gaat uit en dan starten... :wink:


Bij de "good old diesels" is dat nog het geval, maar bij de recentere is dat niet meer nodig. Bij de 407 HDi, sleutel erin en starten, nergens een voorgloeilampje meer, ook na enkele dagen niet te gebruiken en buiten in de vrieskou.
Zelfs mijn eerste 206 HDi uit bouwjaar 2000 had geen voorgloei meer nodig.
Als ik dat vergelijk met de 504 Dangel, daar zit je gewoon te wachten tot dat lampje eindelijk wil uitgaan....
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 jan 2010, 14:54

Bij één of meer kapotte gloeiers zou ik denken dat-ie helemáál niet wil starten, zeker met die kou niet? Over een relais en aanverwante zaken zou ik toch de garage moeten raadplegen vrees ik. Ik red me nu met een Franse RTA, op de layout van het dashboard wordt geen waarschuwingslampje getoond, ook bij het diesel-katern en het bedradingschema niet.

Ik heb kort na aankoop het dashboard al eens uitgebouwd om alle lampjes te vervangen (doe ik altijd), de positie van een voorgloeilampje (geel meen ik) was leeg. Ik heb er een lampje in gestopt, maar dat heeft nog nooit gefunctioneerd, ik wacht met starten tot ik vanonder de motorkap een korte klik kan horen.

Alle gloeiers en voetjes van de spanningskabel zijn nu schoon en weer gemonteerd. De gloeipunten vertoonden heldere brandplekken leek het wel. Ik heb ze opgeschuurd, evenals de massa-aansluiting achter de accu. Ik laat deze nog een paar uur aan de lader, en zal aan het eind van de middag kijken wat het resultaat is.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor GoodOldDiesel » 06 jan 2010, 15:33

Steven schreef:
GoodOldDiesel schreef:hoe start je trouwens? Gewoon sleutel erin en dan gelijk doordraaien naar het startmoment?
Een diesel gloeit namelijk op contact aan (stand II)
Dus sleutel erin, contact aan, dan gaat er ergens een gloeilampje branden, deze gaat uit en dan starten... :wink:


Bij de "good old diesels" is dat nog het geval, maar bij de recentere is dat niet meer nodig. Bij de 407 HDi, sleutel erin en starten, nergens een voorgloeilampje meer, ook na enkele dagen niet te gebruiken en buiten in de vrieskou.
Zelfs mijn eerste 206 HDi uit bouwjaar 2000 had geen voorgloei meer nodig.
Als ik dat vergelijk met de 504 Dangel, daar zit je gewoon te wachten tot dat lampje eindelijk wil uitgaan....


Dat weet ik ook wel, maar de 106 waar het over gaat is een Ouwe Trouwe Diesel :wink:

---------------------------------

Je hebt een acculader? Een met een Ampere meter erop?
Zo ja; de gloeispiralen loskoppellen van de voedingsrail.
Massaklem acculader ergens op blok klemmen
en dan de + klem op gloeispiraal drukken en kijken hoeveel amp deze trekt. Alles t/m 6 ampere is zeker overleden... Een goede doet ongeveer 10 amp.

Als je er niet bij kan, kun je vaak wel met een kruiskopschroevendraaier erbij. Neem een stukjedraad en strip daar laatste 5 cm kaal. Draai deze om het metalen gedeelte van de schroevendraaier en tape de schroevendraaier helemaal in, zo kan je met de punt van de kruiskop schroevendraaier de gloeispriraal aanraken...
Uiteraard de draad wel even met de + klem van je acculader verbinden...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Brownie » 06 jan 2010, 16:07

M. van der Meulen schreef:Bij één of meer kapotte gloeiers zou ik denken dat-ie helemáál niet wil starten, zeker met die kou niet? ik wacht met starten tot ik vanonder de motorkap een korte klik kan horen.


Zo'n diesel start ook wel met een kapotte gloeier, alleen dan gaat het lastiger. Ik heb zelf ook wel eens startproblemen gehad met een 505 diesel bij 0 graden. Deze had toen 2 kapotte gloeiers. Maar starten lukte nog wel, zij het met moeite. Ook omdat je wel een klik hoort, is er met het relais niks mis denk ik. Gewoon even de gloeiers testen dus. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een 106 geen gloeilampje heeft. Is meestal een oranje lampje met een spiraaltje erin.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Harrie » 06 jan 2010, 17:22

Brownie schreef:
M. van der Meulen schreef:Bij één of meer kapotte gloeiers zou ik denken dat-ie helemáál niet wil starten, zeker met die kou niet? ik wacht met starten tot ik vanonder de motorkap een korte klik kan horen.

Zo'n diesel start ook wel met een kapotte gloeier, alleen dan gaat het lastiger.
ja, maar met veel zwarte rook uit de uitlaat... :mrgreen:
Brownie schreef: Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een 106 geen gloeilampje heeft. Is meestal een oranje lampje met een spiraaltje erin.
met afbeelding van een spiraal. 8)
204 Diesel had nog echt een gloeispiraal op het dashboard, dat in serie stond met de gloeibougies, daarbij moest je de trekknop uitgetrokken houden ( = voorgloeien )
totdat de spiraal op het dashboard fel oranje opgloeide. maar dat terzijde.. :D
grt, Harrie-bemoeit-zich-overal-mee
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 jan 2010, 20:05

Deze sessie was deels voor niks vrees ik, kreeg 'm wel aan de praat, maar met ongeveer evenveel moeite als voorheen. Dat er een paar gloeiers kapot zijn hou ik niet langer voor uitgesloten, ik heb ze in willekeurige volgorde ingedraaid, aan het geluid te horen zit het beste exemplaar nu in een andere cylinder, het haperen voelt tenminste qua ritme in de slag toch anders aan.

Morgen eens kijken of ik een setje nieuwe kan bemachtigen, voor de zekerheid heb ik de 106 dusdanig ver achter in de carport gezet dat ik in noodgevallen met de 104 er nog net voorlangs de garage uit kan draaien. Liever niet uiteraard, met al die pekel op de wegen :cry:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

106 xrd startprobleem

Berichtdoor marcel p » 06 jan 2010, 21:18

Hallo,

Je kunt de gloeispiralen eenvoudig testen met een startkabel. Hiervoor de massakabel nemen en de bek van de kabel om de schroefdraad van de gloeiplug klemmen.
Plaats de andere kant op de massa van de accu. De rode klem op de plus aansluiting van de accu.
Vervolgens de andere kant voorzichtig tegen de kleine schroefdraadaansluiting van de gloeiplug duwen. De gloeiplug moet nu binnen enkele seconden rood opgloeien.
Als dit niet gebeurd, is deze uiteraard stuk.
Aan het verhaal te horen,denk ik dat je er wel twee stuk hebt.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Berichtdoor Peu 604 » 06 jan 2010, 23:06

Zo doen we dat Marcel.
maar dan moet je de spiralen demonteren je kan ook de weerstand meten.[/quote]
Peu 604
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 jul 2009, 20:30
Woonplaats: Provincie groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 jan 2010, 20:47

Vanmorgen voor het eerst ondanks lang starten geen sjoege, maar ja, op mijn buitenthermometer stond ook -12 :roll: Vanaf het werk nieuwe gloeiers bij de garage besteld, aan het eind van de middag gehaald, en ondanks de kou zijn de vier Bosch-kaarsjes ook al gezet......et voilá......Bedankt voor alle bemoeienissen allemaal :D :wink:

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 jan 2010, 20:57

PS: Wat ik nog vergeet te melden; in de RTA toch een apart electrisch schema voor de diesel ontdekt, met inderdaad een voorgloeilampje. Als het wat beter weer wordt, of met de 106 in de garage, wil ik eens kijken of ik die ook kan laten functioneren, wel zo makkelijk :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten