Stotend rijden en trillen op de snelweg

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Stotend rijden en trillen op de snelweg

Berichtdoor 0900-944 » 05 nov 2017, 17:57

Helaas heb ik een probleem met mijn Peugeot 205 Generation 1.4 en ik weet mij even geen raad.
Ik weet niet zeker of de symptomen gerelateerd zijn dus behandel ik ze voor het gemak even apart.

1) Sinds enige tijd had ik last van wat vibreren / resoneren op de snelweg. Voor mijn gevoel kwam het van rechtsvoor. Meestal bij een snelheid tussen de 120 á 130. Meestal was het een kwestie van iets langzamer of sneller rijden om het probleem te verhelpen. Op een gegeven werd het probleem steeds heftiger en ben ik er mee naar een garage gegaan. Die concludeerde dat er een stuk van het loopvlak van de voorband rechts was afgevlakt.
Twee nieuwe bandjes er onder leken het euvel wel kortstondig te verhelpen, maar al snel zat ik op een zelfde niveau qua trillen / vibreren. Nu heb ik de afgelopen twee weken echter al enkele malen meegemaakt dat de 205 heftig ging trillen op de snelweg en dat stopte niet. Snelheid terugnemen helpt niet meer. Alleen door de auto helemaal stil te zetten verdwijnt het probleem.
Ik ben er weer mee bij de garage geweest, maar die heeft niets kunnen vinden. Banden goed, schokbrekers goed, motorsteunen goed, etc. Dit voelt echter niet veilig en ik durf er niet meer op de snelweg te rijden.
Voor mijn gevoel zit er rechtsvoor tussen het wiel en de motor iets niet helemaal goed. Daar lijkt het voor mijn gevoel vandaan te komen. Soms hoor ik daar ook een 'klonk' vandaan komen als ik scheef een oprit op rij.

2) Een ander probleem wat sinds kort opspeelt is dat de auto 'stotend' lijkt te rijden. In de bebouwde kom voelt het alsof de auto niet vloeiend voortbeweegt, maar steeds een minimaal duwtje krijgt of inhoudt, alsof de gas wordt teruggenomen. Ik heb er op gelet, maar de het toerental van de motor lijkt geen dipjes of pieken te hebben. Het effect is echter niet constant en ook niet altijd in het zelfde ritme.

Herkend iemand bovenstaande problemen? Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Ik weet nu niet eens of 1) en 2) gerelateerd zijn aan elkaar of afzonderlijke problemen zijn.
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens. Gelukkig past 205 nog net binnen de limiet.
0900-944
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 jan 2007, 18:25

Re: Stotend rijden en trillen op de snelweg

Berichtdoor beeperhorrie » 05 nov 2017, 18:46

Ik zou eens ernstig gaan kijken naar de ophanging van het blok. Ook even de wielophanging nakijken. Ik ben eens een bijna doorgerotte stabilisatorstang tegengekomen; gaf ook het effect van stoten bij optrekken en werd heel snel erger.
Het afslijten van het wiel op één plek kan komen door een kromme remschijf. Probleem '2' zou dit ook wel eens kunnen zijn.Voor de prijs van twee nieuwe schijven hoef je het niet te laten om ze te vervangen in geval van twijfel. Kan het ook nog in de remleidingen zitten. Controleer eens of er een wiel heter wordt dan het andere.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Stotend rijden en trillen op de snelweg

Berichtdoor 0900-944 » 05 nov 2017, 21:16

Ten eerste bedankt voor de snelle reactie beeperhorrie!

Wat bedoel je met de ophanging van het blok? Volgens de garage zijn de motorsteunen goed en beweegt het blok niet noemenswaardig voor een oude auto.

Volgens mij is er geen sprake van een kromme remschijf, want ik merk niet tijdens het remmen. Er is geen remverschil tussen links of rechts en volgens mij loopt rechts ook niet aan, want hij wordt niet (veel) warmer dan links.
Ik zal het echter wel in de gaten houden, want je hebt wel een punt om de remmen te verdenken denk ik.

Stabilisatorstang is wel een goede. Dat is ook iets waar ik zelf aan zat te denken, want het voelt soms wel als er ergens 'speling' zit.
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens. Gelukkig past 205 nog net binnen de limiet.
0900-944
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 jan 2007, 18:25

Re: Stotend rijden en trillen op de snelweg

Berichtdoor maan » 05 nov 2017, 21:53

Ik denk ook aan speling op de draagarm, dat kan aan de fuseekogelkant of aan de subframekant, of een verslten rubber waar de stabilisatorstang in de draagarm zit. Zit je asmoer nog goed vast? Is je wiel nog goed gebalanceerd?
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten