Gebruikersinfo 306 cabriolet gevraagd.

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Gebruikersinfo 306 cabriolet gevraagd.

Berichtdoor Leeuwtje » 10 okt 2009, 22:09

Er zijn medeforummers met een 306 cabriolet en aan hen (of kenners) het verzoek om informatie.

Reparaties aan de 205 CT zijn uitgesteld en de auto is voorlopig geschorst. Daarmee is zoektocht naar een cabrio voor dagelijks gebruik gestart. De CC modellen kunnen mij niet bekoren, de 205 cabrio is toch wat minder geschikt voor dagelijks gebruik dus dan kom je uit bij de 306 cabriolet evt met hardtop.

De zoektocht beperkt zich nu tot de laatste serie (phase 3) van de bouwjaren 2000-2003. Inmiddels wat leuke exemplaren bekeken (bvk de Palm Beach uitvoeringen) en ben druk op zoek naar gebruikersinformatie maar van hetgeen dat ik inmiddels gevonden heb ben ik wel geschrokken. Ik realiseer me dat een tevreden rijder dit niet op het www zal knallen maar de teneur van de berichten is dat de auto erg duur is in onderhoud en bovenmatig veel storingen kent. Daarnaast schijnt de afschrijving dramatisch te zijn. Van een aantal auto's die ik bekeken heb is de APK al een half jaar tot jaar en van 1 zelfs 2 jaar verlopen :shock: dus die staan al even. Als je de autosites een tijdje volgt zie je ook weinig doorstroming in het aanbod dus kloppen de verhalen enigzins?

Graag jullie mening/ ervaringen!
Laatst bijgewerkt door Leeuwtje op 29 maart 2015, 20:20, in totaal 1 keer bewerkt.
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Frank.04 » 11 okt 2009, 11:26

Beste 306-er in spe,

Graag geef ik je wat praktijkervaring.

Al meer dan dertiig jaar rijd ik auto's uit de zestiger/zeventiger jaren, nooit iets moderns gehad/gewild.

Mijn collectie is beslaat een range van Citroen via DAF, FIAT, Jaguar, Mercedes, Peugeot naar Oldsmobile, van twee- tot twaalf-cilinder en meerdere auto's heb ik al meer dan vijfentwintig jaar.

Toen ik in Engeland ging werken wilde ik daar een auto permanent stationeren en kwam tot de conclusie dat de combinatie representatief, betrouwbaar, niet diefstalgevoelig en toch leuk niet in mijn verzameling voorkwam (om nou een Jaguar E-type wekelijks op luchthaven Manchester te stallen...).

Kortom, ik kocht een 306 cabriolet, een super keuze.

Inmiddels rijd ik in mijn derde, eentje uit 1994 met 240.000 km op de klok.

Ik kocht haar tweeenhalf jaar geleden voor een dikke twee mille en het is met afstand de beste auto die ik heb.

Super betrouwbaar, een heerlijk weggedrag en met muziek, verwarming en ventilatie waaraan al mijn andere klassiekers een puntje kunnen zuigen.

In verhalen over hoge nota's herken ik me niet, het onderhoud is nihil, alleen een jaarlijks APK en toevallig heb ik laatst voor het eerst olie ververst.

Kortom, een goede keus als je van geen-gezeur-cabrio-rijden houdt.

Onlangs heeft een goede vriend zijn top gerestaureerde 404 Cabriolet injection ingeruild voor een 306C, hij was het gedoe met een oude auto helemaal beu.

Begrijp me goed, ik zie absoluut de charme van klassiek en wil eigenlijk niet in zo'n nieuw ding (ik bedoel de 306) gezien worden, maar het is wel de beste auto die ik heb.

Heb je hier iets aan?

Groet van Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Berichtdoor Harrie » 11 okt 2009, 16:31

Mee eens Frank!
Leeuwtje schreef:De zoektocht beperkt zich nu tot de laatste serie (phase 3) van de bouwjaren 2000-2003.

Waarom zo'n 'nieuw' type met méér electronica-shit, en niet een betrouwbare phase 1 :?:
.
oh ja, phase 2 is ook een tijd uitgevoerd met een zilvergrijs dashboardpaneel...afschuwelijk vind ik.
Eenvoud siert!
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor mars406 » 11 okt 2009, 18:50

Hier ook een zeeeeeeer tevreden 306 cabrio rijder. Fase 1 , 1996 Roland Garros met 175.000km op teller.
Een heerlijke auto.
Wil hem eigenlijk ook nooit meer wegdoen. Klassieker voor de toekomst!
205 1.4 Generation 1998 blauw
306 1.8 Cabriolet Roland Garros 1996
406 2.2 GTX BREAK 2001 zwart
......en een Fiat 500F( 1e serie) uit 1965 ( 18 PK)
mars406
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 16 apr 2007, 19:57
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor Martijn » 10 nov 2009, 11:52

Harrie schreef:Mee eens Frank!
Leeuwtje schreef:De zoektocht beperkt zich nu tot de laatste serie (phase 3) van de bouwjaren 2000-2003.

Waarom zo'n 'nieuw' type met méér electronica-shit, en niet een betrouwbare phase 1 :?:
.
oh ja, phase 2 is ook een tijd uitgevoerd met een zilvergrijs dashboardpaneel...afschuwelijk vind ik.
Eenvoud siert!
grt, Harrie


Wel feitelijk blijven Harrie, het gaat er hier niet om wat JIJ mooi vind, maar of de 306 Cabriolet een betrouwbare auto is of duur in het onderhoud. Uit ervaring zijn de latere modellen ( volgens jou dus met electronica "shit") zeker zo betrouwbaar als de vroege series. Qua bouwkwaliteit zijn ze zelfs beter dan de eerdere series. Punten van aandacht bij zowel de oude als de nieuwe modellen zijn de wielremcylinders achter ( afh. van uitvoering) die vaak lekken, de pomp van de elektrische kap ( indien aanwezig), en de aircoinstallatie ( indien aanwezig). Bij modellen met airbag in het stuur wil nog wel eens de contactring aan vervanging toe zijn, dit uit zich vaak in een brandend airbaglampje. Is een onderdeeltje dat weinig kost.

Zoals altijd bij een cabrio is de toestand van de kap en de rubbers belangrijk. Nieuwe kap is niet goedkoop. Het achterruitje is redelijk eenvoudig te vervangen als dit ondoorzichtig is geworden.

Succes met de aankoop!
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Chris De Backer » 25 nov 2009, 01:51

In een ver verleden heb ik een phase 1 gehad (1994)
De elektrische ramen waren een kinderziekte!!! Verder heel veel plezier aan gehad.
Wegens plaatsgebrek verzamel ik Peugeot miniaturen.
Onderandere de 504 pick-up Dangel, J7 en 302/402 Darl'mat.
En de thema's Tour de France en Parijs - Dakar
Chris De Backer
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jun 2004, 18:24
Woonplaats: Meerdonk, België

Berichtdoor eri©on » 28 nov 2009, 23:14

Zit al een tijdje op mp te kijken voor een 306 cabrio, must : 2 liter, automaat, leder.
Echter (iets heel anders) de rode 404 op dit forum staat me ook wel aan.
Blijft moeilijk....
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor Puggie_205 » 29 nov 2009, 00:37

rij er nu al meer als een jaar in. 2002er.
tot nu toe geen problemen, alleen een hydraulische leiding kapot gehad van het dakmechanisme.
Puggie_205
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 18 aug 2005, 19:53

Berichtdoor Harrie » 29 nov 2009, 01:23

Puggie_205 schreef:rij er nu al meer als een jaar in. 2002er.
tot nu toe geen problemen, alleen een hydraulische leiding kapot gehad van het dakmechanisme.

Die leidingen gaan alleen kapot als ze niet goed liggen en bekneld raken... jammer..!
heb je een gebruikte kunnen vinden? ik vernam vorig jaar, dat een nieuwe complete set peperduur was...
grt, Harrie
zéér tevreden 306 cabriolet-eigenaar 8)
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Puggie_205 » 01 dec 2009, 20:14

ja heb gelukkig een gebruikte kunnen vinden.
leidingen zijn idd alleen in set ( 6 stuks te krijgen)
Puggie_205
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 18 aug 2005, 19:53

Berichtdoor Leeuwtje » 11 dec 2009, 23:19

Martijn schreef:
Harrie schreef:Mee eens Frank!
Leeuwtje schreef:De zoektocht beperkt zich nu tot de laatste serie (phase 3) van de bouwjaren 2000-2003.

Waarom zo'n 'nieuw' type met méér electronica-shit, en niet een betrouwbare phase 1 :?:
.
oh ja, phase 2 is ook een tijd uitgevoerd met een zilvergrijs dashboardpaneel...afschuwelijk vind ik.
Eenvoud siert!
grt, Harrie


Wel feitelijk blijven Harrie, het gaat er hier niet om wat JIJ mooi vind, maar of de 306 Cabriolet een betrouwbare auto is of duur in het onderhoud. Uit ervaring zijn de latere modellen ( volgens jou dus met electronica "shit") zeker zo betrouwbaar als de vroege series. Qua bouwkwaliteit zijn ze zelfs beter dan de eerdere series. Punten van aandacht bij zowel de oude als de nieuwe modellen zijn de wielremcylinders achter ( afh. van uitvoering) die vaak lekken, de pomp van de elektrische kap ( indien aanwezig), en de aircoinstallatie ( indien aanwezig). Bij modellen met airbag in het stuur wil nog wel eens de contactring aan vervanging toe zijn, dit uit zich vaak in een brandend airbaglampje. Is een onderdeeltje dat weinig kost.

Zoals altijd bij een cabrio is de toestand van de kap en de rubbers belangrijk. Nieuwe kap is niet goedkoop. Het achterruitje is redelijk eenvoudig te vervangen als dit ondoorzichtig is geworden.

Succes met de aankoop!


Morgen naar een late 2002 kijken met een aantrekkelijke km stand. Sja waarom een phase 2/3? Ik vind het neusje wat mooier en frisser ogen dan de phase 1 en het grijze dashboardpaneel vind ik nou juist wel mooi.
Gelukkig maar dat smaken verschillen ;-) Wat betreft de betrouwbaarheid van de 306 cabrio is het ook een kwestie van geluk hebben denk ik. Mijn 2e 206 was een drama qua betrouwbaarheid terwijl de huidige de meest probleemloze Peugeot is die ik gereden heb. Ik zou hem bijna niet inruilen :mrgreen:
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Leeuwtje » 19 jun 2010, 19:26

De hiervoorgenoemde 306 cabrio is het niet geworden maar inmiddels (toch) weer 306-en aan het bekijken. Welke motor is nu het fijnst/ meest geschikt voor de 306? De 2.0 16v rijdt vast prima maar lust ook een slok. Ik wil eigenlijk voor de 1.6 gaan maar de juiste keuze?
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Manitoba » 19 jun 2010, 21:08

Leeuwtje schreef:De hiervoorgenoemde 306 cabrio is het niet geworden maar inmiddels (toch) weer 306-en aan het bekijken. Welke motor is nu het fijnst/ meest geschikt voor de 306? De 2.0 16v rijdt vast prima maar lust ook een slok. Ik wil eigenlijk voor de 1.6 gaan maar de juiste keuze?


Mijn RG Cabrio heeft ook die 1.6 en ik vind het prima. Gebruik 'm echt alleen om te toeren en daarvoor is 'ie prima. En als het nodig is, loopt 'ie met redelijk gemak 150 km/u op de snelweg, en dat vind ik echt snel genoeg. Ook qua souplesse komt een 1.6 niks tekort. Niet geheel onbelangrijk: ik rij er gemiddeld 1:14 mee (meest open).

Succes met verder zoeken! Als je een keer zo'n 1.6 wil proberen, feel free!

Greetz,
Walter
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Leeuwtje » 20 jun 2010, 14:36

Walter,dank voor je aanbod! Komende week wil ik met een 1.6 gaan rijden. Heb ook nog een 1.6 aut. op het oog. Ben benieuwd of die combinatie iets is.

Wie kan me verder helpen aan de volgende info aangezien in zelf geen folderwerk van de 306 cabrio heb om het na te gaan.

Had de 306 cabrio in 2002 volledig in kleur gespoten bumpers en stootstrips? De reguliere modellen wel maar bij de cabrio zie ik het wel en niet. Misschien hadden alleen de uitloopmodellen het of is het naderhand gedaan door de eigenaar. voorbeeld http://tinyurl.com/38ojxcz
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Puggie_205 » 20 jun 2010, 19:33

bij mijn weten is de bumperbalk origineel nooit in kleur geweest bij de cabrio.
Puggie_205
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 18 aug 2005, 19:53

Berichtdoor mars406 » 20 jun 2010, 19:38

Volgens de folder uit eind 99 (fase 3, heldere koplampen) gewoon met zwarte stootstrips en zwarte omranding v/d bumpers.

Let er wel op dat veel 306en later de fase 3 neus aangemeten hebben gekregen.(ombouw)
Vanaf iets van juli 1999 is de laatste facelift ingezet. (o.a. heldere koplampen, middendeel dash in zilver ipv zwart).

Zelf heb ik een 1.8 8V uit 1996 en rijdt SUPER.
gr,
Marcel
205 1.4 Generation 1998 blauw
306 1.8 Cabriolet Roland Garros 1996
406 2.2 GTX BREAK 2001 zwart
......en een Fiat 500F( 1e serie) uit 1965 ( 18 PK)
mars406
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 16 apr 2007, 19:57
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor Harrie » 21 jun 2010, 00:00

Leeuwtje schreef:Had de 306 cabrio in 2002 volledig in kleur gespoten bumpers en stootstrips? De reguliere modellen wel maar bij de cabrio zie ik het wel en niet. Misschien hadden alleen de uitloopmodellen het of is het naderhand gedaan door de eigenaar. voorbeeld http://tinyurl.com/38ojxcz
even gekeken, deze 'Palm Beach' met 1.8 16V is wel een erg mooie, met de mooiste velgen voor 306, en volleder.
de zogenaamde "opties" lijst is grotendeels uit de duim gezogen... :roll: :
elektr.bedienbare kap, elektrische ramen voor, getint glas, hoofdsteunen achter, buitensp. in carr. kleur, ABS, stuurbekrachtiging, airco, stoffen bekleding, mistlampen voor, elektrische ramen achter, side airbag(s), dubbele airbag, startblokkering, buitensp. elektr. + verw., c.deurv. met afst.bed., stoel best. hoogte verst., verstelbaar stuur, bumpers in carr. kleur
de ruiten zijn bij cabrio altijd elektrisch bediend, de buitenspiegels ook, centr. vergrendeling met AB ook, verstelbaar stuur en in hoogte verstelbare stoel ook.....allemaal standaard... :roll:
verstelbare lendesteun in de stoel zat alleen op de luxere types, zoals op XT bij de 3/5deurs versies.
De koper die dat niet weet, betaald dan een hogere prijs, voor standaard opties.... :evil:
ik heb ook een 1.8 8V uit 1996 en dat rijdt al perfect, heerlijk toeren of flink accelereren, geen probleem, zo'n auto rijdt je om te genieten, niet om te jakkeren.
afdingen en kopen :mrgreen:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Frank.04 » 21 jun 2010, 01:43

Al acht maanden lang word je door mede-forummers richting de 306 Cabriolet getrokken en al net zo lang is er steeds iets wat je weerhoudt.

Wat is er nodig om je over de streep te trekken?

15 jaar garantie? Benzineverbruik van 1 op 80? Een vraagprijs in dubbeltjes? Alle opties in drievoud?

Ik ben benieuwd welke het gaat worden...

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Berichtdoor Leeuwtje » 21 jun 2010, 22:39

Frank.04 schreef:Al acht maanden lang word je door mede-forummers richting de 306 Cabriolet getrokken en al net zo lang is er steeds iets wat je weerhoudt.
Wat is er nodig om je over de streep te trekken?
15 jaar garantie? Benzineverbruik van 1 op 80? Een vraagprijs in dubbeltjes? Alle opties in drievoud?

Ik ben benieuwd welke het gaat worden...

Succes!


Frank, niet alles is wat het lijkt sterker nog daar verdien ik zelfs mijn brood mee ;-) De zoektocht eind 2009 was maar van korte duur en heb ik afgelopen week weer hervat. Hier dus verder geborduurd om vervuiling te voorkomen. Je reactie rankschik ik dus maar in de categorie apekool.
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Manitoba » 21 jun 2010, 22:43

Leeuwtje schreef:Frank, niet alles is wat het lijkt sterker nog daar verdien ik zelfs mijn brood mee ;-) ...


Wist niet dat je, net als ik, in het TV-wereldje werkt :D :mrgreen: :-) :wink:

Greetz,
Walter
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten