Iets Roods en Groots

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Iets Roods en Groots

Berichtdoor Pruttel » 06 jan 2019, 23:23

Hallo allen,

Ik had tot een tijd geleden een aantal zaken in de rubriek "even voorstellen" staan, maar ik ga hier toch in de juiste rubriek verder schrijven over de avonturen van Koen en de auto die oneerbiedvol Krotje wordt genoemd door de overige - niet zo autogekke - familieleden.

Allereerst een linkje naar het voorsteldraadje: http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=31201

Een kort resumé: Het betreft een Peugeot 205 1.1 XE uit 1990, met een TU1M motor en 5-bak. De kleur is Rouge Andalou. ik heb de auto sinds deze zomer, heb er inmiddels al iets meer dan 12.000 km mee gereden en ze heeft me zonder problemen gebracht waar we moesten zijn. Ook genieten: de 35 jaar 205 meeting in Culemborg! Ze heeft ook ruim drie maanden in Bologna gestaan om mij te vergezellen in het laatste semester van mijn buitenlandse masteropleiding. Hoewel ze in Italië twee keer een ietwat ongewilde kus op haar onderlip heeft gekregen (Italianen en parkeren, Porco Madonna wat een slecht huwelijk), heeft ze het goed overleeft. Vooral de terugreis midden december was erg gaaf en op de Fernpas liet de TU1 zich van zijn beste kant zien; doortrekken in drie bergop en elke keer dat er weer vermogen gevraagd werd leek er nog meer in te zitten! Ook bleken de Kleber Quadraxers het erg goed te doen in ijzige omstandigheden, ik ben klaar voor een strenge winter in NL.

Enfin, inmiddels zijn we alweer drie weekjes in NL en heb ik haar weer goed verwend:
- NIeuwe olie en filter
- Nieuwe bougiekabels (bougies waren pas 5k geleden vervangen), nieuwe verdelerkap (Ducelier) en verdelerrotor
- Kleppen gesteld plus nieuw kleppendekselpakking
- Nieuwe V-snaar, want die begon te slippen op terugreis

Daarnaast is ze afgelopen zaterdag op de brug gegaan en hier blijkt dat de 211.xxx km's nog geen enkele roestvorming hebben aangezet. Ik spoel de auto regelmatig schoon bij de wasbox waarbij ik me beperk tot enkel goed foamsprayen en afspuiten, laat anderen hun auto's maar bekrassen met de schuimbezems. Maar goed, bij nadere inspectie blijken er toch twee problemen te zijn:

1. De krukaskeerring is waarschijnlijk lek, omdat er oliedruppels tussen bak en blok hangen, rond de behuizing waarin vliegwiel en koppeling zitten. De olie stonk niet naar zwavel dus het lijkt me om de krukaskeerring te gaan en niet om een lekkage van de bak. Ook is de nokkenaskeering aan de bakzijde slecht, er zweet olie vlakbij de verdelerkap. Dit is echter allemaal nog niet zo dramatisch en ik heb ook amper olieverbruik gehad tot op heden.
2. De achteras heeft zijn beste tijd gehad: er zit nog geen forse speling op de achterwielen en de francaise heeft ook nog geen x-benen, maar zeker linksachter zit al wel wat beweging in. Hier ga ik waarschijnlijk spoedig een gereviseerde as onder zetten.

Verder zijn de schijven en blokken voor redelijk dun, maar deze vervang ik in een middag en een kratje bier. Zal dan t.z.t. remmerij van TRW erop zetten, heb daar goede ervaringen over gehoord.

Dan nog een klein en dom dingetje: ik had de motorruimte gereinigd en daarna met de hogedruk van een afstandje de onderzijde van de motorkap en de motorruimte even doorgeblazen. Daarna bleek ze plotseling in te houden bij half gas: vocht in de draadboom bleek de boosdoener. Als ik de bovenste Bosch-stekker van de de injectiemodule loshaalde en die verdraaide met het contact erop, begon de stappenmotor te tjirpen. De oplossing was om de gehele draadboom in de linkerbovenhoek los te halen en droog te maken. Met isolatietape de draden van elkaar gescheiden en het geheel weer netjes in de plastic rolletjes gewurmd (een regelrechte k*tklus als het koud is en je vingers pijnlijk koud zijn). Wel een leuke manier om je te ontrekken van de familiaire toestanden op tweede kerstdag ;)

Dan een tweetal vraagjes:
1. Weet iemand een goed en betaalbaar adres voor een gereviseerde achteras?
2. Heeft iemand nog de deurkaarten van een XT automaat of de deurkaarten van een Accentje liggen? Ik vind de Generation kaarten toch niet mooi passen bij het grijze dashboard en de deurvergrendeling werkt nu niet van binnenuit omdat de Generation elektronische deurvergrendeling heeft.

Edit:

Hierbij nog een foto van het karretje aan de noordzijde van de Fernpas. De trekhaak had ik in Italië bewust laten zitten als inparkeer-knuppel tegen inparkeerknuppels (porco miseria)
Afbeelding
Probeer het eerst zelf, dan kan de monteur gelijk zien waar het fout is gegaan

Autohistorie:
- Citroën BX 16 TZI 1990 (verkocht)
- Peugeot 205 1.1 XE 1990
Pruttel
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 jun 2018, 21:38
Woonplaats: Nijmegen

Re: Iets Roods en Groots

Berichtdoor 205RJ » 07 jan 2019, 12:50

Geweldig verslag! Altijd mooi om een 205 te zien die goed verzorgd én gebruikt wordt! :D
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Iets Roods en Groots

Berichtdoor Pruttel » 07 jan 2019, 15:08

@205RJ

Ik heb jouw verslag ook eens door zitten kijken en daar zit ik dan ook wel jaloers naar te kijken hoor. Ten eerste is jouw auto verschrikkelijk strak en heeft 'ie mooie peperbusjes, ten tweede omdat je een LPG installatie erin hebt zitten. Zelf zit ik daar t.z.t. ook naar te kijken, hoofdzakelijk omdat het een veel schonere brandstof is en ik toch best bewust ben van de impact op het milieu (hoewel een 1.1 met kat gewoon netjes is).

gr,
Koen
Probeer het eerst zelf, dan kan de monteur gelijk zien waar het fout is gegaan

Autohistorie:
- Citroën BX 16 TZI 1990 (verkocht)
- Peugeot 205 1.1 XE 1990
Pruttel
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 jun 2018, 21:38
Woonplaats: Nijmegen

Re: Iets Roods en Groots

Berichtdoor maan » 07 jan 2019, 20:58

Leuk verhaal Pruttel. Voor een achteras moet je bij de Snelle Leeuw zijn, http://www.peugeotachteras.nl.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Iets Roods en Groots

Berichtdoor 205RJ » 08 jan 2019, 13:52

Dank voor je compliment :D Vanaf een afstandje ziet 'ie er inderdaad stak uit, maar als je dichterbij komt zie je toch wel wat veel sporen van de ook in Nederland aanwezige parkeerknuppels helaas... Het hoort er een beetje bij denk ik. Verder is een 205 in opvallende kleur altijd leuk! Die peperbusjes was een hele goede zet, het staat mooi en de auto rijdt ook super op de bredere banden. Kan het je zeker aanraden, misschien kun je een mooi setje met zomerbanden op de kop tikken? Momenteel heb ik nu weer staal met winterbanden eronder, met dezelfde wieldoppen als jij hebt (staat ook leuk hoor!).

Met die LPG-installatie heb ik veel geluk gehad: wie investeert er nu zoveel geld in een oude 205? Meestal gebeurt dat alleen bij grotere of nieuwere auto's, omdat je daar eerder veel kilometers mee rijdt (en dus gunstig is) dan met een 205. De vorige eigenaar dacht daar blijkbaar (gelukkig) anders over en had de installatie in 2 jaar terugverdiend, daarna kon ik hem kopen. Ik zou zelf dat bedrag uit economische overwegingen niet investeren, of je moet echt lang met de auto willen doen en veel kilometers maken. Zoals je al aangeeft is een 1.1 ook best schoon en zuinig lijkt me!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Iets Roods en Groots

Berichtdoor ~Orin » 08 jan 2019, 15:59

Mooi verhaal, mijn complimenten.

Veel plezier met deze mooie bolide!
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Iets Roods en Groots

Berichtdoor Pruttel » 08 jan 2019, 21:49

@maan: ik heb ze afgelopen maandag even gebeld, met de vraag of het mogelijk was om revisie uit te voeren. De (overigens bijzonder vriendelijke) man aan de telefoon gaf aan dat ze al een aantal maanden aan het wachten zijn op de hoofdbuizen, omdat ze opnieuw in productie zijn gegaan nadat de NOS voorraad op was. Gelukkig heb ik momenteel nog niet heel erg last van een "cross legged lady" op mijn oprit, dus ik kan het nog voor een goede tijd uitzitten. Maar ik wil hier echt wel wat aan gaan doen, zeker als het zo makkelijk is om het uit te voeren. Zoals ik misschien al aangaf in mijn verslag wil ik graag een gereviseerde as of op deze revisie laten uitvoeren. Ik ben een perfectionist, ook al is dat áltijd een slechte combinatie met oude auto's. Een as uit een slopertje zou ook kunnen, maar dat voelt als uitstel van executie en bovendien heb ik buiten misschien wat interieurdelen niets nodig van een slopertje.

@Orin: dankjewel! Ik krijg echt elke dag een lach op mijn gezicht als ik langs m'n 205je kom, ook al doe ik het meeste op de fiets...

@205rj: Helaas kent NL ook een hoop slechte parkeerknuppels ja.. Ik kan me überhaupt best storen aan de verwaarlozing van de auto en het zachte klimaat in de lage landen geven ook geen gedachte van urgentie bij bijv. bandenkeuze. In Italië viel het mij op dat werkelijk iedereen op goede banden rijdt, waar ik hier door de Linglong, Tyfoon en Landsail banden de bandenboer niet meer kan zien. (ja, dat was een slechte verbastering van een spreekwoord).
Het is inderdaad geluk dat je een 205je mét LPG kan vinden, maar ik denk dat het desondanks een waardevolle investering in de auto is: het is schoner, het is overal toegestaan (ook de Umweltzones in DLD) en het scheelt bijzonder aan de pomp. Het omslagpunt is nihil en je mag bovendien de olie langer laten zitten omdat die schoner blijft. Enfin, mocht ik het gaan doen, dan wel in combinatie met een groter blok. Ik vind de 1.1 pittig zat, maar ik droom van een TU5JP, TU5JP4 of zelfs een XU7JP4 in het gebakje. Dan wordt het een betaalbare manier om GTI's te pesten :).

Edit: De 1.1 motor is inderdaad bijzonder zuinig! In de zomer heb ik een gemiddelde van dik 1 op 18-19, maar nu in de winter rijdt ik meestal nog zo'n 1 op 15,5 - 16

Daarnaast wil ik nog even onder de aandacht brengen dat ik toch heel erg graag nog een setje grijze deurkaarten zou willen bemachtigen alsmede een setje originele spatlappen. Mocht je dit lezen en het nog hebben: laat het even weten!
Probeer het eerst zelf, dan kan de monteur gelijk zien waar het fout is gegaan

Autohistorie:
- Citroën BX 16 TZI 1990 (verkocht)
- Peugeot 205 1.1 XE 1990
Pruttel
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 jun 2018, 21:38
Woonplaats: Nijmegen

Re: Iets Roods en Groots

Berichtdoor RG1992 » 12 jan 2019, 20:01

Erg leuk verslag! Leuk om te zien dat ook een 'simpel' Accent'je zoveel aandacht en liefde krijgt! Zeker in die kleur rood vind ik het een geweldig leuk wagentje :)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Iets Roods en Groots

Berichtdoor 205RJ » 14 jan 2019, 10:31

Je hebt helemaal gelijk over die banden, erg jammer idd... Niet slim om op te bezuinigen, het is je enige contact met de weg. Het weggedrag van mijn 205 is er echt enorm op vooruit gegaan met de goede banden tov die er eerst op zaten.

Klopt over die LPG, tanken blijft erg leuk en die andere voordelen spelen ook mee! Dat de olie langer meegaat had ik nog niet eerder gelezen, hoewel het wel opviel dat het er na ruim 20.000 km nog steeds schoon uitzag ja.

Die motorswap is een leuke droom, mocht het zover komen dan lees/zie ik graag eens het resultaat :D Lijkt me een geweldig plan, zo'n 1.6 16V uit een 106 GTI of Saxo VTS erin hangen heb ik al eens vaker iets over gelezen. Aan de andere kant, je moet dan ook aan de gang gaan met betere remmen/onderstel etc., lijkt me al met al een dure onderneming nog... Maar wel leuk ;)
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten