Geluid tijdens het rijden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Geluid tijdens het rijden.

Berichtdoor marcel104 » 21 aug 2019, 13:40

Goedemiddag,

Hoop dat ik hier nog een eenduidig antwoordt krijg.

De vriendin heeft een 205 1.4 generation. 3 weken geleden begon de 205 tijdens het rijden een joelend geluid te maken aan de voorkant. Geluid werd steeds luider.
Heb de zaak bekeken, en de aandrijfhoes aan de versnellingsbak kant lag helemaal open, vet er uit. Gisteren nieuwe aandrijfas gemonteerd, maar helaas, het geluid is er nog steeds. Dus balen.
Heb de auto nog weer opgekrikt, en nu hoor ik aan de rechterkant voor als ik het wiel met de hand draai, wel een getik. Dit is de kant van de nieuwe aandrijfas. Wiellager kapot?

Maar nu komt het, ik zeg tegen de vriendin, van wil je het zeker weten rij even naar de garage hier om de hoek, weten we het zeker.
Monteur rijdt een proefrit en zijn eerste reactie was het wiellager stuk. Voor de zekerheid de auto op de brug, voorwielen vrij. Met de hand konden zij niets voelen.
Hebben ze de auto stationair laten draaien in de eerste versnelling, blijkt dat alleen de rechter as gaat draaien, links doet niets. Conclusie van hun kant, versnellingsbak kapot.

Nu zei een kameraad gisteravond tegen mij, is het niet altijd zo, als beide wielen van de grond zijn, dat er maar 1 draait, dat het differentieel dat regelt?

Hoop hier nog wat antwoorden te krijgen, want voor mezelf weet ik het op dit moment ff niet.

Mvg Marcel
Avatar gebruiker
marcel104
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 mei 2006, 22:08
Woonplaats: Nieuw Buinen

Re: Geluid tijdens het rijden.

Berichtdoor Keezx » 21 aug 2019, 21:54

Ik concludeer dat de nieuwe aandrijfas niet goed in het differentieel zit of niet goed past, heb je de uiteinden met de spiebanen vergeleken?
Verder zal het joelende geluid niet van een aandrijfas komen, maar van een uitgelopen kogellager van het differentieel..
Daarvoor moet de bak wel (deels) uit elkaar.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Geluid tijdens het rijden.

Berichtdoor marcel104 » 22 aug 2019, 09:57

Dank voor de reactie.

De aandrijfas is wel goed heb ik vergeleken met de oude. alles komt overeen.
We zullen volgende week eens zien, eerst weer 5 daagjes aan het werk.

We hebben gelukkig de 104&505 nog, dus zijn nog mobiel.
Avatar gebruiker
marcel104
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 mei 2006, 22:08
Woonplaats: Nieuw Buinen

Re: Geluid tijdens het rijden.

Berichtdoor beeperhorrie » 22 aug 2019, 16:01

Laat je niet verleiden om de bak te laten repareren; een versnellingsbak voor een 205 met TU motor kost bijna niets. Bij vervangen ook meteen koppeling en drukgroep meenemen net als de keerringen waar de assen in gaan.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten