J5 motor Non-turbo / Turbo

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

J5 motor Non-turbo / Turbo

Berichtdoor Michel_van_Geest » 14 jun 2009, 22:08

Hallo

Wij hebben een camper met een Non-Turbo motor.. Nu is de versnellingsbak in elkaar gelopen..

Nu mijn vraag

Weet iemand of de onderblokken van een 2.5 U25/661(2.5 Diesel).. gelijkwaardig zijn met de Turbodieselversie. Dat wil zeggen heeft de 2.5 Nonturbo ook olie sproeiers heeft..

We willen namelijk een turbo op de motor monteren maar we weten niet of deze oliesproeiers heeft.

We hebben we al een kop van een Turbodiesel en de Turbo en allerlei onderdelen is ook wel aan te komen.

Heeft er iemand nog tips met deze ombouw.

Mvg Michel
Michel_van_Geest
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 27 maart 2008, 15:27
Woonplaats: Hellevoetsluis

Berichtdoor Harrie » 14 jun 2009, 23:07

in een J5 zit een CRD93 dieselmotor (2,5); volgens mij is dat een FIAT-product,
en heeft dus geen enkele overeenkomst met XD2 (2304cc); XD2S ( 2304ccTurboD); XD3 en XD3T (2498cc);
en J5 is ook geleverd met XUD9A motor 1,9 Diesel.
Van de CRD-types zijn er 3 types: CRD93 2498 cc, CRD93LS 2498 cc, CRD93L 2500 cc.
Tussen CRD93 en CDR93L/LS zitten aanzienlijke verschillen :!:
De distributie is anders ( ketting contra getande distributieriem )
De krukas is anders
De drijfstangen zijn anders
De zuigers zijn anders
inlaatspruitstuk is anders
uitlaatspruitstuk is anders
uitlaat is anders
inlaattraject is anders
Koppakking is anders ( 0209-75 voor CRD, 0209-78 voor Turbo Diesels )
Nokkenas is anders
Distributie is geheel anders incl deksels en pakkingen
Krukaspoulie is anders
.
Cilinnderkop is hetzelfde ( die kosten had je je dus kunnen besparen )
Vliegwiel is hetzelfde
Koppeling en drukgroep is hetzelfde.
.
Résume: je had een complete TurboDiesel motor moeten kopen, want een gewone ombouwen naar Turbo Diesel is een onmogelijke opgave en een heel dure grap.
.
Succes!
grt, Harrie
technisch commissaris PCN
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Michel_van_Geest » 15 jun 2009, 00:08

Ok.. maar heeft het onderblok nu oliesproeiers of niet...
Bedankt voor deze info(dit zocht ik)

Dus de CRD93L/LS... zijn de onderblokken hetzelfde ?? alleen dus andere zuigers ?
Michel_van_Geest
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 27 maart 2008, 15:27
Woonplaats: Hellevoetsluis

Berichtdoor busager » 15 jun 2009, 07:27

de vijfde versnelling is vaak kapot en ik dacht dat die onder de auto van buitenaf te vervangen was. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen hoor.
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen

Berichtdoor Michel_van_Geest » 15 jun 2009, 12:09

Bij ons is de versnellingsbak ook kapot.. hij schakelt wel maar geeft ongelofelijke harde klappen uit de bak (net of je met een hamer ertegenaan aan het slaan ben)
Michel_van_Geest
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 27 maart 2008, 15:27
Woonplaats: Hellevoetsluis

Berichtdoor Harrie » 15 jun 2009, 22:46

Michel_van_Geest schreef:Ok.. maar heeft het onderblok nu oliesproeiers of niet...
Bedankt voor deze info(dit zocht ik)

Dus de CRD93L/LS... zijn de onderblokken hetzelfde ?? alleen dus andere zuigers ?

heeft jouw J5 een CRD93, dus met ketting in de distributie?
dan kun je het wel shaken die ombouw.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten