Partner (Berlingo) van JT in restauratie

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Partner (Berlingo) van JT in restauratie

Berichtdoor GoodOldDiesel » 29 nov 2008, 17:06

Klik Naar aanleiding hiervan hebben wij op een zaterdag een ambu achter de volvo gehangen en even vauit Het hoge noorden naar bladel gegaan om een Berlingo op te halen.

JT schreef:Iedereen blij, nieuwsbericht/foto van de overdracht hedenmorgen :wink: :


Afbeelding
v.l.n.r.: Verkoper (JT), Bemiddelaar en transporteur (GoodOldDiesel), Koper (toekomstig forumlid?)


Vandaag hebben wij een 2.1 TD van een XM opgehaald. Deze week gaat de oude diesel eruit, maar eerst de kop eraf, kijken wat en hoe. Feit is wel dat er geen drup olie meer inzat. Vervolgens de 2.1 er er eerst maar inhangen om te kijken hoe dat past.

Dan komt vers 2 een intercooler creeeren. Voor radiateur is weinig ruimte. Boven de accu lijkt meer ruimte te zijn. Dit dan in combi met een luchthapper op de motorkap oid.

Binnen moet nog een schot worden geplaatst, wat audio voorziening ed. Allicht nog andere stoelen. Verder zal er wat metertjes bij geplaatst worden.

Het word wel wat.....
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Gilletti » 29 nov 2008, 17:48

Ben benieuwd hoor! Gaat de remmerij e.d. ook nog aangepast worden op het hogere vermogen?
En als dank blijven jullie met Libra belettering rondrijden? :D
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor GoodOldDiesel » 29 nov 2008, 17:57

Nou half, de naam, adres ed ed gaat eraf. Alleen die hele lichtgroene cirkel blijft. Breekt het wit wat.

De onderste groene baan is gespoten en blijft dus.

Remmen doen we eerst niks aan. Bak zijn we nog niet uit nl. We zoeken nog een diesel bak voor een GTI dus allicht gaat de bak die kant uit...

In mijn hok ligt nog een turbodieselbak en van de gti komt een gti bak af. Deze 2 zouden we samen kunnen combineren.

LOL een ster met 170 op de linker baan en een berlingo erachter te seinen met zijn grootlicht dat die eromheen wil.

VRAAG Weet iemand wat de overbreningsverhouding zijn van een berlingo / partner? Tevens wat voor instrupaneel zit hierin? Niet dezelfde van een 306, ook niet 405 maar wat wel? Xsara?
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Volgas

Berichtdoor jan eend + » 29 nov 2008, 19:43

Hamoidaar. Niet om l#llig of ( nog erger :? , nl : ) burgerlijk te doen, maar als je vermogen meer dan 40% toeneemt, dan is een RDW-keuring gewenst/ off. voorgeschreven. Dit vnl. om te bekijken nl of de wielophanging en remmerij de zwaardere belasting en hogere snelheid aankunnen.
Je kunt het ook laten, maar als je ( ook buiten je eigen schuld :!: ) bij een ongeluk betrokken raakt, en de techneuten stellen dat vast , dan heeft de verzekering een weigeringsgrond omdat jouw oto niet wettig is :!: Je schijnt zelfs ( mede-)aansprakelijk gesteld te kunnen worden.
Ik weet niet hoe kapitaalkrachtig je bent, maar als je mij aanrijdt met blijvend lichamelijk letsel tot gevolg, dan wil ik toch liever een betaling van een verzekering dan van een particulier . . . . . :evil:
Ietwat zorgelijke Groetz, Vanjan.
:roll:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor GoodOldDiesel » 29 nov 2008, 20:00

Neemt het vermogen meer dan 40% toe? :mrgreen:
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Vermogenswinst

Berichtdoor jan eend + » 29 nov 2008, 20:50

GoodOldDiesel schreef:Neemt het vermogen meer dan 40% toe? :mrgreen:

Hamoi, geen idee eigenlijk. 't Was ook meer een oprecht bedoelde waarschuwing . . . :wink: Ik weet niet wat voor motor er oorspronkelijk inlag . . . Ik neem aan een 1.6 HDI :?: Dan valt het verschil mee :lol: . Mogelijk is een Intercooler erbij net ff teveel van het goeie :? Gewoon ff kijken of het binnen de marges is, dan is er verders nix aan de hand 8)
Suck6&plezier met het project &
Degroetz, Vanjan.
:mrgreen:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor GoodOldDiesel » 29 nov 2008, 22:58

gewoon een 1.9D

Over de remmen, we hebben even kijk en vergelijk gedaan, maar hier zit al de maximale rem op. Het is dezelfde als van bijvoorbeeld de 306 GTI.

Zou je echt groter willen dan kom je al een modificatie uit van 406 V6 remmen en een afgedraaide Xantia schijf zoals ik begrepen heb van 205V6 project...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Ombouw

Berichtdoor jan eend + » 30 nov 2008, 00:41

Hamoi. Ff wat uitzoekwerk gedaan, want nu werd ik toch een bietje nieuwsgierig. De ongeblazen XUD 9 motor uit de Berlingo heeft zo'n 50+een beetje Kw. De 2.1 TD motor uit de XM zit in de buurt van de 80 Kw. Stel 53 Kw ( Berlingo/Partner) x 1,4 = ruim 74 Kw. De motor uit de XM levert dus bijna 10 % "teveel " vermogen . . . . :cry:
Ik geloof onmiddelijk dat de remmen het kunnen hebben, maar we leven in een burokraties regeln#~kerlandje, en als het op papier maar klopt, dan is iedereen gedekt :? :mrgreen: :wink: Feitelijk en technies weten ze er meestal geen fl#kker van :evil: , en van goed uitgezochte combinaties uit verschillende otoos snappen ze al al helemaal nix :cry: Daardoor zijn er allerhande truuks ontstaan om wel premie te vangen, maar geen schades/vergoedingen uit te keren. Want stel je voor dat de bestuursvoorzitters en/of aandeelhouders ontevreden worden . . . :? :cry:
Doe ermee wat je wilt :mrgreen:
Groetz , Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Jan-Sietze » 30 nov 2008, 21:17

GoodOldDiesel schreef:gewoon een 1.9D

Over de remmen, we hebben even kijk en vergelijk gedaan, maar hier zit al de maximale rem op. Het is dezelfde als van bijvoorbeeld de 306 GTI.

Zou je echt groter willen dan kom je al een modificatie uit van 406 V6 remmen en een afgedraaide Xantia schijf zoals ik begrepen heb van 205V6 project...

Nee, Peugeot Partner heeft standaart 266mm schijven met 54mm remcilinders.
Deze komen overeen met een 306 S16/XSI of 206 GTI.

Wil je groter?
Dan kun je kiezen voor 307 remmen - 283mm schijven met 54mm remcilinder.
Of je kiest voor de 306 GTI remmen - 283mm schijven met 57mm remcilinder.

En als je écht geluk hebt dan vind je een 307 2.0 HDi 135 op de sloop,
hier zitten 302mm remschijven op met 57mm rencilinder.

Remmen van een 406 of 607 passen niet zonder aanpassingen van de fusee...


Overigens is de partner wel voorzien van een grote 23.8mm HRC welke voor een heerlijk hard rempedaal zorgt!
Ik heb er nu een in de 405 zitten...

Sucses!
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Re: Volgas

Berichtdoor 304 coupe s » 01 dec 2008, 18:37

jan eend schreef: Ik weet niet hoe kapitaalkrachtig je bent, maar als je mij aanrijdt met blijvend lichamelijk letsel tot gevolg, dan wil ik toch liever een betaling van een verzekering dan van een particulier . . . . . :evil:
Ietwat zorgelijke Groetz, Vanjan.
:roll:


Klopt helemaal.

Ik ken iemand die heeft er dus een ongeluk mee gehad met letsel als gevolg van de tegenpartij , die moest zijn huis verkopen. Is wel bijna 8 jaar terug , maar toch ondervind hij nu nog financieel schade.

Had 16,5 % teveel vermogen.... Was een C Kadett.

Dus pas ontzettend op met wat je doet. Het gaat vaak wel goed maar een ongelukje zit in een verdomd klein hoekje!!
Laatst bijgewerkt door 304 coupe s op 01 dec 2008, 21:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor JT » 01 dec 2008, 21:09

De volgende vragen komen bij mij boven.....

De remmen van de Partner/Berlingo zijn dus wel sterk genoeg blijkt uit de getallen hierboven (?). Logisch want er wordt af en toe heel wat geladen in die auto's.
Misschien is het een optie om de eerstvolgende keuring bij het RDW te laten doen?

Iemand al zoiets ooit eens laten doen? Herkeuren auto vanwege vermogenstoename?

Tuners herkeuren dus ook wel eens?

het niet uitbetalen van verzekeringsgeld bij een ongeval, moet het dan ook niet een ongeval zijn als gevolg van de vermogenstoename? Ik bedoel, als je geen voorrang verleent op een kruising en netjes 50 rijdt omdat het in de bebouwde kom is, dan zal de verzekering toch gewoon moeten betalen?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor 304 coupe s » 01 dec 2008, 21:24

JT schreef:het niet uitbetalen van verzekeringsgeld bij een ongeval, moet het dan ook niet een ongeval zijn als gevolg van de vermogenstoename? Ik bedoel, als je geen voorrang verleent op een kruising en netjes 50 rijdt omdat het in de bebouwde kom is, dan zal de verzekering toch gewoon moeten betalen?


Nee , want jij rijd dan in een auto rond waar geen type goedkeuring bij is.
Illegaal dus. Hetzelfde als zonder verzekering rondrijden enz.

En ik heb eens gehoord dat zo'n rdw keuring niet mals is.

Ik zal een motor opzoeken die binnen die 10% regeling valt.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor GoodOldDiesel » 02 dec 2008, 00:09

Theoretich gedoe.

Schroef ik er eerst een 19TD in, ga naar de rdw en lap een paar tientjes dan heb ik een legale motorkeuring voor een 19TD... Vervolgens haal ik deze eruit en lepel er een 21TD in valt keurig binnen 40% dus mag het ineens wel...??

Los daarvan of er een type goedkeuring is voor 19TD in een berlingo / partner.

Wat die remmen betreft. Deze auto's zijn standaard berekend op mishandelling wat overbelading en te zware aanhangers betreft

Dat van die 307 had ik ook al uitgevonden...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Opfokken

Berichtdoor jan eend + » 02 dec 2008, 00:44

Hamoidan. Ik wist niet dat je kwaad werd . . . :evil: :mrgreen: :? :!: :wink: Ik heb die regels niet bedacht . . . :oops:

GoodOldDiesel schreef: Los daarvan of er een type goedkeuring is voor 19TD in een berlingo / partner

Dan is er holemeel geen probleem meer, denk ik :!: :wink:
Groetz, Vanjan.
:roll:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor 304 coupe s » 02 dec 2008, 08:31

Als je tijd en zin genoeg hebt da is dat misschien wel de oplossing.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor Harrie » 11 jan 2009, 17:33

GoodOldDiesel schreef:Dat van die 307 had ik ook al uitgevonden...

.
is dat hetzelfde als: "Jan Sietze, bedankt voor de nuttige tips! " :?: :?:
.
:roll:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor GoodOldDiesel » 20 jan 2009, 21:44

Goed we zijn een heel end verder

Blokje, 2.1 TD hangt en loopt. Bak van een BX Turbo D er achter.

Uitlaat is grotendeels compleet. Dwz turbobocht aangepast. Voorpijp van 205 GTI non kat tussenpijp van een 406 (alles uit restanten dus).

Zitten alleen nog met een dempings kwestie. Iemand bekend of 2.1TD ook tussendemper heeft?
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor JT » 20 jan 2009, 22:16

Mooi! :mrgreen:
(sorry, over 2.1TD's weet ik niets!)
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor eri©on » 20 jan 2009, 22:50

Foto's !!! :mrgreen:

Doe je ook nog wat met de turbodruk en IC? 8)
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten

cron