Mijn 205 XE uit 1991

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Mijn 205 XE uit 1991

Berichtdoor Daansp » 21 feb 2006, 14:46

Hallo,

Ben nieuw op dit forum en heb eigenlijk al wat langer lopende klachtjes..

Ik hoop dat jullie me hiermee een beetje op weg kunnen helpen om zo de garagehouder een kleine aanwijzing te geven of om z'n oren te meppen.

1. Ik heb al een tijdje dat de motor wat olie lekt. Dit is ergens vlak bij een snaar die de olie rondsproeit.. ideeen waar het kan liggen?

2. Het lijkt al een tijdje dat z'n vermogen wat aan de lage kant is.. M'n aangrijp punt zit vrij hoog, maar als ik gas geef om wat snelheid te maken, kan ik bijna uitstappen en duwen (gaat nog sneller). Hij is bij de garage op zo'n testroller geweest en het is volgens hun nog steeds goed.
Ook heb ik dat de pook regelmatig uit z'n 3 springt.. (soms ook 2 en 5) Ook soms wat moeilijk met schakelen (gaat niet soepel, moet hem er soms "helpen")

3. Als ik de bocht om wil gaan lijkt het alsof ik stuurbekrachtiging heb.. tenminste, de ene keer wel en de andere keer niet. Als ik dan ga, lijkt hij ook "uit de bocht" te lopen.
Ook valt het me op (of het is m'n fantasie) dat ik meer moet sturen om dezelfde bocht te nemen.
Hangt van m'n snelheid af, maar ik hoor ook wat snel kloppend geluid als ik de bocht om ga.

4. Als ik gas geef, hoor ik een ratelend "aanlopend" geluid onder m'n motorkap komen..

Voor de rest zal ik het er nog even bij laten...

Wat kan ik zelf doen (ben niet echt heel handig en heb ook niet echt de spullen) en wat moet ik laten doen door m'n garage?

Bedankt alvast!
Daansp
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 feb 2006, 14:36

Re: Mijn 205 XE uit 1991

Berichtdoor Brownie » 21 feb 2006, 14:55

Welkom,

Ik kan je niet overal mee helpen, maar verschillende klachten heb ik ook gehad met mijn 205. Ik ben zelf ook niet supertechnisch, maar andere gebruikers kunnen me vast wel aanvullen en eventueel verbeteren.

Daansp schreef:Ook heb ik dat de pook regelmatig uit z'n 3 springt.. (soms ook 2 en 5) Ook soms wat moeilijk met schakelen (gaat niet soepel, moet hem er soms "helpen")

Dit zijn hoogstwaarschijnlijk de schakelstangen die nodig gesmeerd moeten worden. Dat was bij tenminste het geval.
Daansp schreef:Hangt van m'n snelheid af, maar ik hoor ook wat snel kloppend geluid als ik de bocht om ga.

Heb ik ook gehad, volgens mij was dat een versleten aandrijfas. Of misschien een versleten fuseekogel.
Daansp schreef:Wat kan ik zelf doen (ben niet echt heel handig en heb ook niet echt de spullen) en wat moet ik laten doen door m'n garage?

Schakelstangen kan jezelf wel smeren, ik weet alleen niet meer of je daar wel goed bij kan zonder brug. Het probleem zat bij mij tenminste onder de auto en niet onder de motorkap.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

problemen 205 XE

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 feb 2006, 18:25

Beste DaanSp,

Het lijkt er alleszins op dat je een wagen hebt met een beetje achterstallig onderhoud. Je verhaal bij punt 1 slaat mogelijk op een versleten oliekeerring bij de krukas-poelie. Aan de hand van b.v. de juiste vraagbaak is dat met het passende gereedschap en een nieuwe ring redelijk eenvoudig op te lossen.

Ik ben 104-rijder (XW3 motor) en kan niet beoordelen of dit een klus is waarvoor uitbouw van de hele (XW7?) motor nodig is. Maar als je de boel toch uitelkaar moet nemen raad ik je aan meteen het distributiedeksel helemaal los te halen, en in een moeite door ook de distibutieketting, de kettingspanner en de dekselpakking te vervangen. Als de eerste twee versleten zijn heeft dat namelijk een negatieve invloed op de kleptiming, dus op de "ademhaling" van de motor en dus op de prestaties.

Het genoemde schakelprobleem kan inderdaad een gevolg zijn van uitgesleten kunststofdelen van de schakelkoppelingen onder de wagen. Hierdoor bewegen stalen kogelgewrichten van de slakel- en/of selecteurstang in een droge en te ruime "kom". Deze is n.l. vetgesmeerd en aan de binnenzijde bekleed met een plastic huls. Het kan ook zijn dat versleten of losgeraakte borgmoeren de koppelingen niet goed op hun plaats houden. Deze delen zijn op zich ook tamelijk eenvoudig te vervangen, tegen matige kosten, let alleen op de juiste afstand van de koppelingen bij montage. Is vervanging niet afdoende dan kom je denk ik al gauw bij de inwendige onderdelen van de bak zelf, en dan wordt het een iets ander verhaal vrees ik.

Bijgeluiden in de bochten kunnen wijzen op versleten koppelingen van de aandrijfassen. Zijn de binnenste en buitenste stofhoezen in goede staat en met voldoende schoon vet gevuld? Wellicht kun je een en ander ontdekken door de onderkant van de auto met geheel vrijhangende wielen eens goed van voor tot achter te inspecteren. Kun je ook meteen remmen en vitale ophangpunten van het onderstel bekijken, dus fusee's, bevestiging van de draagarmen, de stabilisatorstang etc. Zoek eens op het forum of informeer bij andere 205-rijders.

Zelf geregeld hier en daar wat loshalen en klein onderhoud plegen kan je een hoop (kostbare) narigheid besparen (b.v. een tegenvallende APK), is leerzaam en nog leuk ook! Nou hoop ik dat met dit verhaal je niet meteen de moed in de schoenen zakt. Neem in overweging dat een grondige aanpak voorkomt dat je kort na de ene reparatie alle gedane werk over moet doen voor een volgende storing, naast alle frustraties wordt het daar meestal ook niet goedkoper van. Mijn 104 uit '78 heb ik met vastgelopen motor uit Frankrijk gehaald, er ondertussen waarschijnlijk meer aan gespendeerd dan gezien de handelswaarde verantwoord is, revisie is niet goedkoop. Maar nu de motor toch uitgebouwd was heb ik b.v. ook de koppeling laten vervangen, kan ik weer jaren van genieten en komt de waarde van deze Peut ten goede. Zal je verhaal verder volgen, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Thanks

Berichtdoor Daansp » 22 feb 2006, 09:05

Beste M,

Dank je voor je uitleg.. Het is idd voor mij even slikken om te gaan beginnen, omdat je toch wel een brug nodig hebt neem ik aan.. Ik heb dat helaas niet.

Achterstallig onderhoud, wat ik ervan denk is dat m'n garagehouder (misschien bewust) wat dingen niet nakijkt of nog repareerd (ivm kosten). Maar het is vervelend dat ik een verhaal vertel, zelfs een lijstje in de auto leg met de klachten en dan bij het ophalen van de auto een verhaal krijg te horen van "zit wel goed".
Misschien is het ook wel verstandig om naar een andere garage te gaan.. tuurlijk.. maar bij deze beste man heb ik mijn auto gekocht.. dan zou je toch....

De distributieriem/ketting moet trouwens ook over 800 km vervangen worden, dus ik denk dat ik hem dit weekend naar de beste man breng..

Wat ik wel doe is jullie antwoorden meenemen en voorleggen. Kijken wat hij ervan zegt.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties.. en ik hou jullie op de hoogte
Daansp
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 feb 2006, 14:36

205 XE

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 feb 2006, 13:27

Goed idee, en misschien heb je de mogelijkheid om samen met een autotechnisch onderlegde (205)-kennis ergens in de buurt bij een autoservicebedrijf een aantal uren of een dagdeel een brug te huren. Gratis advies krijg je vaak op de koop toe.Van de 205 is online een engelstalige handleiding (Haynes) beschikbaar. Je kunt per pagina misschien de nodige informatie uitprinten, voor b.v. afstelgegevens of onderhoudsvoorschriften. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Gerard2 » 23 feb 2006, 22:48

3. Als ik de bocht om wil gaan lijkt het alsof ik stuurbekrachtiging heb.. tenminste, de ene keer wel en de andere keer niet. Als ik dan ga, lijkt hij ook "uit de bocht" te lopen.
Ook valt het me op (of het is m'n fantasie) dat ik meer moet sturen om dezelfde bocht te nemen.
Hangt van m'n snelheid af, maar ik hoor ook wat snel kloppend geluid als ik de bocht om ga.

Ik ken dit 'probleem' alleen bij sneeuw/ijs op de weg. Als ik dan iets te snel door de bocht ga, wil het stuur niet meer automatisch terug in de rechtuit stand. Je hebt dan weliswaar heel weinig kracht nodig om het stuur te bewegen, maar eigenlijk ben je niet meer aan het sturen maar aan het glijden. Het is niet altijd mogelijk, maar volgens de theorie zou je dan het stuur terug moeten draaien tot je weer grip hebt. Voor mij is het een reden om bij de volgende bochten iets rustiger door de bocht te rijden.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

mijn 205 XE uit 1991

Berichtdoor Daansp » 28 feb 2006, 08:44

Hello allen,

nou, gister gereden met m'n autootje...ik zat echt te denken van "ik zet hem aan de kant"...

Als ik een bocht om ging, moest ik m'n stuur op het laatste stukje echt helpen om weer recht te gaan staan. Ik stond ook even op een parkeerplaats te wachten op m'n vriendin, draaide m'n motor stationair onder z'n toeren.. (alsof hij moeite had om te blijven draaien)

Op zich kan ik er wel nog mee rijden, hoewel het minder confortabel is..maar donderdag as gaat hij naar de garage..

Keep you posted!
Daansp
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 feb 2006, 14:36

mijn 205XE uit 1991

Berichtdoor Daansp » 16 maart 2006, 15:48

Hello allen,

Het probleem is verholpen....

Mijn garagehouder heeft de kruiskoppeling gesmeerd (was wel nodig volgens hem), nog een kruiskoppelkeerring gedaan (gesmeerd of vervangen of iets dergelijks),
een paar draagrubbers weer geinstalleerd (waren eruit gevallen of iets dergelijks) en 2x gebalanceerd....

Hij rijd weer heerlijk...

Hoe kan ik trouwens wat sneller bijv. van de 80 naar de 100/120 komen? als ik op moet rijden op een snelweg dan duurt het soms wat lang eer hij op snelheid is.. ik heb een U9 motor 1.1 en ga schakelen van:

1 naar 2 bij ong. 20 km/h
2 naar 3 bij ong 30 km/h
3 naar 4 bij ong. 40 of 50 km/h
en naar 5 tussen de 60 en 80 km/h (bij snelweg oprijden bij ong. 80)

Kan ik nog zuiniger rijden met dit schakel"gedrag" of is het al best zuinig..
misschien ook nog wel interessant, in de winterperiode rij ik 1:12 en zomerperiode ong. 1:16 tot 1:17, terwijl ik in het begin nog ong. 1:18 haalde.. Ideetjes?
Daansp
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 feb 2006, 14:36

Berichtdoor Edzo » 17 maart 2006, 02:07

zuiniger kan je bijna niet, je rijdt flink lui als ik dat zo zie, en een injectie is niet per definitie zuinig. De oudere carburateurversie was vaak iets zuiniger zelfs.
Af en toe even blazen kan geen kwaad, misschien haal je dan ook de 1:18 wel weer daarna. (zie ook hier)http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4374&highlight=

groeten, edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten