Klussen aan de 205 XS

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 11 feb 2020, 21:57

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien hebben gelezen, ben ik bezig met het opknappen van mijn 205 XS.
Het gaat best lekker, stoelen alweer opgehaald bij de stoffeerder, velgen vandaag
opgehaald bij de poedercoater. Heb de auto in de afgelopen 2 maanden ontdaan
van interieur en exterieur, alle losgehaalde onderdelen thuis opgeknapt, of waar
nodig verruild voor betere exemplaren. Afgelopen zaterdag de auto weggebracht
naar de spuiter, waar ik hem naar verwachting begin juni weer kan ophalen. Dus voor
nu is het even wat rustiger. Al begint het ook wel weer te jeuken, want er is nu tijd
om na te denken over een motorische wijziging.

De hele reden daarvan is dat ik hier nog een set carburateurs heb liggen (Dellorto DHLA 40's).
De XS is nu nog voorzien van het originele monopoint injectiesysteem (het is een 1.4 uit 1991).
Overstappen naar deze carburateurs lijkt me dan ook een gave upgrade, alleen al voor het geluid.
Als de auto straks klaar is, is het niet mijn dagelijkse auto, dus het choken en afstellen
neem ik voor lief. In het meest ideale geval zie ik de upgrades alsvolgt voor:

- De Dellorto's dus voor aanvoer van mengsel
- Uitlaatspruitstuk + voorpijp vervangen voor een 4-2-1 spaghetti spruitstuk
- Als het kan ook een snellere cilinderkop, bijvoorbeeld van een 106 Rallye.

Ik zie een aantal uitdagingen.

Allereerst de carburateurs, en dan met name de spruitstukken. Die zijn niet te vinden.
Nu werk ik erg veel met 3D CAD programma Solidworks. Als ik kan komen aan een exacte 'outline'
van de flens van het standaard inlaatspruitstuk, kan ik zelf een inlaatspruitstuk tekenen en laten
lassen. Alleen: hoe kom ik aan zo'n outline? Heeft iemand tips?

Ten tweede het uitlaatspruitstuk. Heeft iemand er nog eentje liggen voor een 205 met TU?
Ik houd me zeer aanbevolen.

Tot slot de cilinderkop kwestie, moet ik hier überhaupt aan beginnen? Heb her en der wel
gelezen dat een 106 Rallye kop beter flowt (205 Rallye kop nog beter maar niet vindbaar)
en dat je in theorie vermogenswinst hebt, maar het is waarschijnlijk niet allemaal plug
en play.

Benieuwd wat jullie van de stand van zaken en van de plannen vinden.
Voor tips houd ik me zeer aanbevolen.

Mvg,
Wout
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 19 feb 2020, 17:56

Hoi,

Er hebben zich inmiddels wat ontwikkelingen voor gedaan,

Had me direct gefocust op het zelf maken van een inlaatspruitstuk,
aangezien het me een onmogelijke opgave leek om er één tweedehands
te vinden voor weinig. Toch gelukt dus, via de Franse Ebay (en wordt opgestuurd
vanuit Griekenland :mrgreen: ). Hopelijk is 'ie volgende week ergens binnen.
Hoewel ik het spruitstuk al had getekend in Solidworks..

Carburateurs afgelopen weekend uit elkaar gehaald, gaan komend weekend
voor een rondje ultrasoon reinigen. Nieuwe pakkingen bestellen en lagers
voor het vlinderklep asje.. en dan zijn die weer good to go.

Een 4-2-1 spruitstuk zoek ik nog steeds. Maar heb geen haast, die vind ik vast nog wel.

En we gaan eerst eens kijken wat de beleving is met de huidige cilinderkop,
ik vind de XS in standaard trim al geweldig rijden, we kunnen er niet op achteruit gaan!

Grt,
Wout
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor 205RJ » 22 feb 2020, 10:10

Heel erg gaaf project! Ook zeer benieuwd naar foto’s van de gerestaureerde auto nadat deze klaar is. En met de beoogde carburateur-conversie moet dat heel leuk rijden worden. Succes!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 23 feb 2020, 16:06

Thanks! Ja wel van plan om wat foto's hier te uploaden af en toe.

Afgelopen vrijdag was het inlaatspruitstuk al binnen (maandagavond betaald, vrijdagochtend bezorgd, dikke prima).
Eerste wat me opviel is dat de flens aan de cilinderkop-kant veel grotere poorten heeft (Ø35,6mm meet ik).
Op het singlepoint injectiespruitstuk heb ik eerder Ø26,0mm gemeten. Ik wilde graag met de huidige cilinderkop
gaan rijden, dus dat zou betekenen dat ik de kop moet (laten) portmatchen. Maar wat blijkt.. ik leg beide spruitstukken
naast elkaar en het nieuwe spruitstuk is gewoon in z'n geheel veel groter. Dus ik moet sowieso op zoek naar een
andere cilinderkop (waarschijnlijk van een 205 1.3 Rallye of AX Sport). Dat wordt dus een mooie zoektocht.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 23 feb 2020, 20:42

Okey misschien wel leuk om wat meer te vertellen over de auto en het project.
Hieronder wat foto's en nieuwe foto's zal ik ook in dit topic gaan bijhouden.

Afbeelding
2010, het eerste kiekje. Net thuis van de aankoop in Emmer-Compascuum.
197dkm op de teller, 19 jaar oud (ikzelf toen ook). Mijn eerste auto. Was toen ook specifiek op zoek naar een XS.
Een vriend van me had er eerder ook één, uit 1990, zelfde kleur. Ik vond het een geweldig ding. Werd op de afgesproken datum 's ochtends nog gebeld
door de verkoopster, of we nog wel wilden komen, want de 205 wilde niet meer starten
na een beurt in de wasstraat. Blij dat we toch gegaan zijn! Later een nieuwe verdeler erop gezet en gaan met die banaan.

Heb de auto bijna 6 jaar lang voor dagelijks vervoer gebruikt (on a budget natuurlijk, je bent student).
Vooral de laatste twee jaar behoorlijk intensief in verband met afstudeerstage en eerste baan.
In mei 2016 de auto geschorst en gestald met lekke kachelradiateur. Ik dacht er al eerder aan om
de auto weg te zetten en een andere te nemen voor dagelijks gebruik, dankzij deze lekkage de knoop
uiteindelijk doorgehakt. Weggezet met bijna 272dkm.

Veel lol aan gehad en veel aan geklust. Elektrische ramen ingebouwd, centrale vergrendeling met afstandsbediening ook.
In 2012 is er een origineel glazen schuifdak ingekomen. Oranje knippers erin gezet en ph1 achterlichten. In 2014 zelf een
volledige cilinderkoprevisie gedaan. O.Z. honingraat velgjes erbij gekocht (14 inch).
D'r zit zoveel tijd en moeite in dat het gewoon zonde is om 'em weg te doen.

Afbeelding
Afijn, vorig jaar november de handschoen opgenomen. Eerst gewisseld van stallingsplek. Het doel:
de XS van binnen en buiten weer helemaal strak maken (hoeft niet als nieuw, als het maar mooi is).

Afbeelding
Hup, van de trailer af. Voordat we hem in de nieuwe schuur indrukken wel even gewassen natuurlijk.

Afbeelding
Hatsiekidee. Ziet er al een stuk beter uit, maar schijn bedriegt. Van dichtbij is er van alles zichtbaar.
Kleine deukjes, krasjes, steenslag. Weinig roest, dat wel.

Afbeelding
Overigens staat ie samen gestald met de Accent van m'n kameraad. Wel zo gezellig.

Afbeelding
Het interieur is zeker nog te redden. Doordat de auto 3 jaar ook als kast is gebruikt, is het interieur
heul erg vies. De bestuurdersstoel heeft de bekende instapschade. Waarschijnlijk opnieuw laten stofferen.

Afbeelding
Een rondje met de tapijtreiniger doet wonderen. Heb gewoon donkerbruin schuim zitten opzuigen
en een emmer met zwarte drab weggegooid.

Afbeelding
Hier is de hele set net onder handen genomen. Inmiddels besloten de boel naar de stoffeerder te brengen
en via dit forum in contact gekomen met VanWijk in België. Waarvoor nogmaals dank!

Afbeelding
De stallingsplek ligt dicht bij m'n ouders in het mooie Twente. Ik woon zelf meer dan 100km verderop.
Daarom kan ik niet zomaar als ik zin heb even wat prutsen. Dus ik combineer in het weekend een bezoekje
of een verjaardag met een middagje klussen. Gedemonteerde onderdelen neem ik mee naar huis. Op deze
manier kan ik 's avonds doordeweeks een vrij uurtje makkelijk besteden aan de XS. Dit soort dingen dus.
Heb twee andere (barst vrije) ph1 achterlichtunits op de kop getikt en alle krasjes en doffe plekken weg
gepolijst. De voorste is net gedaan, de achterste moet nog.

Afbeelding
Hetzelfde gedaan met de mistlamp glaasjes. Door de eerdere conversie naar ph1-achterlichten was
het achteruitrijlicht op die plek niet meer nodig. Daarop een Britse mistlamp geplaatst. Dus de XS
heeft zowel links als rechts een mistlamp.

Afbeelding
De oude striping en stickers verwijderd met de caramelschijf, ging prima. Zoals te zien zijn de stickers
versleten en verkleurd, dus tijd voor nieuwe. Ze staan nog te koop op de Franse Ebay, moet ze nog bestellen.

Afbeelding
Ook internationaal geshopt uit de UK, nieuwe B-stijl stickers. De huidige zijn gebarsten en beginnen af te bladderen.

Afbeelding
Paar jaar geleden besloten om een GTi tellerbak in te bouwen omdat ik de dikke wijzers en wijzerplaten
mooier vond. Zelfde gold voor achtergrondverlichting ipv verlichting aan de voorkant. Oliedruk en olietemperatuur
meter zijn natuurlijk ook vet, ook al deden ze het niet :mrgreen: Destijds de kilometerstand wel netjes overgezet.
Nu moest er een keuze gemaakt worden. Of weer een XS tellerbak zoeken of toch door met deze. Ben de XS tellerbak
ook wel weer gaan waarderen eigenlijk. Maar meer metertjes = meer beter, ook een waarheid. Lastig lastig.
Toen maar met mezelf een afspraak gemaakt :P De GTi tellerbak mocht blijven, mits de oliemetertjes werkend gemaakt
kunnen worden. Zou dat lastig gaan worden, dan weer een XS-tellerbak. Dus heb met een avondje prutsen de werking
van deze metertjes weten te achterhalen. Ook weet ik nu waar ik draden moet trekken en op welke stekkers ze bijgeprikt
moeten worden. De olietemperatuursensor komt op de plek van de carterpanplug (perfect meetpunt, zelfde schroefdraad).
De oliedruksensor komt samen met de oliedrukschakelaar op een verdeler te zitten. De verdeler gaat dan op de plek van
de oliedrukschakelaar. Sensoren zijn al besteld en binnen. Dus we gaan door met de GTi-tellerbak!
Ook ergerde ik me al een tijd aan de verkleurde wijzers (deze waren haast wit geworden). Voorzichtig wat bijgekleurd dus.
Oja, en heb uit voorzorg alle lampjes vervangen (bijna 30 stuks, W5W, in doosjes van 10 te verkrijgen bij de onderdelenboer).

Afbeelding
Oei, dit is er niet beter op geworden de afgelopen jaren. En ben tijdens het strippen meer van dit soort plekken tegengekomen.
Ik had gehoopt dat we met uitdeuken en polijsten een heel end hadden kunnen komen, maar helaas pindakaas. Contact
gezocht met Wilfred in Lutten (jullie kennen 'em vast wel), die de auto overnieuw zal gaan spuiten. Ik zag het budget alweer
diggelen vallen, maar het liefst doe ik het in één keer goed.

Afbeelding
Inmiddels was ik ook al begonnen aan de velgen. Ook hier weer een keuze. Ze moesten grondig aangepakt worden, wat
natuurlijk ook geld zou gaan kosten. Zoeken naar een ander leuk setje was dus ook een optie. Maar wat dan? Ik heb de
originele 13" XS velgjes ook nog, maar ik vind ze eigenlijk gewoon te klein en te smal. Dit bakkie verdient net iets beter.
Maar 15" Speedlines vind ik ook weer te pretentieus :mrgreen: Uiteindelijk toch besloten om met deze wielen door te gaan.
Ik vind ze leuk staan en heb ze er al zo lang onder zitten, dat ze er wel een beetje bij zijn gaan horen.
Dus laten stralen en poedercoaten. Op deze velg zelf een klein beginnetje gemaakt met een schuurpapiertje. Blijkbaar
zijn ze ook nog een tijdje geel geweest bij de vorige eigenaar :shock:
De 205 staat inmiddels op de afgeschreven winterset van m'n vorige daily driver, de 206. Prima oplossing.

Afbeelding
Velgen weggebracht naar de poedercoater (Elas in Ede, vlakbij m'n werk). Ben ze nog niet eens drie weken kwijt geweest,
dus snel en ook goed gewerkt. Ondertussen kreeg ik deze kiekjes doorgeappt van het tussentijdse resultaat. Dit gaat mooi worden!

Afbeelding
Besloten om ze weer in zilvergrijs te laten poedercoaten. Dit hebben ze erg mooi gedaan vind ik.

Afbeelding
Misschien wat vroeg, maar toch besloten om er direct banden om te laten leggen. Ik verwacht dat de kans op beschadigingen
hierdoor veel kleiner is. De velgen liggen nu bij m'n ouders in de schuur en er wordt nogal eens wat versleept, dus je weet maar nooit.
Gekozen voor Vredestein Sportrac 5 in de maat 175/60R14. In eerste instantie gezocht naar echte Michelins, want Frans natuurlijk.
Maar echte sportieve bandjes hebben ze niet (meer) in deze maat, alleen die hippie-energy savers. Daar wordt niemand blij van natuurlijk :mrgreen:
Oja, bij het uitbalanceren in de garage hebben ze de plakloodjes netjes uit het zicht geplakt. Chapeau!

Afbeelding
Enig minpuntje van deze velgen: ik had er nooit naafkapjes bij. Ik wilde ze wel, maar passende kapjes met de Peugeot leeuw erop
bestaan volgens mij niet. Mijn eerste gedachte: dan maar 3d printen. Even in Solidworks uitgetekend en op het werk de printer aangeslingerd.
Dit kon nog wel eens wat gaan worden. Dit is in laagjes geprint met een soort PLA-blend als filament. Ik heb er nog niet verder mee geëxperimenteerd,
maar met aceton zou ik de ruwe structuur nog kunnen gladstrijken. En dan hebben we een mooie passende Peugeot-naafkapjes! De vraag is nu alleen:
zwart of in de kleur van de velg.. Ik neig zelf naar zwart.

Afbeelding
Ondertussen kwamen ook de eerste beelden binnen via Edwin van Wijk, de stoffeerder. Ben met de hele set achterin de auto naar België gereden
en samen met Edwin de opdracht besproken. De wang van de bestuurdersstoel krijgt nieuwe stof (zie maar eens die grijze XS stof nieuw te vinden!).
Op beide stoelen wordt de schuimvulling hersteld zoals te zien op deze foto. De bestuurdersstoel wordt weer opgebouwd op een ander stoelframe,
omdat mijn bestuurdersstoel flink wat speling had tussen het zitvlak en de rugleuning. Ook zijn op alle delen de stiksels mooi hersteld. Bedankt Edwin!

Afbeelding
Zie hier de nieuwe grijze stof ingenaaid op het zitvlak van de bestuurdersstoel. Ben vergeten een fotootje te schieten van het hele eindresultaat. Komt nog!

Afbeelding
Zaterdag, twee weken geleden. De auto is van binnen en buiten (bijna) helemaal gestript. Achtergelaten bij de spuiter. Hopelijk in begin juni weer opbouwen!

Afbeelding
Dit weekend, tussen het carnaval vieren door. Het is gelukt om gisteren het tapijt helemaal in orde te maken. Eerst een uur op zitten stofzuigen. 's Middags weer
een tapijtreiniger gehuurd voor een paar uurtjes, want ik had inmiddels goede ervaringen met het schoonmaken van de stoelen. Hier een foto voor aanvang.

Afbeelding
En hier een foto van het resultaat. Lekker dankbaar klusje! Heb in het begin ook nog een poging gewaagd met de mattenklopper. Hierbij is helaas een scheurtje
ontstaan in het kunststof vlak aan de bestuurderskant. Besloten om hier niks mee te doen, er komt straks toch een nieuwe vloermat overeen. Ik had verwacht
dat er meer rommel uit zou komen, blijkbaar waren de stoelen viezer dan het tapijt!

Afbeelding
Ja, en dan de laatste ontwikkeling in dit project, de brandstofvoorziening. Hier net de Dellorto DHLA 40's maar eens afgestoft. Ze hebben zeker een opknapbeurtje nodig.

Afbeelding
Met behulp van een handige youtube video de Dellorto's volledig gedeassembleerd. Binnenkort gaat bijna alles in het ultrasoon bad. Benieuwd naar het resultaat!
Ook ga ik binnenkort een pakkingssetje bestellen en nieuwe lagers.

Afbeelding
Had al een ruwe opzet voor een inlaatspruitstuk in 3D getekend en op werktekening gezet. Via via contacten gelegd om uit aluminium te laten frezen en te laten lassen.
Leuk klusje, maar waarschijnlijk is het niet meer nodig.

Afbeelding
Want via Ebay dus deze unit op de kop getikt. Alleen komen de aansluitpunten op de cilinderkop niet overeen. Ik weet bijna zeker dat dit spruitstuk op de TU24 hoort,
die heeft dus een flink andere aansluiting (en veel grotere inlaatpoorten). Nu dus op zoek naar een geschikte cilinderkop.

Tot zover! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor 205RJ » 23 feb 2020, 23:02

Geen half werk dus, wat een enorm gaaf project! Het blijft toch je eerste auto, die nu weer een tweede leven krijgt. Zo zie ik dit ter zijner tijd ook wel voor me voor de mijne, die nu nog in de studentenvervoer-fase zit (maar uiteraard wel al gekoesterd wordt, zij het met een beperkt budget). Ik blijf de ontwikkelingen volgen!
8)
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor pEus » 24 feb 2020, 09:35

Zo moet het 8)

En een leuk verhaal erachter :D
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 24 feb 2020, 22:08

Thanks! 8)

Heb nog wat verder zitten zoeken op het internet en afbeeldingen vergeleken met oude foto's van m'n cilinderkoprevisie.
Wat ben ik nu te weten gekomen:
- Het spruitstuk hoort inderdaad bij de TU24 (er staat een code bij in gegoten op 1 van de buizen: FJR AS10G)
- De Dellorto's passen met behulp van de adapters (want dit spruitstuk is dus bedoeld voor de Rallye Webers)

Maar wat blijkt nu:
Dit TU24 spruitstuk heeft aan de cilinderkopflens drie extra stukken aluminium gelast zitten (wat overigens niet netjes gedaan is).
Het oppervlak van de flens is dus groter gemaakt, en hierin zijn extra gaten geboord, waardoor een tweede gatenpatroon ontstaat.
De vraag is nu dus: voor welke kop is dit spruitstuk ooit geschikt gemaakt? Ik vermoed TU3 of TU5. In elk geval géén TU1, want het andere
spruitstuk dat hier ligt is van een 1.1 (9605084680) en komt sowieso niet overeen. Ben er inmiddels ook achter dat TU1 koppen kleinere
inlaatpoorten hebben dan TU3 of TU5. Ik hoop het deze week in elk geval op een losse TU3 kop te kunnen gaan passen! Kunnen we
dat weer uitsluiten.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor ~Orin » 25 feb 2020, 16:56

Fantastisch verslag! Tot nu toe al behoorlijk mooie resultaten behaald zo te zien, je maakt er grondig en mooi werk van :D

Ga zo door zou ik zeggen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 08 maart 2020, 18:46

Hoi, thanks voor de leuke reacties. Ik zal hier blijven posten!
Er zijn weer twee updates.

Vorige week met Bart Ebben in Malden gebeld of ze me konden helpen met
de cilinderkop-spruitstuk kwestie. Gisterochtend dan eindelijk langs gereden!

Het plan was om een aantal verschillende TU-koppen uit het schap te pakken
en om dan gewoon te kijken waar het spruitstuk op zou passen. Bij de tweede
kop zijn we met het plan gestopt, want dit bleek een heuse TU24-kop te zijn.. :mrgreen:

Helaas past het spruitstuk door de latere bewerking niet op de kop, maar het plan
is nu om dit (weer) pas te gaan maken. De diameters en posities van de inlaatpoorten
kloppen wel precies, daar gaat het vooral om! Dus ik heb de TU24-kop direct meegenomen. 8)

Afbeelding
Op deze foto ligt de TU24 kop links, de TU3 kop rechts. Let op de verschillen tussen
de aansluitpunten en de grootte van de inlaatpoorten. Heb ook met de schuifmaat nagemeten.
De inlaatpoortdiameters van de TU3 zijn 29mm, die van de TU24 zijn 36mm. Dus dat is een
extra 54% in doorstroom oppervlak. De inlaatkleppen zijn ook groter (36,6mm vs. 39,3mm, +15%).

Nu de volgende uitdaging, want ben er inmiddels al achter dat de verbrandingskamer van de
TU24 fors groter is dan de TU3 (28,6cc vs. 32,4cc, +13%). Ben dit te weten gekomen via een
thread op 205gtidrivers.com. Zou ik de TU24 kop direct op het standaard TU3 onderblok schroeven,
dan zou de compressieverhouding dalen van 9,3:1 naar 8,6:1. Dat is veel te weinig en moet dus
gecompenseerd worden. Het doel is toch wel minimaal 10:1. Om dit te halen denk ik aan twee opties:

1: De kleppen 1,5mm dichter op de zuigers brengen. Door een combinatie van kop vlakken en een
dunnere koppakking ertussen. Maar dit lijkt me erg veel, heeft iemand hier ervaring mee?
2: De gebolde zuigers van een 106 1.4XSi erin schroeven. Maar ik kan dan niet precies uitrekenen
wat dit gaat doen met de compressieverhouding, iemand hier ervaring mee?


Verder kwam ik tot de ontdekking dat mijn GTi tellerbak geen choke-lampje had. Maar er hoort
wel wat te gaan branden als de Dellorto's straks in choke-modus staan. Daarom heb ik vandaag
een choke-lampje in de GTi-tellerbak gebouwd.

Afbeelding
Hier even de betreffende lampjes verwijderd. Er zijn diverse lampjes die niet van toepassing zijn, dus
iene miene mutte, welke gaat het worden..

Afbeelding
Dus ik heb deze maar gepakt. Achteraf had ik misschien beter het voorgloei-lampje kunnen pakken,
want die is misschien nog wel het minst van toepassing hier :mrgreen: maar ach

Afbeelding
Aan de achterkant voorzichtig met een schuurpapiertje de coating verwijderd, totdat de gele
kleur en symbooltje zijn verdwenen.

Afbeelding
Aan de voorkant ziet dat er zo uit. Een blanco lampie :D

Afbeelding
Via een van m'n vrienden toevallig nog aan een afgeschreven XS-tellerbak gekomen, daar komt
dus dit plaatje uit. Hier is 'ie al in stukken geknipt, we gaan dus voor het choke-plaatje!

Afbeelding
En hier voorzichtig uitgeknipt en achter de wijzerplaat geplakt. Met een bewerkte fitting ga ik
straks twee draden trekken naar de choke-knop. Tot zover wel tevreden met het resultaat! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor La Griffe » 27 maart 2020, 22:44

Gaaf project wat je allemaal van plan bent.

Blijf fijn dit topic volgen met vooral die Dellorte carburateurs.
Waarom geen Weber carburateurs?

Ben benieuwd naar het eind resultaat :wink:
205 XS 1.4 1991 Gris Magnum ( M0TA )
205 CTI 1.9 U9 1991 Atlantic Bleu ( Verkocht )
205 GTI 1.9 Griffe U9 1990 Still on the road
205 GTI 1.9 Griffe U9 1991 *RIP*
106 SPORT 1.6 16v 27-04-1998 (1ste eig. en in 2006 verkocht)
205 XS 1.4 1988 *RIP*
La Griffe
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 jan 2006, 22:16
Woonplaats: Roermond

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 28 maart 2020, 20:18

Een van m'n vrienden reed een jaar of 8 geleden al rond met een
set Dellorto DHLA40's op zijn 1.9 GTi, zelfs als daily driver. Dat gaf echt een briljant
geluid en meer koppel onderin. Echt gewoon heerlijk! En volgens mij viel het met het afstelwerk en het
verbruik allemaal reuze mee.

Een jaar of 5 geleden heb ik van hem voor m'n verjaardag een ander setje opknappers
gekregen (maar ook DHLA 40). Dus nu ga ik het eindelijk aanpakken met dit setje.

Overigens is de DHLA40 qua setup bijna identiek aan de DCOM 40 van Weber die
op de 205 1.3 Rallye gebruikt wordt. Het past zelfs gewoon op hetzelfde inlaat spruitstuk.
Sterker nog, ik heb een mooi boek gekocht (het carburateurboek van Des Hammill, ISBN 978-1-903706-59-6),
waarbij in elk hoofdstuk de DHLA40 steeds in één adem genoemd wordt met de DCOM40 / DCOE40.
Dus met die setup komt het wel goed!

Ik wacht nu trouwens op de bezorging van de revisieset en nieuwe naalden (ook besteld via de
carburateurwinkel, hebben die nog een beetje levertijd?). Dan kan het opbouw feest beginnen! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 05 apr 2020, 13:11

Weer tijd voor een update! Want we moeten toch weer wachten voor we weer verder kunnen. :-)

Afbeelding
Allereerst de reiniging van de carburateurs. Deze zijn bij een vriend van mij op de zaak in het ultrasoonbad geweest.
Dit is een foto vooraf. De viezigheid lijkt mee te vallen, toch zijn bijvoorbeeld de acceleratiesproeiers en de progressiegaatjes
in de behuizing aardig verstopt. Ook de behuizing van de acceleratiepomp (rechts onder) is mooi verkleurd door oude peut.

Afbeelding
Aardige verbetering! Alles is weer mooi schoon. En alle kleine gaatjes en hoekjes zijn weer vuil vrij.
Het opbouwen kan weer beginnen!

Afbeelding
Ik weet helaas niet op welk type motor deze carburateurs voorheen geïnstalleerd zaten. Daarom met behulp
van mijn boek gekeken welke onderdelen vervangen moesten worden voor optimale werking op mijn motor.
Het boek schrijft Ø30mm hoofdventuri voor als ondermaat. Uit deze carburateurs kwamen Ø28mm hoofdventuri tevoorschijn.
Of althans.. Dat waren ze. Uiteindelijk met hulp van iemand van classiccarbs.co.uk weten vast te stellen dat
deze venturi's zijn uitgedraaid.. Naar Ø31,7mm. Nu kom ik erachter dat dit verhoudingsgewijs precies goed is
voor 1360cc. :? Dat zou wel heel toevallig zijn. Eerst dus maar eens testen met deze dingen, en anders toch
maar nieuwe Ø30mm bestellen.

Afbeelding
Dit was wel even vloeken.. De houder van het vlotterasje was helaas afgeknapt. En ik deed nog zo voorzichtig.
Het afgebroken stukje (heel klein!) was me weg gestuiterd op de grond, maar gelukkig wist ik hem terug te vinden.

Afbeelding
Dus dit is het experimenteren nog wel waard, alles is weer verbonden. Was wel weer even zoeken om de goede
lijm te vinden. Uiteindelijk voor een paar euro een tube Kombi Metaal gekocht van Bison, twee componentenspul
wat na uitharden bestand is tegen allerlei chemicaliën (en ook benzine dus). Het zit nu goed vast in elk geval.

Afbeelding
Vlotters testen, you never know... Maar ze doen het nog gelukkig! Zijn dure dingen om te vervangen.

Afbeelding
Er kwamen meer oude spulletjes uit dan gedacht! Alles weer vervangen voor nieuw spul.

Afbeelding
En hier weer fully assembled. Nu tijd om een testopstelling te verzinnen voor vlotterniveau en acceleratiesproeiers.
Dat wordt sowieso geknoei met benzine, dus dat zal volgende maand in de garage gebeuren in plaats van op het balkon :mrgreen:
Wat is er zo ongeveer nieuw in gegaan: Alle pakkingen dus en rubber (viton) ringetjes, stationairsproeiers, hoofdsproeiers,
luchtremschroeven, pompmembranen, vlotternaalden en zittingen, en als laatst nieuwe vlinderklep schroefjes.
Alles beweegt weer mooi soepel, hopelijk werkt het goed straks! Op deze foto is ook die lelijke flens van het inlaatspruitstuk
goed te zien, deze moet nog weer pas gemaakt worden voor de Rallye kop.

Afbeelding
Ondertussen ook aan de cilinderkop begonnen. Ik wilde net beginnen met het schoonmaken van de kleppen, en jaa hoor:
Kleppen hartstikke krom. :cry: Tenminste, deze twee uit de eerste cilinder van de distributiezijde. De rest is wel recht.
Aan de zittingen in de cilinderkop valt niks vreemds te zien. Heel mysterieus dus. Heb dus weer met Bart Ebben gebeld,
waar deze cilinderkop vandaan komt. Toen volgde er een meevaller, want ze hadden nog eenzelfde kop liggen. Deze dus
gisteren opgehaald. Afgesproken dat ik de kleppen van deze kop mag gebruiken mits dat mogelijk is. Prima!

Afbeelding
En gelukkig waren deze kleppen allemaal recht, en nog veel mooier en schoner ook! Hier zijn alle kleppen en de cilinderkop
schoongemaakt. Ook zijn de kleppen al ingeslepen op de zittingen.

Afbeelding
Alles weer schoon, recht en ingeslepen! Bijna tijd om weer op te bouwen.

Next: cilinderkop vlakken en afpersen, en het inlaatspruitstuk weer pas laten maken. Maar even afwachten hoe snel dat
zal gaan gezien al het corona gedoe. Ook moet ik nog even een vel papieren pakking bestellen, ben van plan alle
inlaatpakkingen zelf te gaan knippen. En zodra het weer een beetje verantwoord is, een bezoekje brengen aan de
spuiter! Heb afgelopen week gebeld, er wordt aan gewerkt! :mrgreen:
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor ~Orin » 06 apr 2020, 11:07

Gaat weer heerlijk lopen dat motortje :mrgreen:

Mooi werk!
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 09 apr 2020, 19:58

Ja het begint er wel steeds meer weer op te lijken! ;)

Afbeelding
Heb de cilinderkop afgelopen dinsdag weer opgehaald bij het revisiebedrijf.
De kop is afgeperst, geen lekkages. Dus we kunnen weer door met deze!
En er is 6/100e millimeter af gevlakt. Valt mee maar er lijkt bij de vorige eigenaar al
aardig wat afgehaald te zijn. Denk dat 'ie wel aardig op z'n max zit zo.

Dus alle items maar weer terug geplaatst.. Lekker klooien met die halvemaanvormige klepjes :twisted:
Bougies erin etc...

Afbeelding
En tijd om de verbrandingskamers uit te literen. Zoals eerder geschreven was ik een beetje bang voor
de compressieverhouding met deze kop.. Maar goed, ik meet nu zelf 29,0cc per verbrandingskamer.
Dat is een stuk minder dan verwacht. Dit biedt mogelijkheden voor een goeie setup met de huidige XS-zuigers.
Ben van plan om voor een MLS-pakking te gaan van de 106 GTI (sterker en dunner), dan kom ik met
de huidige zuigers alsnog op een compressieverhouding uit van 9,6:1. Lijkt me goed genoeg.

Het inlaatspruitstuk ligt nog bij het revisiebedrijf, wordt weer pas gemaakt voor deze cilinderkop.
Kan ik ook weer beginnen met pakkingen knippen. Het papier kwam vandaag binnen. En dan is het
klaar voor installatie!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 01 mei 2020, 21:03

Morgen 3 weken geleden was ik in Lutten voor een paar onderdelen en om een kijkje bij de auto te nemen.
Wordt aan gewerkt.. Deuren eruit, schermen eraf, alleen de voorruit zit er nog in.. Er blijft echt niks meer van over! :mrgreen:
Morgen weer een kijkje nemen.
Afbeelding

Afbeelding
1 naafkapje klaar! Nog 3 te gaan. Heb het 3D-bestand nou naar wens, nu nog een kwestie van opnieuw 3D-printen en bijwerken.

Afbeelding
Nieuwe boutjes gemaakt voor het schuifdak, zodat straks alles, inclusief de sierstrips, van binnenuit in de auto is vast te draaien.
Omdat ik het schuifdak zelf heb ingebouwd, is het niet ideaal om de originele Peugeot fasteners hiervoor te gebruiken. Prima
oplossing en véél goedkoper dan de originele. Als je ze al kan vinden.

Afbeelding
Ook een tijdje op zoek geweest naar een XS-interieurpaneel links achter. Want die van mij heeft lekkage via het klapraampje
gepakt, waardoor de vulling kapot is gegaan. Lange zoektocht, en de panelen die ik vond hadden allemaal hetzelfde probleem (3 stuks!).
Toen via marktplaats een setje achterste panelen uit de GTi op de kop kunnen tikken voor weinig. Gepoetst, wat bijgekleurd en good to go!
Heb nu in elk geval twee goede en twee dezelfde. Omdat er verder geen trim op deze panelen zit, vind ik ze aardig 'universeel inzetbaar'.
Als ik ondertussen nog een XS-paneel tegen kom, bouw ik het gelijk weer om. Maar voor nu is dit een goede oplossing.

Afbeelding
De Rallye Webers krijgen normaal gesproken hun benzine via de mechanische membraanpomp (links), gemonteerd op het ontstekingshuis
en aangedreven door de nokkenas. Zou je dus kunnen gebruiken, maar deze XS heeft al een brandstofpomp, in de tank, een elektrische. Welke
een veel te hoge druk levert voor de carburateurs. Je zou ervoor kunnen kiezen om het brandstofsysteem van de Rallye helemaal na
te bouwen, ik heb ervoor gekozen om de elektrische pomp te laten zitten en om een brandstofdrukregelaar (rechts) ertussen te zetten.
Deze is instelbaar op waarden tussen 0.1 en 0.5 bar, prima voor de carburateurs dus. Overige benzine gaat gewoon weer in de retourleiding.
Het grootste deel van het originele brandstofsysteem blijft dus zitten, ik weet dat dit altijd werkt dus voor mijn gedachten is het wat prettiger.
Grote voordeel van de regelaar, vind ik, is dat de druk zelf te bepalen valt tevens niet toerental-afhankelijk is. Het plan is dus niet om de
mechanische pomp nog te gaan gebruiken.
Nu zit er nog een gat voor de brandstofpomp in het ontstekingshuis. Even kijken of het XS-ontstekingshuis (zonder gat) is over te zetten,
Waarschijnlijk wel. Anders maar even een plaatje ervoor maken.

Afbeelding
Ook zocht ik nog naar een 4-2-1 spruitstuk, al een hele tijd.. Kwam op marktplaats eindelijk eentje tegen, maar die was voor de 106.
Aansluitingen en de eerste twee bochten zijn hetzelfde. Bij de 106 loopt de pijp onder de motor door en rechtdoor naar achteren.
Bij de 205 maakt 'ie alleen nog een knik over het subframe heen. Daarom nog een 205-voorpijp erbij geregeld. Op het werk alles
pas gemaakt, samen met onze top chef-werkplaats, thanks 8). De twee systemen zitten met een degelijke schuifverbinding aan elkaar
vast. Ook wilde ik graag een keer experimenteren met een uitlaat-wrap, nou zie hier het resultaat.. Een tweede keer zou ik het anders
en beter doen maar laten we eerst maar eens kijken of het zich een beetje houdt na een paar kilometers! Er zit glasvezel in dus ik gebruikte
al wel handschoenen, maar was niet voorbereid op dat het ook ontzettend afgeeft! Want je moet het natmaken om wat flexibiliteit te krijgen.
Alles was zwart om me heen. Heb net alles weer een beetje schoon buiten!

Afbeelding
Yes! Het inlaatspruitstuk is ook terug! Goed werk geleverd van het revisiebedrijf, het ziet er weer netjes uit en het past goed.
Omdat ik nergens online de grote inlaatpakking kon vinden, maar besloten een rol pakkingpapier te fixen en om zelf met de schaar aan
de slag te gaan. Werkte echt prima!

Afbeelding
Nou tadaaa, alles uitgeknipt! En alles paste ook gelijk.

Afbeelding
Tijd om alles te installeren! Kwam alleen hier nog een dingetje tegen.. Rondom nog een 'randje inlaatpoort' zichtbaar.. circa 2mm rondom.
Bij alle vier de gaten was dit het geval, dus het inlaatspruitstuk zit er in elk geval wel recht voor.. En het is aluminium dus het laat zich uitstekend vijlen.
Dat dus voorzichtig allemaal weg gevijld, heb er rondom een hoekje van 45 graden in gemaakt zodat de overgang van spruitstuk naar kop veel
vloeiender is.

Afbeelding
Alles zit in elkaar!! 8) Het ziet er zo bruut uit.

Kan niet wachten tot de auto terug is! Morgen dus even kijken..
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor 205RJ » 02 mei 2020, 10:46

Geweldig werk, erg gaaf om te lezen! Dit wordt een hele lekkere XS lijkt me zo
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor IVARIO » 04 mei 2020, 11:33

Knap werk en leuk om te volgen.
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor ~Orin » 05 mei 2020, 00:47

Top werk tot nu toe, beloof je ons wel een filmpje wanneer de motor loopt? :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Diederik_ten_Cate » 05 mei 2020, 22:32

Mooi project! Wat zijn de maten van de bouten en moeren voor het schuifdak (origineel Peugeot?). Ik mag binnenkort ook aan de slag en de helft van de bouten is bij mij slecht ...!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Diederik_ten_Cate
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 20 maart 2015, 13:08

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 06 mei 2020, 19:43

Bedankt voor de reacties. :)

@Orin jazeker als ie loopt zal ik een filmpje maken en uploaden!

@Diederik volgens mij zijn de boutjes voor het schuifdak specifiek voor Peugeot en dus niet zomaar
bij elke ijzerhandel te bestellen.. Het schroefdraad moet in elk geval M4 zijn.
Deze werden dan in een soort van blindklinkmoertjes gedraaid die in af fabriek in je dak zitten.

Deze units dus, nummer in servicebox is NFP 840336 maar weet niet zeker of het nog is te bestellen.
Afbeelding
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Tobias106205 » 07 mei 2020, 12:00

Wout_Holsbeek schreef:Deze units dus, nummer in servicebox is NFP 840336 maar weet niet zeker of het nog is te bestellen.

NFP staat voor Ne Fabrique Pas volgens mij.
In ieder geval betekent het niet meer leverbaar.
Tobias106205
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 14 aug 2019, 11:36

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor 309NL » 09 mei 2020, 23:24

Wauwww, dit wordt een hele mooie 205 !!!
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 11 mei 2020, 21:11

@Tobias: Ja, daar kon je nog wel eens gelijk in hebben! Misschien zijn ze nog wel
nieuw te verkrijgen maar niet meer via Peugeot..

@309NL: Jazeker, daar gaan we absoluut voor! :)

Afgelopen twee weken druk geweest met aanzuigkelken en luchtfilters..
Het liefst zijn de kelkjes zo lang mogelijk, dat zou voor meer koppel onderin moeten
zorgen, waar dat dan weer ten koste gaat van power bovenin het toerengebied.
De theorie erachter begrijp ik zo'n beetje wel, echter nog nooit in de praktijk mogen
ervaren, we gaan het zien.
Hoewel het straks dus zeker geen dagelijkse auto wordt, moet 'ie wel afgesteld zijn
op gemak en fun in het verkeer --> de focus ligt dus op koppel onderin.

Afbeelding
Heb 70mm lange kelken laten maken door iemand die ze zelf maakt uit staal,
voor de autocross. Degelijk spul en veel goedkoper dan de originele Dellorto kelken.
Misschien ooit nog een keer upgraden maar nu in elk geval niet.

Afbeelding
Ik lees verschillende verhalen over de Pipercross 'sockets' die je over de kelken kan trekken,
sommigen beweren serieus vermogensverlies te hebben met deze luchtfilters. Ik heb echter
het idee dat je deze filters eenvoudig te ver over de kelk trekt, waardoor alle aangezogen
lucht door het frontale oppervlak moet. Klein doorstroomoppervlak --> hoge doorstroomsnelheid --> hoge weerstand.
Maargoed, dat is slechts mijn theorie. De praktijk moet straks uitwijzen of dit helpt: Heb nu 4 flinke doorvoertules
besteld en die om de kelken getrokken, zodat het complete filtrerend oppervlak benut kan worden.
Groot doorstroomoppervlak --> lage doorstroomsnelheid --> lage weerstand.

Afbeelding
Doorvoertules om de kelken geplaatst en naar achter geschoven.

Afbeelding
En de filters eromheen. Heb de boel niet heel nauwkeurig kunnen opmeten, maar als het goed is
zitten ze straks net niet tegen het schutbord aan. Fingers crossed..

Afbeelding
Afgelopen zaterdag opgepikt uit Friesland.. Een 'period correct' autoradio 8) de Blaupunkt Milano RCR 45.
Zocht al heel lang naar een Blaupunkt van dit kaliber, RDS was toch wel een must. Vaak wordt er veel geld
voor gevraagd. Viel bij deze gelukkig mee, moest hem wel zelf nog testen maar gelukkig werkt 'ie goed!
Het display werkt perfect en dankzij de kleur en het lettertype past het perfect bij het digitale klokje!

Toen ik nog dagelijks met de 205 reed, ooit gezwicht voor een moderne flipperkast radio met bluetooth,
handsfree bellen etc, maar dat is nu niet meer nodig natuurlijk. Dan veel liever dit!

Overigens wel even uitgezocht, specifiek dit type radio komt voor het eerst voor in de Blaupunkt catalogus
van 1996, maar er zijn bijna identieke modellen die al in de 1991 catalogus voorbij komen. Nouja, vooruit :mrgreen:

Oja! En de nieuwe XS-stickers en striping zijn ook besteld. Komt vanuit Frankrijk hier naartoe. Benieuwd
hoelang een pakketje er nu over doet gezien alle Corona omstandigheden. Maar goed, aan de andere kant,
ik werk vanuit huis dus kan mooi de brievenbus in de gaten houden :p
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 23 mei 2020, 23:12

Kleine update!

Sticker sets zijn inmiddels binnen. Mooi rood maar het transfervel begint al wat los te laten.. Geen idee hoelang
het op voorraad gelegen heeft. Hopelijk gaat het goed met plakken straks..

Vandaag weer even bij de garage geweest voor wat onderdeeltjes en om het eea te controleren. De auto is helaas nog niet
gespoten. Wel wat spulletjes meegenomen: het koelvloeistof expansievaatje en een kleppendeksel.. Die van mij
begint behoorlijk te roesten, dat is natuurlijk niet mooi straks, op zo'n mooie cilinderkop :mrgreen:

Afbeelding
Het lijkt wel alsof ze allemaal beginnen te roesten, ik heb de mooiste maar meegenomen. Remreiniger, dasty,
goed poetsen en de roestpuntjes wegvegen met de staalborstel. Van ultra smerig naar best acceptabel.

Afbeelding
Ondertussen het expansievat schoonmaken. Even laten weken in dasty en (kokend) heet water. Uitspoelen,
opnieuw in de dasty en toen een schuursponsje naar binnen gedrukt. Met een ouwe afwasborstel de schuurspons
aanduwen en rond laten gaan door het vaatje. Werkt echt perfect. Daarna goed uitspoelen.

Afbeelding
Het kleppendeksel alvast in de zinkspray gezet. Hier ga ik een busje zwarte 'wrinkle paint' (krimpverf?) voor bestellen.
Dat gaat er vast heel gaaf uit zien.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Volgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten