door M. van der Meulen » 21 feb 2006, 18:25
Beste DaanSp,
Het lijkt er alleszins op dat je een wagen hebt met een beetje achterstallig onderhoud. Je verhaal bij punt 1 slaat mogelijk op een versleten oliekeerring bij de krukas-poelie. Aan de hand van b.v. de juiste vraagbaak is dat met het passende gereedschap en een nieuwe ring redelijk eenvoudig op te lossen.
Ik ben 104-rijder (XW3 motor) en kan niet beoordelen of dit een klus is waarvoor uitbouw van de hele (XW7?) motor nodig is. Maar als je de boel toch uitelkaar moet nemen raad ik je aan meteen het distributiedeksel helemaal los te halen, en in een moeite door ook de distibutieketting, de kettingspanner en de dekselpakking te vervangen. Als de eerste twee versleten zijn heeft dat namelijk een negatieve invloed op de kleptiming, dus op de "ademhaling" van de motor en dus op de prestaties.
Het genoemde schakelprobleem kan inderdaad een gevolg zijn van uitgesleten kunststofdelen van de schakelkoppelingen onder de wagen. Hierdoor bewegen stalen kogelgewrichten van de slakel- en/of selecteurstang in een droge en te ruime "kom". Deze is n.l. vetgesmeerd en aan de binnenzijde bekleed met een plastic huls. Het kan ook zijn dat versleten of losgeraakte borgmoeren de koppelingen niet goed op hun plaats houden. Deze delen zijn op zich ook tamelijk eenvoudig te vervangen, tegen matige kosten, let alleen op de juiste afstand van de koppelingen bij montage. Is vervanging niet afdoende dan kom je denk ik al gauw bij de inwendige onderdelen van de bak zelf, en dan wordt het een iets ander verhaal vrees ik.
Bijgeluiden in de bochten kunnen wijzen op versleten koppelingen van de aandrijfassen. Zijn de binnenste en buitenste stofhoezen in goede staat en met voldoende schoon vet gevuld? Wellicht kun je een en ander ontdekken door de onderkant van de auto met geheel vrijhangende wielen eens goed van voor tot achter te inspecteren. Kun je ook meteen remmen en vitale ophangpunten van het onderstel bekijken, dus fusee's, bevestiging van de draagarmen, de stabilisatorstang etc. Zoek eens op het forum of informeer bij andere 205-rijders.
Zelf geregeld hier en daar wat loshalen en klein onderhoud plegen kan je een hoop (kostbare) narigheid besparen (b.v. een tegenvallende APK), is leerzaam en nog leuk ook! Nou hoop ik dat met dit verhaal je niet meteen de moed in de schoenen zakt. Neem in overweging dat een grondige aanpak voorkomt dat je kort na de ene reparatie alle gedane werk over moet doen voor een volgende storing, naast alle frustraties wordt het daar meestal ook niet goedkoper van. Mijn 104 uit '78 heb ik met vastgelopen motor uit Frankrijk gehaald, er ondertussen waarschijnlijk meer aan gespendeerd dan gezien de handelswaarde verantwoord is, revisie is niet goedkoop. Maar nu de motor toch uitgebouwd was heb ik b.v. ook de koppeling laten vervangen, kan ik weer jaren van genieten en komt de waarde van deze Peut ten goede. Zal je verhaal verder volgen, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73