zoektocht: 205 vs 106 tips?

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

zoektocht: 205 vs 106 tips?

Berichtdoor alexxie_m » 26 nov 2008, 21:49

goede peugeot avond!

Mijn vriendin heeft een nieuw baan gekregen (hoera!) en moet nu veel meer km gaan maken..nu ben ik aan het kijken voor een 106 of 205.. maar ja waar doe je dan goed aan? of beter aan?
Hebben jullie bruikbare (of leuke) tips voor mij?

Het moet gaan om een Diesel uitvoering en niet meer wegen dan 850kg :wink: :D jeps, lagere wegenbelastingstarief... tenslotte is de 305 nummer 1 auto! :mrgreen:
Ook liefs een 5 deurs, maar ja dan komen we met de 205 alweer boven dit gewicht uit, dus dan maar 3 deurs...

ik hoor het graag!
peugeot205/106 groet, alex
heeft iemand een model staan?dan hoor ik het graag via een pb.
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor GoodOldDiesel » 27 nov 2008, 02:13

Dan moet je als auto specialist ook wel weten dat een 205 diesel motorisch een betere keus is dan een 106 diesel...

En ja een 205 diesel in 5 deurs uitvoering is wel hoge eisen stellen
205 diesel in 3 deurs zijn er genoeg...

Helaas begin je over gewicht ed anders een TD... alhoewel je dan ook weer meer contributie af moeten dragen aan Leeuwarden allicht..
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor alexxie_m » 27 nov 2008, 02:29

GoodOldDiesel schreef:Dan moet je als auto specialist ook wel weten dat een 205 diesel motorisch een betere keus is dan een 106 diesel...


ik specialist? nou het is ondertussen alweer 4 jaar geleden dat ik mijn diploma haalde voor motorvoertuigentechniek, en ook vier jaar gelden dat ik bij een dealer, iig niet als hobby, gesleuteld heb...dus zit er soms niet helemaal meer in... :roll: :mrgreen:

Maar zijn de dieseltjes van de 106 kwalitatief minder? of alleen dat ze minder power hebben? ik ken deze types eigenlijk helemaal niet, vandaar...
Dank alvast voor reactie!
mmm, nu eerst maar eens leeuwendromen hebben, wekkertje zal er weer vroeg zijn.. :? :D
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor ruudxs » 27 nov 2008, 07:14

In de 205 liggen nog de XU 1.8 en heel soms 1.9 dieselblokken en die zijn bij normaal onderhoud bijna onverwoestbaar.
De 106 is als ik me niet vergis voorzien van een van de TU afgeleid 1.4 of 1.5 liter dieseltje.
De XU diesel worden door kenners nog steeds genoemd als de beste diesels, samen met de diesels van het merk met de ster.
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Berichtdoor Bart-Peugeot » 27 nov 2008, 11:36

Ik heb begrepen dat je niet aan de 1.4 of 1.5 TU diesels moet beginnen. Dit ben ik te weten gekomen vai het forum der 205gti club. Iemand wilde zo'n ding kopen, meerdere monteurs bij Peugeot werkzaam raadden dit af.

Daarnaast zijn ze vreselijk traag!

Ik zou dus voor een 205 met XU diesel gaan.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor martinowic » 27 nov 2008, 13:05

De 205 met het xu blok is het sterkst. Voor 5 deuren en een laag gewicht moet je bij concerngenoot citroën zijn
AX 1.5 diesel, 770 kg 5 deuren. Met de 1500 diesel en het lage gewicht is het een zuinige en nog redelijk vlotte auto.

http://link.marktplaats.nl/206216719
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor GoodOldDiesel » 27 nov 2008, 16:00

Die ax is ook TU.... Het blok wat in de 106 gelepeld is...

Een AX heeft een restwaarde van max 100 euro...

Een AX word algemeen gezien als wegwerpartikel

Een AX heeft soms lastige eigenzinnige onderdelen en jawel de 106 is hiervan afgeleid en zelfde probleem..

205 is een auto met goede restwaarde 100 tot 500 euro.
205 is een auto die uit universele PSA onderdelen past. In theorie schroef je er zelfs remmen van een 307HDI op bijvoorbeeld.
205 non turbo zijn in princiepe onverwoestbaar, helaas zijn het geen toerenbouwers en dan wel snel ten einde...
205 is lastig als 5 deurs te vinden, doch de laatsten zijn wel meer als 5 deurs geleverd.
Dus zoek een 205 Diesel... En denk om de de Driem, draagarmen en uitlaat. De duurste zwakste punten zo ongeveer...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor martinowic » 27 nov 2008, 16:14

Allemaal mee eens, heb zelf ook een ax gehad. Het is echter een van de weinige auto's die aan het gewichtscrirerium voldoet. Anders een 309 diesel 5 deurs (945kg) of 206 1.4 hdi. Duurder maar moderner en wellicht hoge restwaarde. degelijk, maar zwaarder: 306 diesel, zelfde gewicht als 206 2.0 hdi.

Is lpg geen oplossing? De belastingmaatregelen die in het verschiet liggen zijn in principe diesel-onvriendelijk. Lpg is schoon en goedkoop.
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor GoodOldDiesel » 27 nov 2008, 20:14

De betrouwbaarheid van LPG houd gemiddeld bij een 350dkm op. De meeste auto's die op LPG te koop zijn zitten al aardig die kant op.

Kost je ook kofferbakruimte en meer gewicht.

Lastig te vinden met een 106 / 205.

Diesel kan zeker uit voor 2e hands maar voor nieuw is ander verhaal.

Als je een 306 overweegt kan je voor zelfde gewichts klasse, maar minder geld ook een ZX Break kopen.
Een status loze kar met een restwaarde van 250 euro. Voordeel van deze, je hoeft hem niet op slot te zetten als je er een radio casste inbouwt (met een verborgen wissellaar), je kan er van alles mee vervoeren en een paal meer of minder maal je ook niet om.

Wat dat betreft heb ik met de ZX break de grootste lol gehad ja...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor martinowic » 28 nov 2008, 00:51

Helemaal mee eens zx is ondergewaardeerd, maar 309 is dat ook en die is 945 kg, 5deurs en praktisch. Restwaarde is net zo laag. En het is een Peugeot...
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor martinowic » 28 nov 2008, 00:58

Misschien deze: import en chique versie (srd)
http://link.marktplaats.nl/203728927
Of anders zelf importeren uit belgië?
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

aanbod 205 XAD '91 orginele kleur Jaune Hertz

Berichtdoor 205GoGo » 29 nov 2008, 02:50

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om toch maar verder te gaan met het "uitdunnen" van ons wagenparkje. Daarom besloten om mijn (vorige dagelijkse) 205 XAD uit '91 te koop aan te bieden. 850 kg, grijs kenteken. In goede en orginele staat, technisch supergoed. 265.000 km, prima dieselmotor, geen olieverbruik, wel een paar deukjes en krassen.
Absoluut geen roest, voorzien van zijramen en trekhaak. Interieur is vervangen door betere XRD "zetels" inclusief achterbank en zijpanelen.
Orginele bedrijfskleur vanaf fabriek, Jaune Hertz (post auto geel) best wel opvallend voor een 205.
Wellicht belangstelling?...
Inclusief nieuwe APK en winterbanden is het prijsidee €795,=

Advertentie volgt nog...
Peugeot's 04 & 05 Forever!...
205GoGo
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 13 okt 2007, 01:09
Woonplaats: Gaasterland.

Berichtdoor alexxie_m » 03 dec 2008, 01:37

@205GoGo en iedereen: bedankt grote getale van reacties! en 205gogo voor het aanbod maar na lang kijken en zoeken is ons oog gevallen op de:

Peugeot 205 1.8D FOREVER uit 1995 met 290.000 op de teller.
LB-GN-42
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1769 cm3
Vermogen 44 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 846 kg


Geen roest wel wat steenslag, maar ach dat mag ook wel met deze km stand..en dit voor 950,- euro....
Mijn vraag rest alleen nog wel: wanneer moet (welke interval) deze 205 zijn D-riem vervangen hebben? Iemand enig idee?
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor ruudxs » 03 dec 2008, 10:57

Zie 205/309 topic.
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Berichtdoor alexxie_m » 12 dec 2008, 19:15

dank voor ieders hulp!

topic kan dicht.
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten