Pagina 1 van 1

Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 19:16
door emiljan
Hallo allemaal,

Na een tijdje geen Peugeot meer te hebben gehad begint het weer te kriebelen. Heb een paar jaar geleden afstand genomen van mijn 205 RG en tot op de dag van vandaag spijt, maar goed. Mijn zwager heeft een 205 1.8d uit '87 en hij wil graag een benzinemotor erin bouwen, aangezien de mrb voor diesels hoger wordt. Nu wilden we graag samen dit project aanpakken en nu er toch een andere motor in gaat, mag wat ons betreft er ook wel een snel blokje in.
Maar nu zat ik te denken, wat is er allemaal nodig voor een motorswap?
Wij kwamen tot het volgende:
Nieuwe gebruikte motor,
Eventueel andere versnellingsbak + schakelstangen?
Eventueel andere aandrijfassen,
Kabelboom aanpassen,
Andere ECU,
Eventueel een GTi subframe om de wegligging te verbeteren.

Zijn er nog andere dingen om aan te denken? Kan de bak van een XU dieselmotor worden gebruikt op een XU benzinemotor? Is dit aan te raden? Welke motor is leuk/ geschikt voor een swap? Een 2.0 bijv. uit een 306 ofzo? Of een TU5JP4? Heb een beetje rondgezocht op internet, maar kon niet makkelijk een gti subframe vinden.
Zelf hebben we aardig wat ervaring met sleutelen maar een motorswap hebben we nog nooit ondernomen.

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 19:34
door ruudxs
Het makkelijkste is het om het bij een XU motor te houden.
Dat zijn de 1.6 en 1.9 motoren uit de 205 of inderdaad de 1.8 en 2.0 8 kleppers uit de 306.
Zelfs de 2.0 16v uit de 306 gti is een mogelijkheid.
De simpelste van deze motoren is de 1.6 mono-point met 88pk.
Deze motor vind je bijvoorbeeld in de 1.6xs of de 1.6 automaat. Die past zo op het bestaande subframe. Ook de bak en schakelstangen van de diesel zijn dan te gebruiken.
De 1.9 cti heeft een 105pk motor en zelfs die heeft nog het subframe van de gewone 205.
Als je naar de 1.6 16v motor (TU) wilt zal je naar een ander (TU) subframe over moeten stappen.

Hou bij het plaatsen van een motor met meer vermogen ook rekening met de remmen.
De 1.6xs en automaat hebben nog de standaard remmen, maar dat is net aan in mijn ogen....

Ook moet je een brandstoftank met pomp hebben voor een benzine versie.

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 20:19
door emiljan
Dankjewel voor je informatie!
Maar is het ook mogelijk om een TU motor op een gti subframe te krijgen? We willen graag de triangel draagarmen.

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 21:19
door beeperhorrie
Het zal allemaal best wel lukken maar is het niet makkelijker en goedkoper een goede 205 met TU (bijvoorbeeld Génération) te kopen en het subframe om te zetten? Als je de diesel dan verder demonteert heb je meteen een berg reserve onderdelen en extra plaatwerk voor de toekomst.

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 21:20
door emiljan
oke, helder, dankjewel.

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 21:47
door ruudxs
Dat is mogelijk, maar dan moet de steun voor de schakelstangen verlast worden.
En de beugel voor de onderste motorsteun moet verplaatst worden.

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 22:10
door emiljan
ruudxs schreef:Het makkelijkste is het om het bij een XU motor te houden.
Dat zijn de 1.6 en 1.9 motoren uit de 205 of inderdaad de 1.8 en 2.0 8 kleppers uit de 306.
Zelfs de 2.0 16v uit de 306 gti is een mogelijkheid.
De simpelste van deze motoren is de 1.6 mono-point met 88pk.
Deze motor vind je bijvoorbeeld in de 1.6xs of de 1.6 automaat. Die past zo op het bestaande subframe. Ook de bak en schakelstangen van de diesel zijn dan te gebruiken.
De 1.9 cti heeft een 105pk motor en zelfs die heeft nog het subframe van de gewone 205.
Als je naar de 1.6 16v motor (TU) wilt zal je naar een ander (TU) subframe over moeten stappen.

Hou bij het plaatsen van een motor met meer vermogen ook rekening met de remmen.
De 1.6xs en automaat hebben nog de standaard remmen, maar dat is net aan in mijn ogen....

Ook moet je een brandstoftank met pomp hebben voor een benzine versie.


Mag ik vragen waarom een 1.6 mono point het makkelijkst is om in te bouwen? 2.0 16v is toch ook een XU motor? En de kabelboom moet toch sowieso aangepast worden?

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 22:21
door ruudxs
De 2.0 16v is geen XU motor. De 2.0 16v uit de 306 gti is daar wel op gebaseerd, maar de andere 2.0 16v motoren van Peugeot zijn motoren uit de EW serie.

Bij de 1.6 mono-point hoef je alleen de motor te wisselen en kan je verder alles laten zitten, omdat het subframe en de remmerij op de 205 waar deze motor standaard inzit gelijk is.

Bij motoren met meer vermogen moet er, voor het goede, inderdaad een subframe van een gti geplaatst worden.
Met de daarbij behoorende andere veerpoten, reactiearmpjes en remmerij.

Ik heb zelf een 1.6 xs staan waar al jaren een 1.9 gti blok in hangt en daar zit inmiddels een gti subframe onder om het vermogen wat beter op de weg te kunnen krijgen.
Maar daar moet ik ook nog heel wat aan doen om hem weer apk waardig te krijgen.
Inmiddels heb ik de meeste spullen voor de afbouw al verzameld of besteld en gaan we binnenkort hopelijk weer bouwen om hem voor de zomer weer op de weg te kunnen hebben.

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 22:30
door emiljan
Ik bedoel ook de 2.0 16v uit de 306, is toch een XU10 uit mijn hoofd? Eventueel zat ik ook te denken aan de 132 pk versie. Maar alvast veel plezier met het sleutelen aan je 1.6 xs!

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 23:05
door ruudxs
De 2.0 16v uit de 306 gti is inderdaad een xu10 motor.
De 132 of 135 pk 2.0 16v die ook in de 206, 306 en 406 gebruikt zijn zijn lastiger met de ombouw omdat daar meer uitzoekwerk in het aansluiten van de kabelbomen zit.

Er zijn in ieder geval redelijk wat mensen die een 205 gti hebben met de motor uit de 306 gti erin, dus dat moet te doen zijn.
Heb jaren geleden een rondje om mogen doen met een 1.1 cj waar een 306 gti blok in lag.
De grijns die dat veroorzaakte was de rest van de dag moeilijk van mijn gezicht te krijgen.

Ik wens jullie ook veel plezier met het ombouwen van de 205.

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 23:10
door emiljan
Bedankt voor je hulp!

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 07 jan 2019, 00:07
door Pruttel
Ik ga dit topic met smart volgen, want ik zit te overwegen om mijn eigen pugje ook van een ander blok te voorzien op de lange termijn. Wat wil je eigenlijk qua vereisten? Zoveel mogelijk pk of gebruiksgemak? Een TU5JP (geen JP4) uit een peugeot 306 zou ook moeten passen, maar dan op een TU subframe. En hoe los je problemen op met startonderbreking? Dat is iets waar mijn garagist over begon toen ik een swap opperde.

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 07 jan 2019, 22:41
door Eric_Huising
Mocht je nog op zoek zijn naar een motor, dan heb ik eventueel onderstaande te koop.

https://link.marktplaats.nl/m1359774740

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 15:26
door emiljan
Pruttel schreef:Ik ga dit topic met smart volgen, want ik zit te overwegen om mijn eigen pugje ook van een ander blok te voorzien op de lange termijn. Wat wil je eigenlijk qua vereisten? Zoveel mogelijk pk of gebruiksgemak? Een TU5JP (geen JP4) uit een peugeot 306 zou ook moeten passen, maar dan op een TU subframe. En hoe los je problemen op met startonderbreking? Dat is iets waar mijn garagist over begon toen ik een swap opperde.


Ja daar kwamen wij ook achter. Volgens mij is het gewoon handiger als er een XU blok uit een 205 in komt. Is ook makkelijker met de kabelboom aansluiten enzo..

Re: Motorswap 205

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 15:27
door emiljan
Eric_Huising schreef:Mocht je nog op zoek zijn naar een motor, dan heb ik eventueel onderstaande te koop.

https://link.marktplaats.nl/m1359774740


Vind ik zeker een goede optie! We moeten echter wel even wachten met de swap omdat mijn zwager zijn 205 nu nog nodig heeft, maar als hij nog niet verkocht is over een paar maanden dan weet ik je te vinden :)