{OPGELOST} 206SW uitlaat kraakt

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

{OPGELOST} 206SW uitlaat kraakt

Berichtdoor Peugeowske206 » 15 jun 2018, 19:13

Goedenavond

sinds een tijdje rij ik voor mijn eerste auto in een Peugeot 206SW benzine 1.6 16V.
Ik heb er al redelijk wat onderhoud in gestopt zoals nieuwe banden, remblokken, remschijven, grote beurt, ...

Helaas heb ik nog steeds een klein probleempje wat niet weggaat:
Tijdens het schakelen van eerste naar tweede versnelling krijg ik altijd een klein schokje, alsof de motor even afremt.
Ik vermoed (en hoop) dat het aan mijn eigen pedaalbediening ligt, aangezien dit pas mijn eerste auto is. Bij de andere versnellingen heb ik het niet.

In mijn Peugeot pas ik het volgende toe: koppeling in en gas los tegelijk, poke naar goede versnelling zetten, en dan een klein beetje gas geven en de koppeling op laten komen.
Ik geef dus eerst een klein beetje gas en laat DAN pas de koppeling op (al is het bijna tegelijk).
Terwijl ik in mijn lesauto ik eerst de koppeling HELEMAAL op liet komen en toen gas bijgaf. In de Peugeot moet ik dit niet proberen want dan krijg je een schokje dat de motor wat afremt omdat hij niet goed in toeren zit. Maargoed.. ik wil vragen hoe ik het beste van 1 naar 2 kan schakelen zonder dat schokje.. misschien is het wel een defect aan de auto, want er zit een nieuwe koppelingsset in. Ik heb al veel geprobeerd.. schakelen bij 20 km per uur, of bij 2000 toeren, 2500 of 3000, ......

Simpele vraag: hoe schakelen jullie 206SW rijders (graag precies uitgelegd) en hebben jullie ook last van dat kleine schokje?
Als iemand het even kon tonen of een video zou natuurlijk helemaal super zijn met pedalen en poke in beeld :lol:


Verder kraakt de uitlaat van de auto bij het optrekken op een helling en bij een bocht.. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-mSrK1yI_Ls[/youtube]
Probleem was bij aankoop enkel op hellingen, maar nu dus ook bij bochten.

EN nog iets: Ook hoor je de uitlaat helemaal lawaai maken en bewegen als je de motor aanzet. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_2kQqSld5W0[/youtube]

Deze twee uitlaatproblemen zijn ongeveer tegelijk gekomen.
De peugeot gaat volgende week nog maar eens naar de garage, hopelijk kan die het dan met bv een pakking (wat ze denken dat het is) verhelpen.
Ik heb dan ongeveer evenveel aan onderhoud en reparaties betaald als de totale aankoopprijs..

Groetjes
Peugeowske206 uit Zwolle
Laatst bijgewerkt door Peugeowske206 op 06 jul 2018, 21:09, in totaal 2 keer bewerkt.
Lekker rijden doe je in een.. Peugeot.. maar eerst zorgen dat ie lekker rijdt :-)
Avatar gebruiker
Peugeowske206
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 15 jun 2018, 16:48
Woonplaats: Zwolle

Re: 206SW schokje bij schakelen 1 naar 2

Berichtdoor jerilo » 15 jun 2018, 20:39

Volgens mij zie ik een "bosal" uitlaat. Uit ervaring in onze werkplaats passen die tegenwoordig voor geen meter meer. Imitatie uitlaten passen over het algemeen niet zo goed en dan klappen ze tegen de achteras aan bij het kantelen van de motor. Verder het kraken van de uitlaat komt van de afdichtring bij de voorpijp. Als ik moet gokken wat jou probleem is met schakelen, zou ik eens naar je motorsteunen kijken. Het lijkt erop dat ze teveel speling hebben gekregen waardoor de motor teveel kantelt. Van 1 naar 2 is dit het ergst.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: 206SW schokje bij schakelen 1 naar 2

Berichtdoor Peugeowske206 » 15 jun 2018, 22:07

Bedankt voor je antwoord jerilo. Het is inderdaad een bosal uitlaat die er in 2016 op gezet is door oude bestuurder.
Ik zal even aan de garage vragen als ik daar ben of ze ook even naar de motorsteunen kunnen kijken, ben zelf nl. echt een leek. Als deze minder kantelen, neem ik aan dat de uitlaat ook minder of niet meer tegen de achteras aan kantelt en dat het schokje bij het schakelen ook vanzelf weg zou moeten zijn?

Kan het gekraak van de uitlaat bij bochten dan ook niet komen doordat de uitlaat tegen de achteras komt doordat het blok teveel kantelt?
Als dat zo is zou dan zouden alle problemen dus door die motorsteunen komen en zou die afdichtring er niets mee te maken hebben. Of kan je echt 100% zeker zeggen dat het wel de afdichtring is die zorgt voor het gekraak/geschuur?
Lekker rijden doe je in een.. Peugeot.. maar eerst zorgen dat ie lekker rijdt :-)
Avatar gebruiker
Peugeowske206
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 15 jun 2018, 16:48
Woonplaats: Zwolle

Re: 206SW schokje bij schakelen 1 naar 2

Berichtdoor Peugeowske206 » 06 jul 2018, 21:08

Opgelost. Uitlaat kwam tegen achteras aan zoals ik al vermoedde, en is opgelost door te verhogen, en er een extra pakking tussen te plaatsen.
Lekker rijden doe je in een.. Peugeot.. maar eerst zorgen dat ie lekker rijdt :-)
Avatar gebruiker
Peugeowske206
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 15 jun 2018, 16:48
Woonplaats: Zwolle


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten