Aankoopadvies 306 LPG gevraagd

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Aankoopadvies 306 LPG gevraagd

Berichtdoor Brownie » 26 maart 2008, 21:11

Mijn broer denkt erover om zijn 309 in te ruilen en zijn oog is gevallen op onderstaande 306 sedan. Het is duidelijk niet meer de mooiste. Er schijnt een paaltje op te zijn gevallen die de motorkap en rechterkoplamp beschadigd heeft. Daar kan hij op zich mee leven, maar hoe zit het met deze motor? Is die op na 234.000 op gas of gaat die (bij goed onderhoud) veel langer mee?

Op welke dingen moet je letten bij zo'n kilometerstand, misschien typische 306-kwaaltjes?

Aangenomen dat alles verder in orde is incl. nieuwe APK, is de vraagprijs dan een beetje reeel vanwege de schade?

http://link.marktplaats.nl/156586267
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor eri©on » 26 maart 2008, 21:55

Ligt aan de onderhoudshistorie van de auto.
Als dat goed is zou ik het best aandurven, gas (G3) is tenslotte al rendabel vanaf 6000km p jr
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor Marinus » 26 maart 2008, 22:04

Mijn ervaringen met LPG zijn alweer zo'n 15 jaar oud en volgens mij waren er toen nog geen G3 installaties. Een 309 1.4 en een 405 1.6 op LPG gehad, maar dat was geen succes :evil: en sindsdien rij ik diesels :D .

Bij de proefritten m.n. letten op:
- welke kleur hebben uitlaatgassen bij starten (verbrande kleppen/olieverbruik)
- loopt de motor gelijkmatig stationair (storingen motormanagement, euvel bij mijn 309)
- temperatuur van de motor (storing koeling of motormanagement)
- kwaliteit van de brandstoftoevoerleidingen (een piepklein gaatje door ouderdom van de gastoevoer veroorzaakt dichtvriezen van de leiding)

Ik begin er 'nooit' meer aan, maar een auto die al ruim 200.000 km op gas loopt zonder aantoonbare problemen, betekent dat het toch wel kan 8) en is er wellicht geen reden aan te nemen dat ie nog niet eens de klok er mee rond kan :wink:

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor eri©on » 26 maart 2008, 22:15

Heb op dit moment een scenic 2.0 16V op G3 met nu bijna 190.000 kms, vorige week van loon op zand naar tilburg nog dik over de 200 kmh :mrgreen:
Stoplichtsprintje moet menig tdi afhaken.
Motor loopt nog als een zonnetje, maar word top onderhouden.

Heb er zelf 90.000 mee gereden, krijg ik bij 200.000 een revisiekop zeur ik niet want heb al die jaren behoorlijk geld in mijn zakken gehouden.

Het blijft natuurlijk een gok, maar goed voor dat geld kun je je geen buil vallen.
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor GoodOldDiesel » 28 maart 2008, 23:22

Die 405 1.6 was een ander verhaal. In die tijd past men nog verdamping toe en sloot men de benzine injectoren gewoon af van brandstof. Dat werkte idd destijds niet.

Wat PSA op gas betreft, alles best, maar geen 1800 motor. Staan laten wegrennen ed ed. De meesten halen de 250dkm niet.
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Koffiemolen » 29 maart 2008, 00:08

Ik had een ex-zakelijke 405 1.9 GR op gas, uit 1988. Caruratiemotor. Kocht ik met 440.000 km en nam er afscheid van bij 520.000 km (koetswerk viel uit mekaar van de rammels. Als je de deur open deed zakte die eerst 10 cm uit z'n sponning, dat soort werk). Was ongereviseerde 1e motor, heb wel bij 440.000 km de carburateur vervangen, want de gasklep-as was helemaal gaar (gas smeert niet) en de vlotter kaalgeklapperd in de lege vlotterkamer.
Was verder een fantastische auto en liep als naaimachine! Hoge km-trages dus niet per se probleem, vaak wel voor het brandstofsysteem zoals de carburateur.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor GoodOldDiesel » 29 maart 2008, 21:39

Het beste zijn eigenlijk de 1600 op gas. Veel verschil met de 1800 is het ook niet. De psychologische drempel is vaak groter dan de praktische....

De 1400 motor is ik ook goed op gas, als je een rustige rijder bent. Haast hebben deze wagentjes niet.
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Jeroen van der Werf » 30 maart 2008, 10:44

Wat is het voor motor? Een 1.6 TU motor of een 1.6 XU motor? Een TU motor is héél gevoelig voor de juiste klepspeling. Vaak afstellen dus.
Salut

Jeroen
Jeroen van der Werf
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 21 dec 2005, 20:23
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor GoodOldDiesel » 30 maart 2008, 10:51

1600 tu in een 306? :shock:
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor ruudxs » 30 maart 2008, 18:36

Het 1600 blok in de 306 uit 99 van m'n zus lijkt verdacht veel op het 1400 blok in mijn 205 xs. Zou zelf ook denken dat het een TU-blok is. Ben alleen niet echt thuis in de motorcodes.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Berichtdoor Bart-Peugeot » 30 maart 2008, 22:03

306 = TU 1600!
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Edzo » 30 maart 2008, 23:04

Ja hoor, bestaat gewoon. Er bestaat ook een 205 rallye waar het onderblok vervangen is door een TU 1600 van een 306 :mrgreen:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Brownie » 10 apr 2008, 10:17

Bedankt voor alle tips, maar we zijn er toch maar niet aan begonnen. Door de combinatie van de vervelende schade, hoge kilometerstand en toch nog een vrij forse prijs heeft mijn broer er toch maar vanaf gezien. Hij moest 1400 euro bijbetalen bij inruil van zijn 309 met 170.000km.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten