Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slecht

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slecht

Berichtdoor La Griffe » 15 maart 2020, 11:49

Hallo,

De auto heeft pas APK door staan en liep goed,dat op een moment de auto begint te schokken kleine lichten stootjes als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is nabij de 90 graden . Eenmaal op de autosnelweg je door wilt trekken en in de 5 schakeld verliest de auto motorvermogen en rijden is dan echt niet meer leuk nabij de 100km/u want harder kan ik niet meer rijden.Nu is dat geen probleem op de autosnelweg waar je nog maar 100 mag rijden,wie heeft dit bedacht dit slakken gang :( ?
Bij het naderen van een uitvoegstrook moet ik het gas er op houden,want anders slaat mij de motor uit. Dus bij een verkeers punt waar je moet stoppen moet ik heel snel schakelen naar de 1 en met het gaspedaal spelen zodat ik nog toeren kan maken. En dan optrekken een hel snel opschakelen,want naar elke schakelbeurt houdt motor in en wilt afslaan.

Kunnen jullie mij een advies geven waar zich de problemen voor doen?

En is iemand bereid naar Roermond te reizen om dit zelf eens mee te maken in de XS misschien dat hij of zij weten waar zich de problemen voor doen.
Want naar auto dealer of auto garage brengen Nee dankje maken meer kapot dan het probleem op lossen.

En weet je wat het rare is die problemen met de XS dat dit alleen in de vroege ochtend gebeurd en smiddag komt dit probleem niet of nauwelijks voor.
Kan het zijn dat ie ergens valse lucht krijgt dus teveel koude lucht?

Heb hier een lijstje wat er al allemaal is vervangen vanaf vorig jaar September 2019.

Bobine
4 x bougies
Dynamo
Accu
Ontsteking module
Bougies kabelset
Verdelerkap + rotor
Luchtfilter
Vacuüm slangetjes
Thermostaat
Temperatuur sensor

Koelvloeistof systeem is ontlucht.

Groet,
Mark
Laatst bijgewerkt door La Griffe op 16 maart 2020, 20:04, in totaal 1 keer bewerkt.
205 XS 1.4 1991 Gris Magnum ( M0TA )
205 CTI 1.9 U9 1991 Atlantic Bleu ( Verkocht )
205 GTI 1.9 Griffe U9 1990 Still on the road
205 GTI 1.9 Griffe U9 1991 *RIP*
106 SPORT 1.6 16v 27-04-1998 (1ste eig. en in 2006 verkocht)
205 XS 1.4 1988 *RIP*
La Griffe
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 jan 2006, 22:16
Woonplaats: Roermond

Re: Mijn 205 XS 1.4 TUS3 ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 15 maart 2020, 18:31

Hoi,

Als ik het goed begrijp doet dit probleem zich alleen voor wanneer de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is?
Ik zou het dan misschien eerst zoeken in het choke systeem. Kijken of je choke knop op het dashboard nog wel aan de
carburateur trekt, en anders misschien je choke sproeier eens in een ultrasoon badje gooien.

Mvg,
Wout
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Mijn 205 XS 1.4 TUS3 ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor jacqabe » 16 maart 2020, 09:02

In zou de carburateur eens een reinigingsbeurt geven. In de loop der tijd komt hier toch wat troep in en kan een keer schoonmaken geen kwaad. En mijn ervaring met de nieuwe E10 brandstof is dat dit ook residu achterlaat.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor La Griffe » 16 maart 2020, 20:03

Bedankt voor de nodige tips. Ik ga binnenkort eens de carburateur onder de loop nemen en maak enkele foto`s hier van en post ze hier.

Het blijkt dat er verschil in carburateur zijn zie ik op YouTube.
Mijn cab zit aan de zijkant een potje waar benzine slangetje van af komt en op andere cab zie ik deze potje niet zitten.
205 XS 1.4 1991 Gris Magnum ( M0TA )
205 CTI 1.9 U9 1991 Atlantic Bleu ( Verkocht )
205 GTI 1.9 Griffe U9 1990 Still on the road
205 GTI 1.9 Griffe U9 1991 *RIP*
106 SPORT 1.6 16v 27-04-1998 (1ste eig. en in 2006 verkocht)
205 XS 1.4 1988 *RIP*
La Griffe
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 jan 2006, 22:16
Woonplaats: Roermond

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 19 maart 2020, 12:10

De hele carburateur onder handen nemen zou sowieso groot verschil moeten maken.
Dat van de verschillende versies en het potje wel/niet aanwezig: geen idee, maar
volgens de 205 vraagbaak zou jij de Solex 32-34 Z2 carburateur moeten hebben. Da's de goeie.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor La Griffe » 21 maart 2020, 15:06

Ik kwam deze revisie set tegen is dit de juiste die ik moet hebben?

https://www.carburateurwinkel.nl/conten ... 05_GT.html

En als ik de carburateur van het spruitstuk demonteer, waar moet je opletten zoals het benzineslangetje er af haal?
Voor mij een grote uitdaging, omdat dit nieuw voor mij is.
205 XS 1.4 1991 Gris Magnum ( M0TA )
205 CTI 1.9 U9 1991 Atlantic Bleu ( Verkocht )
205 GTI 1.9 Griffe U9 1990 Still on the road
205 GTI 1.9 Griffe U9 1991 *RIP*
106 SPORT 1.6 16v 27-04-1998 (1ste eig. en in 2006 verkocht)
205 XS 1.4 1988 *RIP*
La Griffe
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 jan 2006, 22:16
Woonplaats: Roermond

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor La Griffe » 22 maart 2020, 13:50

Ik kwam deze link tegen op het Franse forum van hoe een carburateur solex 32-34 Z2 er uit ziet van binnen en de nodige revisie onderdelen die nodig zijn.

https://www.planete-205.com/forum/refec ... 41028.html

Ga steeds meer dingen bij leren en onthouden :wink:
205 XS 1.4 1991 Gris Magnum ( M0TA )
205 CTI 1.9 U9 1991 Atlantic Bleu ( Verkocht )
205 GTI 1.9 Griffe U9 1990 Still on the road
205 GTI 1.9 Griffe U9 1991 *RIP*
106 SPORT 1.6 16v 27-04-1998 (1ste eig. en in 2006 verkocht)
205 XS 1.4 1988 *RIP*
La Griffe
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 jan 2006, 22:16
Woonplaats: Roermond

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 23 maart 2020, 21:54

Ja die revisieset moet goed zijn. Als je de benzineslang verwijdert, zorg dat je even
een bekertje of flink stuk keukenrol paraat hebt om de boel op te vangen.. Er zal een scheutje benzine uitkomen.

Mooi dat je de hele carburateur gaat aanpakken, dat gaat sowieso mooi verschil geven.
Tip: als je toch alles uit elkaar hebt (dus echt de hele carb kaal gemaakt) plons dan de
behuizing, dekseltjes, sproeiers etc allemaal in het ultrasoonbad. Ik heb het dit weekend ook
met mijn Dellorto's gedaan die ik aan het reviseren ben, en het resultaat is geweldig.

Die Franse link doet het momenteel niet. Maar 't klinkt goed! ;p Succes!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor La Griffe » 26 maart 2020, 11:08

Vandaag ga ik beginnen met demonteren van de carburateur en ga eens kijken wat ik allemaal tegen kom in de carburatuur.
Zodat ik aan de revisie set kan beginnen en het schoon maken .

Heb van het carburateurwinkel het platte grondje de tekening Solex 32-34 Z2 uit geprint met de nummers erbij welke onderdelen het zijn.

Vandaag of morgen laat ik hier een verslagje achter met de nodige foto`s van de revisie beurt aan de Solex 32-34 Z2 carburatuur.

Bedankt voor de nuttige info en uitleg, daar kom ik zeker ver mee.

Tot gauw......
205 XS 1.4 1991 Gris Magnum ( M0TA )
205 CTI 1.9 U9 1991 Atlantic Bleu ( Verkocht )
205 GTI 1.9 Griffe U9 1990 Still on the road
205 GTI 1.9 Griffe U9 1991 *RIP*
106 SPORT 1.6 16v 27-04-1998 (1ste eig. en in 2006 verkocht)
205 XS 1.4 1988 *RIP*
La Griffe
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 jan 2006, 22:16
Woonplaats: Roermond

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor La Griffe » 27 maart 2020, 12:48

Gisteren tegen de middag het demonteren van de Solex carburateur 32-34 Z2 van de inlaat spruitstuk.
Een maal er af ben ik begonnen om de carburateur schoon te maken, want was goed vies!

Klaar met schoon maken ben ik begonnen met de 5 torx schroeven los te draaien, bleek dat deze schroeven niet goed waren vast gedraaid.
De bovenste gedeelte los gehaald bleek de vlotterkamer groene pakking in 4 stukken te zien, vandaar ie valse lucht heeft gehad met slecht rijden?

Verder de carburateur van binnen bekeken bleek het gasklephuis ook smerig te zijn ook zuiver gemaakt.
Mij verder de Acceleratie sproeier vervangen, de orginele maat voering was 35-35 en is nu 35-40 weet niet of dit veel uit maakt.

Toen nog de Acceleratie membraan op de achter zijde carburateur vervangen.
Choke Membraan heb ik laten zitten, want was niet het zelfde wat ik had besteld.

De 2 kleine sproeiers heb ik niet vervangen, omdat de nieuwe 2 kleine sproeiers de maat voering te klein waren van het revisie set.
Dus ga er van uit dat de Carburateur revisie set van een peugeot 205 GT niet het zelfde is van mijn Solex 32-34 Z2 of heb ik een 32-34 Z1 Solex?

Heb de 2 delen weer in elkaar geplaatst met de nieuwe vlotterkamer pakking er tussen.
De 5 torx schroeven weer vast gedraaid,beter dan voor heen.

De carburateur weer op het inlaat spruitstuk gemonteerd met daar onder de 2 voet pakkingen.
Choke kabel en gas kabel weer aangesloten.
Benzine slangetje weer op zijn plaats en vast gezet met klemmetje.
Vacuümslangetje aan gesloten.
Achter de carburateur het stekker aangesloten.
Lucht filter behuizing weer op zijn plaats.

En starten maar.................. Yes loopt weer als een zonnetje :D mooi 950 toeren en loopt mooi naar de 90 graden.
Heb nog niet met de XS gereden, maar vanmiddag ga ik even de auto testen.
Hierbij enkele foto`s van de carburateur en het revisie set.
Voor en Na reviseren van de Carburateur.
En montage op de inlaat spruitstuk en met de motor ruimte.

Afbeelding
Smerige carburateur
Afbeelding

Afbeelding

Carburateur weer schoon gemaakt en beter oogt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Solex 32-34 Z2 carburateur revisie set.
Afbeelding

Vlotterkamer pakking groen vies en ingescheurd.
Afbeelding

Carburateur gemonteerd op het inlaat spruitstuk
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga ook de inlaat spruit schoon maken met het spul EMAG EM-404 Aluminium reiniger zeer bijtend spul moet ik zeggen en nare geur.
Daarna gewoon met water af spoelen.

Vanmiddag laat ik nog weten hoe het was rijden met de XS.
205 XS 1.4 1991 Gris Magnum ( M0TA )
205 CTI 1.9 U9 1991 Atlantic Bleu ( Verkocht )
205 GTI 1.9 Griffe U9 1990 Still on the road
205 GTI 1.9 Griffe U9 1991 *RIP*
106 SPORT 1.6 16v 27-04-1998 (1ste eig. en in 2006 verkocht)
205 XS 1.4 1988 *RIP*
La Griffe
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 jan 2006, 22:16
Woonplaats: Roermond

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor jacqabe » 27 maart 2020, 15:40

Zo te lezen kan dit alleen maar een verbetering zijn!
Pas wel op met dat agressieve goedje.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor La Griffe » 27 maart 2020, 16:55

Heb vanmiddag even met de XS gereden en bevalt mij goed, een hele goede besluit om de carburateur een revisie beurt te geven.
Alleen de stelschroef ( Lucht ) moet ik nog wat indraaien op de carburateur zodat ie netjes nabij de 1000 toeren blijft lopen.
Heeft bij een stoplicht de neiging te pingelen en valt bijna uit de motor.
Tja carburateur is en blijft iets lastig met afstellen, vooral met de weersomslagen.
Voor de rest rijd de XS zalig.
En vanavond even testen op de autosnelweg na 19:00u waar je weer 130km/u mag rijden.
Kijken hoe de motor loopt met door schakelen na de vijfde versnelling en dat vermogen weer aanwezig is.
205 XS 1.4 1991 Gris Magnum ( M0TA )
205 CTI 1.9 U9 1991 Atlantic Bleu ( Verkocht )
205 GTI 1.9 Griffe U9 1990 Still on the road
205 GTI 1.9 Griffe U9 1991 *RIP*
106 SPORT 1.6 16v 27-04-1998 (1ste eig. en in 2006 verkocht)
205 XS 1.4 1988 *RIP*
La Griffe
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 jan 2006, 22:16
Woonplaats: Roermond

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 27 maart 2020, 21:51

Wauw goed bezig! Kon inderdaad niet anders dan een verbetering zijn. En nu groot gelijk inderdaad! Stukkie rijden!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor La Griffe » 27 maart 2020, 22:20

Hier fotootje vanmiddag in de zon even de beauty 205 XS 1.4 kleur gris magnum M0TA te show gezet :D

Afbeelding

Rijd geweldig, dank voor jullie input :wink:
205 XS 1.4 1991 Gris Magnum ( M0TA )
205 CTI 1.9 U9 1991 Atlantic Bleu ( Verkocht )
205 GTI 1.9 Griffe U9 1990 Still on the road
205 GTI 1.9 Griffe U9 1991 *RIP*
106 SPORT 1.6 16v 27-04-1998 (1ste eig. en in 2006 verkocht)
205 XS 1.4 1988 *RIP*
La Griffe
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 jan 2006, 22:16
Woonplaats: Roermond

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor jacqabe » 28 maart 2020, 08:08

Kijk hem een staan shinen :-)
Heel veel rij en sleutel plezier.
Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Mijn 205 XS 1.4 TU3S ( 20CK22 ) met handshoke loopt slec

Berichtdoor La Griffe » 28 maart 2020, 13:36

Dank Abe, zeker weten ga ik er weer veel rij plezier mee beleven en sleutelen doe ik graag aan beide auto`s zo ver ik er verstand van heb.
Want tegenwoordig auto vak garages maken er een zooitje van en de uurloon wordt met dag duurder voor de youngtimer of klassieker.
205 XS 1.4 1991 Gris Magnum ( M0TA )
205 CTI 1.9 U9 1991 Atlantic Bleu ( Verkocht )
205 GTI 1.9 Griffe U9 1990 Still on the road
205 GTI 1.9 Griffe U9 1991 *RIP*
106 SPORT 1.6 16v 27-04-1998 (1ste eig. en in 2006 verkocht)
205 XS 1.4 1988 *RIP*
La Griffe
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 jan 2006, 22:16
Woonplaats: Roermond


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten