Schokken en niet warm starten zpj4 (605 sv24)

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Schokken en niet warm starten zpj4 (605 sv24)

Berichtdoor Fritschy 605 » 10 feb 2009, 19:38

Vanmiddag toen ik boodschappen ging doen, deed mijn auto het. Ook schokte de auto een beetje tegen het einde van mijn rit naar de supermarkt toe. Echter toen ik na 5 minuten de auto wilde starten wilde hij niet aanslaan.
Toen hij afgekoeld was deed hij het weer zonder problemen. Meteen naar huis gereden gelukkig.

Wat de hoofdmonteur van Peugeot zo kon zeggen tegen me over de telefoon dat het waarschijnlijk mijn ignition module is. Een veel voorkomend probleem bij de ZPJ motoren. (zijn woorden)

Kan dit kloppen? En is deze makkelijk zelf te maken? Het onderdeel bij de dealer kost een 108 euro excl. btw. Op internet kan ik de module vinden voor een 50 euro incl. http://www.teilesuche24.de/pkw,peugeot, ... aet,100246

Kan iemand mij hiermee helpen? In de werkplaats handboeken ziet het er makkelijk uit, maar waar moet ik rekening mee houden?
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Harrie » 11 feb 2009, 00:13

de module kan niet open en is niet te repareren.
Alle modellen met zo'n module krijgen vroeg of laat die problemen,
dus ook 205 met XY8 en XU, 305 met XU, 405 met XU, 309 met XU, etc.,. etc.,.
er zit wel verschil in de modules tussen het ene en andere type en motor/ontsteking/vervroeging.
idd dure dingen als je ze moet bestellen. Die op die website is NIET duur!
Als je een juiste op de sloop vindt, zou je die op reserve in de auto moeten leggen( liever dan met á la moment-onherstelbare pech staan!)
ik kreeg m'n 405 SR destijds na wat gebok en afslaan, helemaal niet meer aan het lopen nadat het verschijnsel een paar dagen daarvoor zich openbaarde.
let er wel op, dat de module GOED z'n hitte kwijt kan, dus ALU-koelplaat schoon maken en module monteren met koelpasta ( dat witte spul )
een electronica-hobbyist of zaak heeft dat spul op voorraad.
Dus SNEL vernieuwen voordat je helemaal niet meer kan rijden.
succes! grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Fritschy 605 » 11 feb 2009, 15:02

Okay dan weet ik dus dat het de module is. Ik denk dat ik hem door de garage laat instaleren. Vind het toch te gevoelig om zelf te doen. En inderdaad, ik heb een gave om goedkoop onderdelen te vinden :D
Lang leve internet met originele nummers van peugeot onderdelen op google.
Bedankt voor je uitleg.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Fritschy 605 » 17 feb 2009, 00:04

Morgen even de module laten vervangen door de Peugeot garage. ben benieuwd of het dan weg is.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Fritschy 605 » 18 feb 2009, 21:26

Nou, de module (ontstekking) is vervangen. En gelukkig stond ik toen hij eenmal warm was al schokkend stil. En wilde hij alsnog niet starten.

Nu staat hij weer bij de dealer.....Word er een beetje moe van. Helemaal omdat hij het vandaag weer prima deed. Ik laat de dealer hem morgen ochtend nog een keer proberen, en mocht hij het weer doen dan neem ik hem mee.

Maar geen enkel nieuw onderdeel is er dus aan te pas gekomen, mooi vervelend allemaal.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Martijn » 19 feb 2009, 12:27

Fritschy 605 schreef:Nu staat hij weer bij de dealer.....Word er een beetje moe van. , mooi vervelend allemaal.


Kop op Toine, dat weet je nou eenmaal van te voren als je een 605 gaat rijden met een V6 en zéker met een SV24 (de 12kleppers zijn minder problematisch). Er gaat nou eenmaal wel eens wat fout, en er zijn te weinig mensen die een goede diagnose kunnen stellen. Waarschijnlijk slechts een kleine lullige electrische storing, maar ja, waar?
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Fritschy 605 » 19 feb 2009, 14:45

Gas hem straks ophalen. Ze hebben niets kunnen vinden en hij doet het weer prima nu. Raar verhaal weer, maar wel eentje die honderden euro's gaat kosten. Nouja, hopelijk doet hij het weer heerlijk.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Fritschy 605 » 19 feb 2009, 19:11

Opgehaald en ik moet zeggen hij deed het weer perfect.
Toch raar dat hij het weer goed deed in 1 keer. Nu hopen dat hij heerlijk blijft rijden. :mrgreen:

(had als leenauto een 107 aut. Wat een gebakje is dat zeg) en 1 op 11 :O Met veel snelweg km-ers.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Harrie » 19 feb 2009, 23:35

Fritschy 605 schreef:Opgehaald en ik moet zeggen hij deed het weer perfect.
Toch raar dat hij het weer goed deed in 1 keer. Nu hopen dat hij heerlijk blijft rijden. :mrgreen:

hebben ze nog verteld wat ze als oorzaak hadden gevonden?
De nieuwe ontstekingsmodule is in ieder geval géén weggegooid geld, die gaan op een gegeven moment kaduuk, dus dat ben je voor.
Kan ook een combinatie van oorzaken zijn geweest.
Weer veel comfortabele en prettige kilometers gewenst!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Fritschy 605 » 19 feb 2009, 23:59

Harrie schreef:
Fritschy 605 schreef:Opgehaald en ik moet zeggen hij deed het weer perfect.
Toch raar dat hij het weer goed deed in 1 keer. Nu hopen dat hij heerlijk blijft rijden. :mrgreen:

hebben ze nog verteld wat ze als oorzaak hadden gevonden?
De nieuwe ontstekingsmodule is in ieder geval géén weggegooid geld, die gaan op een gegeven moment kaduuk, dus dat ben je voor.
Kan ook een combinatie van oorzaken zijn geweest.
Weer veel comfortabele en prettige kilometers gewenst!
grt, Harrie


Bedankt. En nee dat is het probleem dus een beetje, ze hebben niets kunnen vinden. Dus misschien kan het zo weer terug komen. Maarja, we kijken wel wat het word. Laten we hopen dat het niet meer terug komt :mrgreen:
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Harrie » 20 feb 2009, 00:44

alle sensor-stekkertjes en injector-stekkers controleren, inspuiten met WD40, laten uitdruipen, monteren.
Soms is de oorzaak simpel....
Bij onze 306 XT kreeg ik in 2000 last van afslaan v.d. motor, bijv. bij een stoplicht.
Dat nam snel toe, telkens vaker.
Naar de dealer, kastje er aan, lambda-sonde fout, diverse sondes foutmelding; motor uit, RESET.
Starten, en na korte tijd weer allerlei foutmeldingen.
Leenauto mee, de volgende dag hebben ze verder gezocht.
Oorzaak: slechte bougiekabels... :shock: Doordat daardoor een bougie oversloeg,
kwam er onverbrand benzinemengsel in de uitlaat. Lambda-sonde op tilt, motormanagement gaat als een gek bijregelen,
met allerlei signaleringen als gevolg en de motor sloeg vervolgens af.
Nieuwe bougiekabels, probleem opgelost. :D
En, de 1,5 uur dat ze onderzoek hebben gedaan, en het halve uur onderzoek toen ik me met de 306 meldde,
heb ik niet gefactureerd gekregen... 8) :mrgreen: top-dealer! ( dus mocht deze dealer in 2001 onze nieuwe 406 Break leveren )
dit als voorbeeld :!: de storing kan dus in heel iets simpels zitten.
Berenedeer het probleem ook zo! logisch denken: nu is het vochtig weer.
Dus waarschijnlijk stekker-verbindingen?
succes! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Fritschy 605 » 20 feb 2009, 14:39

Ja dat dacht ik ook al inderdaad. Gelukkig wel laatst de bougiekabels en bougies vervangen, dus daar kan het niet aan liggen. Maar ik denk dat een verbinding gewoon vies is geworden inderdaad. Of misschien roest of iets dergelijks. Als hij weer bij mijn ouders staat zal ik er even naar kijken. Alvast bedankt voor je tips :mrgreen:
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

605

Berichtdoor Jeroen Baron » 11 maart 2009, 22:25

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 605 SV24!! Het probleem doet zich voor als hij net goed warm begint te worden. Ik heb het inmiddels enkele keren gehad en eigenlijk steeds wanneer ik ´s morgens ons zoontje naar de creche had gebracht...
Dus, starten, 6 km rijden, auto uit, kleine jongen weg brengen, na een kleine 10 minuten weet starten en mis! Stotteren, stoten en weer uit.
Een 3 maand terug wou hij na doorstarten echt niet meer aan, 2 dagen later weer gestart en hij deed het weer.
Toen deed hij het bij elke warme start niet meer... Na alles te hebben door gemeten bleek het de benzinepomp te zijn. Die bij warmte bleef haken of klemmen, deze vervangen en warme startprobleem opgelost :P
Nu heeft het oude probleem zich inmiddels alweer voor gedaan en ik heb nog geen oplossing... ontstekingsmodules heb ik al gewisseld zonder resultaat, bougies zijn nieuw, benzinetoevoer is ok. Ik heb als optie nog de lambda sondes, die willen nog wel eens een rare waarde geven zonder dat er een motorstoring geregistreerd word, of lekkende of druppelende injectoren waardoor er even teveel benzine in de cilinders blijft staan wat hij niet allemaal verbrand krijgt.
De mijne blijft als hij goed warm is en ik hem eens in toeren ook wat op toeren hangen bij gas los.
Na dit probleem stroom eraf en nog eens proberen was ook geen succes...

De oplossing laat dus nog even op zich wachten.

Groeten Jeroen
Jeroen Baron
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 maart 2007, 12:39

Berichtdoor Fritschy 605 » 06 mei 2009, 20:49

Ik heb sinds de nieuwe module niet echt problemen meer. Echter schokt hij nu een heel klein beetje bij stadsverkeer. Dus dat hij net niet vlak wil lopen.....maar hij trekt en rijd als de beste, dus ik laat er niets aan doen.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten