Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.
Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.
Inderdaad is het zo dat koelvloeistof ook nog enige smerende en kookpuntverhogende componenten bevat en aangemaakt wordt met demi-water, maar er zit evengoed een hoop glycol in.
Bij demi-water (demineraliseerd) hebben ze alle mineralen er zo goed als dat goedkoop kan er uit gehaald. De mineralen zorgen er eigenlijk voor dat het water elektrisch geleidend is. Op het moment dat je het in je koelsysteem giet dan is dat effect nutteloos aangezien het water meteen weer vervuild is door de metalen waar je het doorheen laat stromen.
De reden waarom je toch beter demi water kunt gebruiken is omdat er geen kalk in zit. Handig als je in het westen woont met een leidingwater a >16 Duitse Hardheid
Nog een leuke vloeistoffenlink:
http://voertuigen.kennisnet.nl/attachments/session=cloud_mmbase+1185763/vloeistoffen.ppt;jsessionid=36D3E547700178B27DBA1EA80FE9EC49