Hoe betrouwbaar zijn de elektronische automaten?

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hoe betrouwbaar zijn de elektronische automaten?

Berichtdoor Indium » 07 apr 2009, 18:45

Ik heb een klein vraagje: sinds ik een 505 GTi met ouderwetse 3-traps automaat heb, zijn mijn vader en ik toch wel verliefd geworden op het rijden met een automaat. Nu overweegt mijn vader om zijn 406 Break in te ruilen voor een dealer-onderhouden 406 HDi Break en "full options" uit 2003 met een automaat ipv een handbak. Hij hangt er 2 keer per jaar ook een stevige caravan achter. In mijn omgeving zijn er een aantal mensen (waaronder een PCA-dealer) die mij verteld hebben dat de elektronisch gestuurde automaten relatief vaak kapot gaan (mn. rond de 200dkm) en dat ze veel "nerveuzer" zouden schakelen. Zijn er misschien mensen die een 307/406/407/607 met automaat rijden en er een mening over en/of ervaring mee hebben? Ik ben heel erg benieuwd, het is namelijk echt een plaatje van een auto..!
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Re: Hoe betrouwbaar zijn de elektronische automaten?

Berichtdoor Martijn » 08 apr 2009, 11:16

Indium schreef:Ik heb een klein vraagje: sinds ik een 505 GTi met ouderwetse 3-traps automaat heb, zijn mijn vader en ik toch wel verliefd geworden op het rijden met een automaat. Nu overweegt mijn vader om zijn 406 Break in te ruilen voor een dealer-onderhouden 406 HDi Break en "full options" uit 2003 met een automaat ipv een handbak. Hij hangt er 2 keer per jaar ook een stevige caravan achter. In mijn omgeving zijn er een aantal mensen (waaronder een PCA-dealer) die mij verteld hebben dat de elektronisch gestuurde automaten relatief vaak kapot gaan (mn. rond de 200dkm) en dat ze veel "nerveuzer" zouden schakelen. Zijn er misschien mensen die een 307/406/407/607 met automaat rijden en er een mening over en/of ervaring mee hebben? Ik ben heel erg benieuwd, het is namelijk echt een plaatje van een auto..!


Over het algemeen zijn de AL4 automaatbakken wel goed, maar bij plm 200k km dan mag je wel aan revisie gaan denken.Hangt ook van gebruik en onderhoud af. Het hoeft geen probleem te zijn, maar je moet bv bij het rijden met aanhanger het koelblok van de automaat laten vergroten. Autrans in Lunteren kan je alles hierover vertellen.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Indium » 08 apr 2009, 17:39

Dankjewel voor de info en tip Martijn, ik zal morgenochtend Autrans eens bellen. Ik ben ook wel benieuwd wat tzt de eventuele revisiekosten zullen worden.

Inmiddels is de proefrit reeds besproken: morgenmiddag om 1 uur mogen we in de limousine gaan rijden. Ben hoe dan ook benieuwd! Nogmaals dank voor de tip!
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor V6 Cosmos » 08 apr 2009, 18:52

het nerveuze schakelen valt bij een diesel erg mee ivm het hogere koppel. Heb een jaar lang gereden met een 406 diesel met AL4 bak en dat was zondermeer een heerlijke auto. Als de bak koud is is ie af en toe wel even de weg kwijt maar ik wist altijd zeker dat als ie eenmaal warm was dat ie voortreffelijk schakelde. Schakelt ook prachtig terug op de motor en dat doen lang niet alle bakken.

Zeker proefrijden en niet alleen een kort ritje! Groeten, Frank
406 Coupe Pack V6 handgeschakeld 2000
(84-GH-RD)
308 XT 1.6THP Automaat toutes options voor de zakelijke km's
en heeeel veel ex'en
V6 Cosmos
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 09 okt 2006, 22:08
Woonplaats: Utrecht


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten