205 xs Piepend geluid bij nokkenas tandwiel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 xs Piepend geluid bij nokkenas tandwiel

Berichtdoor per-i » 11 maart 2006, 13:12

Dag,

nou de 205 van mijn vriendin maakt de laatste tijd nogal een piepend geluid. Ik had zelf geen tijd om er naar te kijken, dus de familie zij dat het aan de v-snaar lag. Klonk wel logisch, ik dus een nieuwe v-snaar gehaald en die erop gezet. Hij piepte inderdaad minder, maar het was niet over... Toch maar wat gaan zoeken. Ik het bovenste deksel van de distributie riem eraf gehaald en daar was het dus. Zou het kunnen zijn dat het het lager is van de nokkenas. Hij piept namelijk erg bij het bovenste tandwiel. Is dit te repareren?

Gr,

per-i
per-i
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 maart 2006, 13:04

Berichtdoor john » 11 maart 2006, 13:44

ls je de bovenste beschermkap van de distributie er af hebt, is het piepen dan niet weg? Vaak raakt de kap iets of wat de poelie, waardoor het gaat piepen.
Het piepen kan ook van de distributierie-spanrol komen. Vervangen (en snel, ook meteen de riem) is dan de enige optie.
In de nokkenas zitten overigens geen lagers die je kan vervangen.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor per-i » 11 maart 2006, 14:46

Dag John (en de rest natuurlijk)

de bovenste kap is eraf (kunstof kap), maar dan blijft hij piepen. Hoe hoger het toerental, hoe hoger meer piepen. Dat van die spanrol klinkt als een erg goed idee. Als ik het wiel en de beschermkap eraf haal, heb ik dan genoeg ruimte om de spanrol + distributie riem te vervangen?
Weet je toevallig wat dat ongeveer kost aan onderdelen? Het is overigens een 205 xs, met een rubberen distributie riem.

Gr,

per-i
per-i
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 maart 2006, 13:04

Berichtdoor john » 11 maart 2006, 15:09

Het linkerwiel moet er af, de onderste poelie die op de krukas zit, de beschermkappen er af en dan kan je erbij.
Ik denk dat een distributiesetje rond de 60 a 70 euro kost. Het kan overigens ook de waterpomp zijn die piept, die kan je meteen mee vervangen als de distributieriem er af is. (ongeveer 60 euro voor de pomp)
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten