Klussen aan de 205 XS

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 06 sep 2020, 23:10

Sinds de vorige update weer veel aandacht besteed aan de Dellorto's, aangezien
ze nog niet helemaal lekker liepen over het hele toerengebied. Dus wat rondgezocht naar
andere bestaande DHLA40 setups. Vroegere Alfa's zijn er immers standaard mee uitgerust.
Uiteindelijk via de man achter het Youtube-kanaal Scuderia Usignolo aan een geweldig mooi
overzicht gekomen met alle sproeierbezettingen van zo'n beetje alle Alfa's die ooit met dubbele carburateurs
nieuw geleverd zijn. Vooral goed gekeken naar diverse 1300cc Alfa's, want dat komt het dichtst in de buurt
bij de XS-specs.

Ik had al een vermoeden, maar ik zat er toch mooi naast met de setup die ik eerder dit jaar met behulp van
m'n boek heb vastgesteld. Vooral de hoofdventuri zijn eigenlijk te groot voor deze cilinderinhoud. Maar ook
een deel van de sproeierbezetting kwam niet overeen met de 1300's van Alfa.

Inmiddels een afspraak gemaakt voor een rollenbanktest, alleen had de beste man geen Dellorto onderdelen
op voorraad. Dus heb ik via diverse kanalen de nodige venturis en sproeiers bij elkaar gekregen.

Afbeelding
Als eerst een setje Ø28mm venturis erbij geregeld. De bovenste rij zijn de uitgedraaide venturis
waar ik aanvankelijk mee begon (Ø31,7mm). De onderste rij zijn dus de onverprutste 28'ers. Het verschil is goed te zien.

Afbeelding
Een dag later nog een setje Ø30'ers erbij geregeld, want je weet maar nooit! :mrgreen: Inmiddels waren ook alle andere
onderdelen binnen. Ook even een overzichtelijk bordje gemaakt met alle opties per uit te wisselen onderdeel. Handig
voor bij de rollenbank. Uiteindelijk moet er met 1 combinatie van deze onderdelen een fijn lopende motor gebouwd worden.

Afbeelding
Klaar voor de rollenbank! Ook (eindelijk) de sierstrip aan de voorkant gemonteerd :mrgreen:

Afgelopen vrijdag was het dan zover, op naar de rollenbank.. Uiteindelijk 3,5u bezig geweest om het in orde
te krijgen, maar het is allemaal best gelukt. Het eerste uur wat troubleshooten gedaan, aangezien er nog
een minuscuul vacuumlek was rond 1 van de inlaatpoorten. Uiteindelijk opgelost en opnieuw gesynchroniseerd.

Daarna het echte leuke werk, de vermogensmetingen natuurlijk. Ook hier weer troubleshooten, want het stotteren
van de motor bleek steeds een misfire te zijn op cilinder 4, die een dusdanig rijk mengsel had dat het niet eens
tot ontbranding gebracht kon worden. Bleek te liggen aan 1 van de hoofdsproeiers die niet goed geinstalleerd zat
waardoor er teveel benzine langs kwam.

Na dat opgelost te hebben trok de motor eindelijk door van 1000 naar 7000 rpm zonder problemen. Wel werd
het mengsel bovenin het toerengebied aan de arme kant, wat is opgelost door een iets grotere sproeier te plaatsen
in combinatie met het andere type mengbuis. Dit viel perfect te meten met een speciale sonde die in het gat van
de lambdasonde gedraaid werd. Hierdoor viel de AFR-waarde op elk moment perfect af te lezen.
Uiteindelijk is dit de veranderde setup:
Afbeelding

Uiteindelijk hebben we met de setup in de rechter kolom de test afgesloten. Het resultaat:
97,2 PK bij 6575 rpm en 126,3 Nm bij 4314 rpm. Naast het mooie geluidje is er dus ook leuk wat power bij gekomen.
Om precies te zijn 22 pk (+29%) en 17 Nm (+16%). Stiekem beetje balen, net geen 100 pk haha :mrgreen:
Gaat ooit nog wel aan gewerkt worden.

Belangrijkst is nu dat de auto met deze afstelling ook gewoon door de APK komt (CO-meting).
Gaan we komende week achter komen. Kan niet wachten om er een stukje mee te scheuren. 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Richard92 » 07 sep 2020, 20:35

Ziet er super strak uit, ik zag hem vanavond bij Wilfred de Ronde staan. Misschien komen wij elkaar nog wel tegen daar ben benieuwd hoe hij nu klinkt
Afbeelding
1998 Peugeot 205 1.4 Generation
1987 Peugeot 205 1.6 CTI
Richard92
 
Berichten: 140
Geregistreerd: 13 maart 2013, 02:09
Woonplaats: Hardenberg

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Leeuwtje » 07 sep 2020, 20:38

Richard92 schreef:Ziet er super strak uit, ik zag hem vanavond bij Wilfred de Ronde staan. Misschien komen wij elkaar nog wel tegen daar ben benieuwd hoe hij nu klinkt

Die heb ik ook zien staan maar is een GTI van iemand anders. Wel dezelfde kleur :mrgreen:
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 07 sep 2020, 20:59

Thanks Richard, ben er ook erg blij mee tot nu toe!

Je kan wel gelijk hebben, want die van mij staat nu inderdaad ook bij Wilfred.
Dus niet verwarren met die ene GTI die er ook staat. :mrgreen:

Overigens is die GTI nog veel strakker (gewoon weer 100% nieuw eigenlijk).
Inderdaad dezelfde kleur al zou het ook nog M0TW kunnen zijn. Ik heb M1TW
en nog nooit echt het verschil kunnen zien.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor ~Orin » 11 sep 2020, 15:56

Poah! Lekker bezig geweest weer. Top werk.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 13 sep 2020, 13:19

De 205 is weer back on the road! 8)
Afbeelding

Donderdag de eerste rit van Lutten naar onze loods in Twente. Gewoon direct 60km rijden haha.
Bij volgas heel veel kabaal en het gaat ook serieus vooruit! Ik mis nog wel wat
souplesse in het accelereren, ik verdenk de ontsteking. Misschien heb ik het
vacuüm niet goed aangesloten. Maar nog niet mee geëxperimenteerd.

Er zit nog geen choke op dus de koude start is wel heel rauw maar na een
seconde of 30 wordt alles beter.

Bij de APK was het CO% goed, maar dat was nog niet voldoende.. In de trommels
zaten de wielremcilinders vast (vond al dat 'ie heel matig remde :mrgreen: ). En er
moest toch nog een andere einddemper onder. Verder niet veel bijzonders!

Afbeelding
Gisteren begonnen met de resterende plastics en de stickers. Vooral de twee dunne
lijntjes over de zijkant laten zich heel lastig kaarsrecht plakken. En het moet in 1x goed!
Dit is een aftermarket sticker setje van de Franse Ebay. Alsnog duur en een lange levertijd.
Er zit niet veel verschil in maar op de bijrijderskant is 'ie het mooist gelukt uiteindelijk.

De rubber stootstripjes zijn voor het spuiten nog in de spuiterij verwijderd, zo te zien met flink wat geweld
want de aluminium filmpjes op de achterkant zijn verbogen. Waardoor ze onmogelijk nog recht
op de zijkant van de auto te plakken zijn. Kom ik nu pas achter :(. Beetje jammer, voor nu laat ik ze even weg.
Moet dus nog op zoek naar een setje fatsoenlijke rechte strips.

Afbeelding
Nou tadaa!! 8) Het zijn trouwens transfer-stickers, de dunne lijntjes zitten voorgeplakt op
lange stroken met transparante folie. Voor elk paneel was er een voorgesneden lengte, maar
van die lengte klopte niet veel. Dus ben alsnog met de schaar aan de slag geweest.
Not great, not terrible. :roll:

Oja, vlak voor de APK kwam ik erachter dat de kitnaad van het koplampglas aan het loslaten was.
Bij nadere inspectie kon ik de koplampen het best weggooien. Ben met de koplampen van de rode
donor-205 naar de APK geweest, inmiddels nieuwe besteld en geïnstalleerd!

Afbeelding
De rode kleur op de stickers is mooi intens en heel contrasterend op de donkere lak. Echt super.

Afbeelding
Als laatst de ribbelplaat opgeplakt en een sierstukje op de uitlaat gemonteerd. Blij met het
resultaat!

Komende week nog het rubber spoilertje kitten boven de achterruit en de spatlappen plaatsen
achter de voorwielen. De spatlappen worden bovenaan samen met de spatborden vastgezet
achter dezelfde M6-bout, nou is aan de bestuurderskant de kop van de bout afgebroken :evil: .
Dus hoop dat ik er nog wat van kan maken met wat kruipolie en een linkse tap. Gaan het zien.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor 205RJ » 13 sep 2020, 14:02

Ziet er geweldig uit, top!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 15 okt 2020, 22:49

Zo, er is alweer een maand voorbij gevlogen! Geen tijd gehad om te updaten.
Dat had alles te maken met onze bruiloft en vakantie. :D

Het is al bijna een jaar geleden dat ik gestart ben met dit project, en moet zeggen dat
de vaart er goed in zat want ik had een deadline om te halen, haha. Misschien raden jullie het al: :mrgreen:
Afbeelding










Vooral de periode van opbouwen was erg spannend en kostte soms veel moeite, maar het was het
dubbel en dwars waard! 8) Wat een ontzettend leuke ervaring was het.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu het najaar er weer aan komt zal 'ie waarschijnlijk niet meer buiten komen, wil hem vanaf nu alleen
in gaan zetten voor de mooi weer ritjes. Maar dan moeten er nog wel dingen gebeuren want echt
perfect is het nog niet (gaat het waarschijnlijk ook nooit worden, maar er is nog steeds verbetering :mrgreen: ).

Moet zeggen dat ik nog niet helemaal tevreden ben over de power, ben er gewoon van overtuigd dat er meer in zit.
Heb er nu zo'n 350 km mee gereden en dat is me dus wel opgevallen. Ook is er net een flinke olie lekkage begonnen,
waarschijnlijk 1 van de krukas keerringen. Die heeft samen met de rest het onderblok 4 jaar stil gestaan en heeft
al het nieuwe enthousiasme waarschijnlijk niet zo goed ontvangen? I don't know. Het zal waarschijnlijk wel weer uit elkaar gaan.
Zal hiervoor de tijd nemen tot de lente weer begint! 8) Updates zullen in een nieuw topic komen.

Cheers! :wink:
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor pEus » 16 okt 2020, 09:28

Ziet er prachtig uit :!:

En gefeliciteerd met je huwelijk :D
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor 205RJ » 16 okt 2020, 11:19

Prachtig doel van alle werkzaamheden, gefeliciteerd!

Met de puntjes op de i zetten moet het vast ook goed komen. Succes!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 24 okt 2020, 17:13

Dank jullie wel 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor ~Orin » 29 okt 2020, 17:55

Proficiat met het huwelijk en de prachtige 205 die je nu in je bezit hebt :D

Succes met de laatste puntjes!
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor IVARIO » 21 nov 2020, 01:46

Geweldig gedaan, man!
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Vorige

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten