Geen peugeot, wel probleem

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Geen peugeot, wel probleem

Berichtdoor pinow » 04 maart 2008, 21:13

Hallo, heeft hier iemand enig idee of de standaard blauwe koelvloeistof ook bij de nieuwere type geel/groen in kan?

ik dacht zelf van niet.
iemand bij brezan beweert echter van wel.

van vw g11 weet ik het iniedergeval zeker, dit kan niet gemixt worden met ander spul.

is het nieuwe koelvoei g12? of g12+?


gaat om suzuki alto 1.1 16v van 2005. ik zie groenige spul erin.
205 gti 1.6 bwjr: 11-84
foto: http://www.pinow.nl/zei.jpg
Avatar gebruiker
pinow
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 15 nov 2007, 17:06
Woonplaats: hiero

Berichtdoor Bart-Peugeot » 04 maart 2008, 23:41

Ik heb hier een hele discussie op het 307 forum over gelezen. ;-)

Conclusie:
Er zijn verschillende soorten koelvloeistof, met verschillende eigenschappen en die kun je beter niet bij elkaar gooien.

http://307forum.nl/viewtopic.php?t=2452


(Let even niet op de ruzie die deze vraag veroorzaakte) :shock: :mrgreen:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor pinow » 05 maart 2008, 03:33

Ja precies, de brezanman zei dat het niet utimaakte.. en ik zei van wel.
dus dan maar ander winkeltje zoeken.

instructieboekje hebben we niet van de alto, wel onderhoudsboekie..
aangezien ik het onderhoud doe, staat hier ook niks bijzonders in :mrgreen:


de blauwe = standaard voor oudere autos
dan heb je nog de ''rooie'' g11 = vw/audi deze mag je absoluut niet met water of ander spul mengen

en dan de ''gele'' oftewel g12+? iniedergeval die ene voor longlife met addetieven erin. deze zoek ik.



kortom: koelvloei is 1 dikke zooi, en geen duidelijkheid eromheen, zoals dit bij olie,remvloeistof of versnelbakolie wel is. :shock:
205 gti 1.6 bwjr: 11-84
foto: http://www.pinow.nl/zei.jpg
Avatar gebruiker
pinow
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 15 nov 2007, 17:06
Woonplaats: hiero

Berichtdoor JT » 05 maart 2008, 16:19

Volgens mij zegt de wet dat je alles wat je nu koopt, bij elkaar moet kunnen gooien...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Koelvloeistoffen

Berichtdoor Pininfarina504 » 05 maart 2008, 19:53

Gooi al jaren alles door elkaar heen, d.w.z. koelvloeistof en antivries, bijt elkaar niet.
Als je het niet vertrouwd gooi wat koelvloeistof en b.v. antivries in een jampotje en laat maar een dag staan.
Gaat goed.
Gebruik zelf liefst antivries verhoudingsgewijs veel goedkoper.
Altijd net genoeg om de vorst buiten te houden, want:

-oppervlaktespanning vloeistof(water in hoofdzaak) verandert en daardoor eerder kapotte koppakking, daarentegen wel betere koeling(kookpunt ligt hoger)
-Bij een auto/oldtimer die lang stilstaat gaat afhankelijk van de gebruikte metaal legeringen als gevolg van elektrolyse de koelvloeistof invreten op de metaalllaag van de cilinders, de cilinderkop en de slang aansluitingen, hierdoor onstaan uiteindelijk gaatjes in de pasvlakken, voor de cilinders zelf kan dat funest zijn, je krijgt de boel niet meer dicht na het wisselen van een kapotte koppakking.
Metaalsoort van de ...04 en 05 modellen is hier in ieders geval gevoelig voor. Dan maar liever even droog zetten of eventueel een verrotte radiateur, die is zo vervangen.
Heb het al paar keer gezien dat het cilinder pasvlak hopeloos ingevreten was, is geen fabeltje.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 06 maart 2008, 01:56, in totaal 2 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Koelvloeistoffen

Berichtdoor Harrie » 05 maart 2008, 23:15

Pininfarina504 schreef:Gooi al jaren alles door elkaar heen, d.w.z. koelvloeistof en antivries, bijt elkaar niet.
Als je het niet vertrouwd gooi wat koelvloeistof en b.v. antivries in een jampotje en laat maar een dag staan.
Gaat goed.
Gebruik zelf liefst antivries verhoudingsgewijs veel goedkoper.
Altijd net genoeg om de vorst buiten te houden, want:

-oppervlaktespanning vloeistof(water in hoofdzaak) verandert en daardoor eerder kapotte koppakking, daarentegen wel betere koeling(kookpunt ligt hoger)
-Bij een auto/oldtimer die lang stilstaat gaat afhankelijk van de gebruikte metaal legeringen als gevolg van elektrolyse de koelvloeistof invreten op de metaalllaag van de cilinders, de cilinderkop en de slang aansluitingen, hierdoor onstaan uiteindelijk gaatjes in de pasvlakken, voor de cilinders zelf kan dat funest zijn, je krijgt de boel niet meer dicht na het wisselen van een kapotte koppakking.
Metaalsoort van de ...04 en 05 modellen is hier in ieders geval gevoelig voor. Dan maar liever even droog zetten of eventueel een verrotte radiateur, die is zo vervangen.
Heb het al paar keer gezien dat het cilinder pasvlak hopeloos ingevreten was, is geen fabeltje.


ANTIVRIES? die oude Glycolzooi :?: Dat heeft vroeger massa's koppakkingen gekost,
en is sinds de jaren 80 amper meer in de handel.
Koelvloeistof kwam er voor in de plaats, hoera.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Samenstelling Antivries en Koelwater

Berichtdoor Pininfarina504 » 06 maart 2008, 01:56

Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.

Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.

Inderdaad is het zo dat koelvloeistof ook nog enige smerende en kookpuntverhogende componenten bevat en aangemaakt wordt met demi-water, maar er zit evengoed een hoop glycol in.

Bij demi-water (demineraliseerd) hebben ze alle mineralen er zo goed als dat goedkoop kan er uit gehaald. De mineralen zorgen er eigenlijk voor dat het water elektrisch geleidend is. Op het moment dat je het in je koelsysteem giet dan is dat effect nutteloos aangezien het water meteen weer vervuild is door de metalen waar je het doorheen laat stromen.
De reden waarom je toch beter demi water kunt gebruiken is omdat er geen kalk in zit. Handig als je in het westen woont met een leidingwater a >16 Duitse Hardheid

Nog een leuke vloeistoffenlink:
http://voertuigen.kennisnet.nl/attachments/session=cloud_mmbase+1185763/vloeistoffen.ppt;jsessionid=36D3E547700178B27DBA1EA80FE9EC49
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten